Een nieuwe website laten bouwen? Dat is spannend, en leuk! Je wilt je goed voorbereiden (want da’s het halve werk), dus je zoekt naar een checklist die ieder belangrijk onderwerp aanstipt. Laten wij die checklist nou net samengesteld hebben. Deze checklist voor een nieuwe website helpt jou, je collega’s en je samenwerkingspartners sneller vooruit.
We laten je nadenken over het doel van je nieuwe website en de lessen die je meeneemt van je huidige website. We hebben het onder andere over content(migratie), inspiratie, ontwerp, concurrenten, SEO. Maar ook: functionaliteiten, koppelingen, contactpersonen, hosting, online marketing en het werk ná livegang. (Ben je nog wakker?).
Je merkt het al. Een project als deze is groot en grip houden is daarom raadzaam. Met alle punten uit de checklist voorkom je werk achteraf. Samen met een specialist geef je verdere invulling aan jouw gegeven input.
Checklist nieuwe website
Huiswerk vooraf komt de continuïteit van het project altijd ten goede. Laten we beginnen!
Voordat je een website laat bouwen denk je na over basisprincipes: waarom bouw ik een nieuwe website? Voor wie doe ik dat, en met welk budget?
- Wat wil je bereiken met je nieuwe website? Denk groots. Dit bepaalt wanneer jouw website een succes is.
- Wat is jouw droomdoelgroep? Omschrijf deze groep op basis van regio, leeftijd, geslacht, opleiding, werk, voorkeuren, etc.
- Met welke vragen en problemen loopt jouw doelgroep rond?
- Op welke unieke wijze los jij deze vragen en problemen voor je doelgroep op?
- Welk budget stel je beschikbaar voor je nieuwe website?
Gaat dit iets te snel en denk je liever eerst inhoudelijk na over het ‘waarom’ van je organisatie en hoe je dit online tot uiting brengt? Binnenkort lees je hier meer over in onze blog ‘hoe organiseer ik een brainstorm voor mijn online marketingstrategie’. Neem tot die tijd contact met ons op als je meer wilt weten.
Voordat je alles helemaal omgooit, neem kennis uit het verleden mee!
- Welke tools gebruik je voor inzicht in het bezoekersgedrag op je huidige website?
- Wat gaat er goed op je huidige website?
- Op welke punten laat je huidige website te wensen over?
Hoe staat het nu met de online zichtbaarheid van je merk of organisatie, voor zover je weet? Misschien is je vindbaarheid of zichtbaarheid online wel één van de redenen waarom je je website wilt vernieuwen.
- Wat zijn de kanalen waarop je zichtbaar bent – of bent geweest?
- Welk cijfer geef je nu aan je online zichtbaarheid? In hoeverre draagt het bij aan je online doelen?
Content vormt altijd een belangrijk onderdeel. Het is de motor achter je website én je online marketing.
- Maak een selectie van de belangrijkste pagina’s binnen jouw huidige website. Krijg snel overzicht van alle pagina’s door achter je website url /sitemap.xml of /sitemap_index.html te tikken.
- Welke pagina’s binnen jouw huidige website brachten je het afgelopen jaar de meeste bezoekers?
- Welke pagina’s binnen jouw huidige website brachten je het afgelopen jaar de meeste conversies?
- Maak een lijst van gewenste acties die jij wilt dat je doelgroep onderneemt – van groot tot klein.
- Bedenk welke content jij gratis kunt weggeven aan je bezoekers.
- Als je data van je doelgroep verzamelt, welke gegevens heb je dan minimaal nodig?
- Als je data van je doelgroep verzamelt, welke gegevens zijn dan mooi meegenomen?
- Welke content leent zich om in een visueel element terug te komen op je website? Bijvoorbeeld in een schema, tabel of tijdlijn?
- Verzamel eigen afbeeldingen in hoge resolutie die jij goed vindt voor je website.
- Verzamel al het videomateriaal dat je hebt.
- Zoek naar je huisstijlhandboek.
- Zoek naar je logo als vector bestand, ofwel: de haarscherpe versie, ongeacht resolutie. Kijk ook of je de RGB en CMYK versie hebt, voor online en drukwerk.
- Sla al het materiaal op waarin je huisstijl terugkomt – van visitekaartje tot flyer.
- Bedenk wat de mate van vrijheid in je huisstijl is. In hoeverre mag eraan gesleuteld worden?
- Zoek naar je algemene voorwaarden en kijk of deze up-to-date zijn.
- Zoek naar je privacy statement en laat checken of deze aan de huidige standaard voldoet.
Soms mag je best even inspiratie opdoen bij anderen. Om er zo achter te komen waar jij uniek in bent, of waar je absoluut niet op wilt lijken.
- Wie zijn je drie belangrijkste concurrenten?
- Wat vind je goed aan de websites van je concurrenten?
- Wat vind je niet goed aan de websites van je concurrenten?
- Wat is de feedback van jouw huidige klanten/doelgroep op je website?
- Welke websites (in willekeurige branches) vind jij mooi of inspirerend?
Dit bespreek je doorgaans inhoudelijk met de SEO specialist van het bureau waarmee je gaat samenwerken. Toch is het handig hier alvast zelf over na te denken.
- Welke content wil je overnemen van je huidige website naar je nieuwe website?
- Welke content moet gecreëerd worden?
- Wie maakt deze content?
- Maak een lijst van zoektermen waarop je wilt dat je website naar voren komt.
De technische kant. Wat moet je website kunnen? Welke koppelingen zijn er nodig? De antwoorden op deze vragen bepalen veelal de keuze voor een CMS.
- Heb je een voorkeur voor een CMS (Content Management Systeem) en waarom? Bekijk hier de verschillen tussen WordPress of Webflow.
- Hoeveelheid vrijheid wil je binnen je website? Wil je enkel teksten en afbeeldingen kunnen aanpassen, of ook de hele layout?
- Welke plugins en/of koppelingen zijn onmisbaar in je nieuwe website?
- Welke functionaliteiten zie je graag terug in je nieuwe website?
- Met welk CRM (Customer Relationship Management) werk je? Een voorbeeld is HubSpot.
- Wil je jouw website in de toekomst uitbreiden met een webshop?
- Wil je jouw website in de toekomst uitbreiden met een ‘Werken bij’ pagina?
- Wat gebeurt er nadat iemand contact met jou opneemt via je website? Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde e-mailmarketing.
Bij sommige organisaties hangt er een compleet web aan koppelingen om de website heen. Is dit bij jou ook het geval?
- Welke betaalde licenties zijn onderdeel van je huidige website?
- Aan welke systemen is je huidige website gekoppeld? Ofwel: wordt er data naar je website toegeschoten, of schiet jouw website data door naar een ander systeem of platform?
Wie gaat wat doen? Een duidelijke rolverdeling stroomlijnt het proces.
- Wie zijn de stakeholders van het project?
- Welke collega’s en externen zijn betrokken bij het project?
- Wie in de organisatie wordt het aanspreekpunt voor het bureau waarmee je werkt?
- Hoeveel dagen heb je nodig om feedback van alle betrokkenen te verzamelen?
- Wie in de organisatie gaat content beheren?
- Welke mensen hebben er toegang nodig tot de website?
- Wat zijn de contactgegevens van je fotograaf?
- Wat zijn de contactgegevens van je tekstschrijver?
Je IT-partij of -manager kan je helpen met onderstaande vragen.
- Wie regelt de hosting van je huidige website?
- Wie regelt bij voorkeur de hosting van je nieuwe website?
- Welke domeinnaam gebruik je voor je nieuwe website?
- Zijn er subdomeinen die moeten doorverwijzen naar je hoofddomein?
- Welke andere domeinnamen heb je in beheer?
- Welke mailprovider gebruik je nu?
- Welke e-mailadressen zijn er in gebruik?
- Welke redirects staan er nu ingesteld op je domein?
Al je budget uitgegeven na lancering? Bedenk alvast dat je ook na livegang – juist na livegang – budget wilt besteden aan de zichtbaarheid en verbetering van je website.
- Hoeveel budget leg je apart voor online marketing na livegang van je website?
- Hoeveel budget leg je apart voor conversie optimalisatie na livegang van je website?
- Bedenk wat je verwachtingen zijn na livegang. Welke mate van service verlang je?
Klaar voor een nieuwe website?
Yes! Je bent tot het einde gekomen. De lijst was langer dan gedacht, of niet? Hopelijk hebben wij je kunnen helpen naar een betere voorbereiding voor je nieuwe website en weet je wat je te doen staat.
Op naar het mooiste resultaat. 💪
Sta je nog aan het begin en wil je eerst sparren over de mogelijkheden voor een nieuwe website? Een afspraak is zo geboekt – vrijblijvend!