profile-bonna-van-ooijen-800x800
Contact met
Bonna
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-bonna-van-ooijen-800x800

Bonna van Ooijen

Social Advertising Marketeer

bonna@afix.nl

Sparren over je social media strategie? Bonna helpt je graag!

Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
Social media cijfers 2023 in Nederland: (dagelijks) gebruik en leeftijden
07 februari 2023
Social media
Particle Particle Particle Particle
Blog

Social media cijfers 2023 in Nederland: (dagelijks) gebruik en leeftijden

07 februari 2023
Social media
Particle Particle Particle Particle

Zeg hallo tegen BeReal, weet dat jongeren klaar zijn met negativiteit en schrik niet van het feit dat TikTok opvallend veel gebruikt wordt onder 40-plussers.

Newcom publiceerde onlangs het ‘Nationale Social Media onderzoek 2023’. Ieder jaar wachten wij met smart op de uitkomsten, want cijfers: we love ‘em! Ook nu bevestigt het onderzoek dat zichtbaarheid op social media je toegang geeft tot een miljoenenpubliek.

Maar er vindt verschuiving plaats. Twitter en Facebook worden minder populair en op sommige kanalen mag je juist méér focus leggen.

Een online strategie zonder social media is als een huis zonder voordeur

Gewoonweg onhandig. Want zonder die voordeur mis je ontzettend veel bezoek. Social media kanalen vormen vaak een belangrijke aanjager van verkeer in de awareness fase (voorin de funnel, waar het publiek kennis maakt met jouw merk). Als marketeers passen wij onze strategie graag aan naar de cijfers van het Newcom onderzoek, maar we staren ons niet blind. Ook spelen reeds opgebouwde data in jouw accounts en de social media trends voor 2023 een belangrijke rol.

We zoomen in op opvallende stijgers en dalers en interessante ontwikkelingen. Verderop in dit artikel vind je bovendien een handige download die jou vertelt op welke kanalen jij moet inzetten.

Gebruikersaantallen TikTok en Instagram groeien sterk

Op bijna alle social media kanalen (behalve twee) zien we een groei in gebruikersaantallen. Onder meer TikTok en Instagram stijgen boven de rest uit. LinkedIn blijft als enige kanaal stabiel ten opzichte van 2022.

Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Bijna een half miljoen gebruikers pakken hun biezen en verlaten Twitter en Facebook.

Hieronder een overzicht van de percentuele groei of krimp van de ‘grote jongens’:

En op de kleinere platforms:

Snapchat grijpt hier onze aandacht. Een flinke groeier met 21% in totaal aantal gebruikers. In 2021 daalde het aantal gebruikers van Snapchat nog met 2%. Snapchat zit weer in de lift! En dat Snapchat groeit, zie je ook terug in het dagelijks gebruik van de app:

De platformen met de grootste groei in dagelijks gebruik zijn TikTok (+54%), Instagram (+18%) en Snapchat (+30%).

De groei van TikTok zet lekker door, al is de groei minder sterk dan voorgaande jaren. In 2021 groeide het platform nog met 149% ten opzichte van het jaar daarvoor.

En dan is daar ook BeReal. Met de eerste meting in 2023 zit BeReal al op 0,8 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Houd deze in de gaten!

In 2023 moet social media gebruik ‘iets opleveren’

TikTok, Instagram, Snapchat en BeReal hebben volgens de ruim 7.000 ondervraagden een gemene deler. Namelijk: het levert hen iets op. Het brengt ze positiviteit. Twitter en Facebook laten wat dat betreft steken vallen. (Facebook groeide in 2020 nog met 4%).

  • Tieners (15 t/m 19 jaar) besluiten om te stoppen met Facebook ‘omdat ze een ander platform leuker vinden en/of hun leeftijdsgenoten zich verplaatst hebben‘.
  • Dertigers en veertigers vinden dat Facebook ‘hen te weinig oplevert en te veel tijd in beslag neemt‘.
  • 55-plussers hebben ‘relatief weinig vertrouwen in (de berichten op) Facebook‘.

Over Twitter zegt 27% ‘ik voel me er niet meer thuis’. De meest voorkomende reden (34%) om Twitter te verlaten is: ‘ik vind een ander social media platform leuker’. Twitter heeft de storm waar het afgelopen jaar doorheen moest dus niet doorstaan. Vooral hoogopgeleide vrouwen zijn klaar met het platform.

Social media gebruik naar leeftijd

Als we specifiek inzoomen op de leeftijd 15 t/m 19 jaar zien we dat Instagram terrein verliest. Sinds 2021 loopt het dagelijks gebruik van Instagram onder tieners terug. Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal.

Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af. Instagram moet zijn groei dus voornamelijk hebben van oudere leeftijdsgroepen zoals je ziet in onderstaande afbeelding:

De oudere doelgroepen zijn lekker op dreef in het social media landschap. TikTok groeit bijvoorbeeld sterk onder 40-plussers. BeReal is daarentegen alleen nog populair onder tieners en jongeren van 15 t/m 24 jaar.

Benieuwd naar een overzicht van alle leeftijden en welke social media kanalen zij gebruiken in 2023?

Wij maakten een cheatsheet waarmee je direct aan de slag kunt. Download ‘m hier.



 

Zoals je merkt is Clubhouse nergens meer te bekennen. Dat platform blijft nog dusdanig klein, dus is niet meegenomen in dit onderzoek.

Cijfers over het gebruik en aantal platforms

  • Social media worden opnieuw vaker gebruikt dan vorig jaar, voornamelijk door 40-plussers.
  • Het aantal gebruikte platforms stijgt ten opzichte van 2022.
  • In 2023 gebruiken 14,1 miljoen mensen in Nederland social media. Leuk om te weten: in 2019 waren dit er 13,3 miljoen, in 2022 13,5 miljoen en in 2021 13,7 miljoen.
  • Alle leeftijdsgroepen zijn langer actief op social media, een totaal van 114 minuten per dag. In 2020 waren dit nog gemiddeld 98 minuten per dag.

De conclusies van het onderzoek

  1. Facebook en Twitter verliezen terrein, een half miljoen gebruikers stappen op. TikTok en Instagram lopen voorop als het gaat om groei.
  2. BeReal heeft een plekje in de top 10 van meest gebruikte dagelijkse platforms gekregen. TikTok en Snapchat krijgen er fors meer dagelijkse gebruikers bij.
  3. Een platform moet leuk zijn, dat vinden vooral jongeren. Zij blijven liever weg bij de negativiteit op Twitter en Facebook.
  4. Tieners zien meer in TikTok, Snapchat en BeReal dan in Instagram.
  5. Nederlanders (en vooral de 40-plussers) gebruiken social media meer dan vorig jaar.

Social media strategie 2023: zit jij nog op het goede spoor?

Jij bent weer een stuk wijzer (en wij ook). Onze grootste tip: beweeg met je doelgroep mee, dan zit je goed. Bekijk goed waar je nu je budget en tijd in steekt, en vraag je af of je daar in 2023 nog moet zijn. Wie weet liggen er – met dit onderzoek in je achterhoofd – veel meer kansen open? Wij kunnen je helpen met een vrijblijvende scan van je huidige kanalen en kansen.

Plan je afspraak

Bron: Newcom, Research & Consultancy. Nationale Social Media onderzoek 2023.