Monsterklus incoming… Wie zich waagt aan een nieuwe website stapt ook met één been in content. Content (laten) creëren, overzetten, vernieuwen, schrappen.. waar begin je eigenlijk? Moet dat allemaal tegelijk? Kom je tóch weg met een kleine touch up of gaat echt alles op de schop? Content(creatie) werkt niet voor iedereen hetzelfde. Wij leggen je uit welke situaties er zijn en waar je rekening mee wilt houden.
Hoe drastisch alles verandert, of hoe omvangrijk zo’n project is, is onder meer afhankelijk van:
- De waarde die je al hebt opgebouwd met bestaande pagina’s binnen zoekmachines (SEO).
- Wat je online marketingplannen zijn en wat dit betekent voor je content.
Wij nemen je mee in twee invalshoeken hoe je met content omgaat. Maar eerst:
Wat is content en wat zijn contenttypen?
Content is alle informatie die je beschikbaar maakt via een medium; het medium is in dit geval jouw website. Is de berg aan content immens? Maak het jezelf makkelijker en denk in contenttypen.
Contenttypen herken je aan hun eigen styling en technische opbouw. De input hiervoor bedenk je samen met je websitebouwer. Voorbeelden van contenttypen:
- Blogs
- Afbeeldingen
- How to’s
- Tekstblokken
- Gebruiksaanwijzingen
- Downloads
- Formulieren
- Nieuwsberichten
- Kennisbanken
- Video’s
- Podcasts
- Producten
- And so on…
‘We doen het helemaal anders’
Bij een nieuwe website denk je misschien: weg met het oude, we beginnen van vooraf aan. Je wilt een nieuwe structuur en nieuwe teksten. Bepaalde content zeg je gedag omdat geen bezoeker er ooit naar kijkt. Of misschien zoek je juist naar nieuwe contenttypen om je marketinguitingen te versterken.
But wait… Voor het grote spel van schrappen, schrijven en/of verhuizen begint: wat heb je reeds opgebouwd? Daarmee doelen we op de waarde die je content nu heeft. Gezien dat nogal van belang is, bespreken we hieronder twee situaties:
1. Als je huidige content je veel traffic oplevert (en dus bijdraagt aan je online doelen)
Soms ga je van een goede website naar een betere website, of van betere naar een uitstekende. Goed bezig zijn betekent in dit geval dat je maandelijks een ruim aantal bezoekers op je website hebt en dat zij converteren dankzij je huidige content(typen).
Alles op de schop gooien kan voor jou een risico vormen, vooral als je veel verkeer vanuit Google binnenkrijgt en daar al een aardige autoriteit hebt opgebouwd. (Laat dit altijd checken door een SEO specialist).
Want te vaak hebben we deze gehoord:
‘Na livegang van onze nieuwe website zijn we al onze posities in Google kwijtgeraakt. We moeten er hard aan werken om alles weer op het oude niveau te krijgen, en dat neemt veel tijd in beslag’.
Zonder plan kun je jezelf flink in de vingers snijden.
Let wel, de overstap naar een nieuwe website met (kleine) veranderingen in content of structuur brengt altijd een dip in organische posities met zich mee. Houd zelf grip op de grootte van deze dip. Werk bijvoorbeeld altijd met een redirectplan.
De werkwijze als je al goede content hebt
Als jij in deze categorie valt, dan mag je in je handjes knijpen. Je kunt live met je huidige content in een nieuw jasje (lees: een nieuw design), met eventuele toevoegingen, zonder dat je eerst al je content gaat herzien. Dat herzien doe je in kleine stappen na livegang. Je laat je na livegang telkens leiden door data. Als jij kansen spot, voeg je nieuwe pagina’s en contenttypen toe. Per maand heb jij een potje aan uren en budget beschikbaar voor SEO en CRO (conversie optimalisatie).
Op deze manier behoudt je continuïteit in verkeer en conversieratio na livegang van je nieuwe website. Je website wordt eigenlijk één groot dynamisch project, waar je regelmatig wat tijd in stopt.
2. Als je huidige content je weinig traffic oplevert (en nauwelijks bijdraagt aan je online doelen)
Jij hecht weinig belang aan je reeds opgebouwde posities, want die zijn ver te zoeken. Of misschien had je hiervoor geen website en is je vel sowieso blanco. Je begint met een schone lei, je kunt gaan en staan waar je wilt. Samen met specialisten bepaal je de richting. Welke contenttypen moeten er komen, wáár komen die, op welke vragen/pijnpunten/interesses van de doelgroep spelen we in?
In het bepalen van structuur en posities kunnen wireframes wel eens je beste hulpmiddel zijn. Daarmee dwing je jezelf van tevoren na te denken over content en leg je een goede fundering voor je nieuwe website.
Wireframes van de website preventiewoningbouw.nl
De werkwijze als je van vooraf aan begint: met wireframen dwing je jezelf na te denken over content
Wireframen: een potlood pakken en tekenen maar! Het is één van de eerste stappen die je onderneemt zodra je een nieuwe website bouwt. Met wireframes leg je de fundering van je website. Je bepaalt welke content met elkaar in verbinding staat en wat de positie van verschillende contenttypen is. Alles voor een optimale gebruikersinterface.
Digital Designer bij Afix, legt uit:
“Wireframes zijn de blueprint van je website. Je kunt het vergelijken met de bouwtekening van een huis. Je begint niet direct bij een interieurontwerp, maar je kijkt eerst naar de ruimtes en logische looproutes.
Bij zo’n bouwtekening of blueprint komt nog geen visueel ontwerp kijken. Een afbeelding in een wireframe is bijvoorbeeld een groot vierkant met een kruis erin. Het gaat enkel om positionering, de focus ligt op functionaliteit. Welke content is het belangrijkst op een pagina, welke contenttypen kunnen we er verder op kwijt? Waar plaatsen we grote headings die de pagina makkelijk scanbaar maken? Waar komen buttons en formulieren?
We benoemen specifiek call to actions als buttons en formulieren, omdat je hier al vroeg over na moet denken, zeker marketingwise. Hoe bouw je een sterke landingspagina die je later na livegang kunt optimaliseren?”
Een website of applicatie kan er dus super gelikt uitzien, maar als het fundament ervan niet goed in elkaar zit, blijft het enkel bij mooi. Een website moet ook wérken. Content is veel meer dan een blokje tekst hier en daar, het legt de basis voor gebruiksvriendelijkheid en logica van je website en marketinguitingen.
Hoe bepaal je welke pagina’s er op je website komen en wat de interne linkstructuur is?
Pagina’s, interne links, structuur en hiërarchie. Belangrijk, omdat:
- Waardevolle content in twee tot drie kliks beschikbaar moet zijn.
- Pagina’s met elkaar verbonden moeten zijn (ze mogen niet rondzwerven).
- Pagina’s onderling hun waarde met elkaar moeten delen, om zo de algehele waarde van de website te versterken.
- Bezoekers simpel en zonder irritatie moeten kunnen navigeren.
- URL’s duidelijk en logisch opgebouwd moeten zijn.
Maar hoe doe je dat? Roberto continues:
“Vaak begin ik met de sitemap van een website. Hiermee heb ik overzicht van het totaal aantal pagina’s en welke er moeten komen. Ik kom er gaandeweg achter welke pagina’s je logisch met elkaar kunt verbinden. Uiteraard kun je dit werk als designer niet alleen, marketing specialisten kijken mee en letten op optimale vindbaarheid.
Zij hebben onder meer zicht op data. Welke pagina’s worden vaak bezocht, waar vind je de meeste conversies? Wat zijn de conversiepaden?”
Neem een tekstschrijver of content marketeer in de arm die niet alleen denkt aan pakkende teksten, maar ook aan de user flow en zoekmachine vindbaarheid. Bovendien wil je een website laten bouwen die makkelijk nieuwe content aan kan, zodat je er met al jouw creativiteit telkens nieuwe content aan kunt toevoegen.
Eerste hulp bij content? Vraag Afix!
Gooi jezelf niet helemaal onvoorbereid in het diepe door al je oude content op de schop te gooien. Wie weet hangt er flink wat waarde aan je huidige content en vormt dat dus de perfecte basis om op door te bouwen.
Want om content heen, dat kun je niet. Onze specialisten helpen je graag verder in dit oerwoud, gezien zij de paden al vaker hebben belopen. Dan valt die monsterklus misschien best mee. En bovenal: blijft het leuk!