afix_mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_mendie-wijker

Mendie Wijker

Head of Marketing

mendie.wijker@afix.nl

Sparren over je content invulling of over de nieuwste trends en ontwikkelingen? Mendie helpt je graag verder.

Blog
Bereik in vijf stappen jouw ideale klant
10 maart 2024
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

Bereik in vijf stappen jouw ideale klant

10 maart 2024
Online marketing
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

De ‘ideale klant’ is een veelgenoemde hoofdrolspeler in de marketing, maar soms lastig te grijpen. Als ondernemer steek je het liefst al je euro’s en energie in iemand die dat specifieke label heeft. Dus, waar zit ie?

Ideale klanten hangen niet ergens aan een boom. Komen zelden voorbij op een wit paard en vallen niet zomaar uit de lucht. 

Ben je bereid alles uit de kast te halen om je ideale klant te bereiken? Laat ons jullie matchmaker zijn.

Wat is dat eigenlijk, een ideale klant?

Een ideale klant is iemand die rondloopt met een probleem waar jij de oplossing voor hebt. Iemand:

  • waarmee je graag samenwerkt – of iemand waar je graag vóór werkt.
  • waar je energie van krijgt.
  • die jou helpt in het behalen van je bedrijfsdoelen.
  • die een ambassadeur is en de allergrootste fan van jouw merk
  • waarin je kunt investeren omdat je weet dat je dit dubbel en dwars terugverdient.

Waar voldoet jouw ideale klant aan? Het liefst zou je honderden al dan niet duizenden van dit type binnen je bereik hebben. Met een doordacht plan is het mogelijk.

Ready to make some steps?

Stap 1: weet jouw Why

De Golden Circle van Simon Sinek is een bekend fenomeen in marketingland. Dit model bestaat uit What, How, Why. 

Simon Sinek Golden Circle

Onder What valt je product, How vertelt meer over je proces en Why staat voor je motivatie. Vaak zijn What en How zo klaar als een klontje, maar wáárom doe je dat?

Why’s van enkele bekende merken:

“To inspire human creativity by enabling a million artists to live off their art and a billion people to enjoy it and to be inspired by it.”

– Spotify

 

“Reimagine fashon for the good of all.”

– Zalando

 

“To connect millions of people in real life all over the world, through a community marketplace– so that you can belong anywhere.”

– Airbnb

 

“De online markt verandert snel, razendsnel. Wij zorgen dat jij voorop blijft lopen.”

– Afix

 

De Why is een belangrijke, het vormt niet voor niets de kern van je bestaansrecht als bedrijf. Je denkt, handelt en communiceert ernaar. Zonder een duidelijke Why heeft jouw ideale klant alle reden om naar een andere aanbieder te gaan. 

Waarschijnlijk weet jij heel goed waarom je doet wat je doet. Herzie je Why. Is jouw Golden Circle ijzersterk?

Stap 2: breng je ideale klant tot leven met een buyer persona

Op basis van data, je huidige klanten en marktonderzoek maak je een afspiegeling van je ideale klant: een buyer persona. Buyer persona’s geven inzicht in de wensen en doelen van een bepaalde doelgroep.

Waarom is het goed om een persona te maken?
Ten eerste begrijp je beter de behoeftes van jouw ideale klant en kun je er makkelijker op inspelen; je creëert functies die zijn wensen / behoeftes vervullen. Ten tweede kun je met een persona beter bepalen welke marketingcampagnes voorrang krijgen en wat de insteek gaat zijn. Ten derde zorg je met een persona voor een eenduidige klantgerichte visie binnen jouw team.

Wil jij een persona maken en richt jouw dienstverlening zich op B2B? Dan helpen onderstaande vragen je:

  1. Hoe heet jouw ideale klant? (Dan voel je meteen die verbinding).
  2. Wat is de leeftijd?
  3. Wat is de hoogst genoten opleiding?
  4. In welke industrie werk je ideale klant?
  5. Wat is zijn functienaam?
  6. Hoe groot is de organisatie waar hij werkt?
  7. Wat is de jaaromzet van het bedrijf waar hij werkt?
  8. Aan wie legt hij verantwoording af?
  9. Welke doelen heeft hij?
  10. Welke wensen heeft hij?
  11. Tegen welke problemen loopt hij aan?
  12. Hoe kun jij hem daarbij helpen?
  13. Waar haalt hij informatie / inzichten over zijn werk vandaan?
  14. Op welke online kanalen is hij actief?

Als jij je richt op B2C is onderstaande vragenlijst handig bij het opstellen van een persona:

  1. Hoe heet jouw ideale klant? 
  2. Wat is zijn leeftijd?
  3. Waar woont hij?
  4. Welke functie heeft hij?
  5. Wat is zijn gezinssituatie?
  6. Van welke merken is hij fan?
  7. Wat is zijn doel?
  8. Wat wil hij vermijden?
  9. Tegen welke problemen loopt hij aan?
  10. Hoe kun jij hem helpen?
  11. Op welke online kanalen is hij actief?

Met een buyer / customer persona als uitgangspunt maak je makkelijker waardevolle content Рalleen daarmee bereik je jouw ideale klant ̩cht (zie stap 3 en 5). Bovendien weet je al vrij snel aan welke doelgroep je liever geen tijd en energie besteedt.

Jouw eigen persona samenstellen? Bekijk deze handige tool van HubSpot.

Stap 3: blijf boeien en speel in op de buyer journey

De persona die je hebt gemaakt doorloopt een reis. Welke content je op welk moment aanbiedt, is nogal cruciaal. 

Opdringerig verkopen werkt allang niet meer – maar soms komt dat beeld wel naar boven als men denkt aan sales. Sales draait puur en alleen om het begrijpen van je (ideale) klant. Zorg ervoor dat je bij iedere belangrijke afslag van je laat horen door in te spelen op pijnpunten en behoeftes. 

Boei, en ga je verbinding aan. Hoe doe je dat? Niet door te denken: wat zal ik eens posten, maar door oog te hebben voor de verschillende fases waar een klant doorheen gaat.

Voorbeeld:
Je verkoopt suikervrije limonade. Je ideale klant is een ouder die het belang van suikervrij eten en drinken begrijpt en de beste keuzes voor zijn/haar kinderen wil maken.

De journey:

  1. ‘Ik ben bang dat mijn dochter te veel suiker binnenkrijgt’.
    Er heerst angst, deze ouder is zich bewust van een probleem.
    Fase: Awareness
  2. ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn dochter gezonder eet en drinkt?’.
    De ouder staat open voor opties.
    Fase: Consideration
  3. ‘Ik wil gezonde én lekkere keuzes maken in de supermarkt’.
    De ouder zoekt naar een aanbieder die het probleem oplost.
    Fase: Decision

Inspelen, inspelen, inspelen. Dat is je taak vanaf nu. Je gaat meerdere manieren van online marketing inzetten: van adverteren tot inbound marketing. Hoe je zo’n strategie precies vormgeeft vertellen we straks, maar niet voordat een belangrijk onderdeel aan bod komt: data.

Stap 4: laat data je route bepalen

Jij gaat straks in een datagedreven stroom richting je ideale klant. Waarbij jij je niet alleen laat leiden door intuïtie, maar vooral door informatie.

Wees jouw ideale klant een stapje voor. Hoe helpt data? Enkele voorbeelden:

  • Je analyseert gebruikersgedrag. Zo kun je in Google Analytics 4 bijvoorbeeld zien wat de verwachte aankoopbereidheid van een bepaalde doelgroep is.
  • Je monitort trends in jouw industrie.
  • Je haalt waardevolle informatie uit surveys.
  • Je onderzoekt welke zoekwoorden jouw ideale klant gebruikt in zijn zoektocht naar oplossingen voor zijn probleem.
  • Je bekijkt welke kanalen de beste bijdrage leveren aan de buyer journey. 
  • Je onderzoekt de gebruiksvriendelijkheid en het conversiepercentage van je website. 
  • Je analyseert welke content het beste aansluit bij jouw ideale klant; waar blijft hij plakken, welke content deelt hij? 
  • Je checkt door welke invloedrijke personen jouw ideale klant zich laat leiden.
  • Je houdt je oren en ogen open en voegt op basis van trends nieuwe kanalen aan je strategie toe.

Op basis van deze inzichten optimaliseer jij je online strategie. Dat optimaliseren doe je onder andere met content. 👇

Stap 5: pak je ideale klant in met de beste content

Woehoe, laatste stap. Met de beste content laat je jouw ideale klant voor je vallen.

Wij denken dat je inmiddels een goed beeld hebt van je ideale klant, en dus kun je nu bepalen:

  • Wat je tone of voice wordt.
  • Hoe je online zorgt voor herkenbaarheid, denk aan visuele elementen.
  • Welke contenttypen je gaat maken voor online kanalen en voor je website.
  • Hoe je met automations van een ideale klant een superblije ideale klant maakt.
  • Welke content je maakt per fase in de buyer journey.

Een voorbeeld van kanalen en contenttypen die per fase kunnen werken:

Fase Kanaal Contenttype
Awareness
  • Website, bloggen
  • SEO
  • Display
  • Social media
  • Blog posts
  • Social posts
  • Whitepapers
  • Checklists
  • How-to videos
  • E-books
  • Webinars
Consideration
  • Website, bloggen
  • SEO
  • SEA
  • Social media
  • E-mailmarketing
  • YouTube Advertising
  • Marketplaces
  • Influencer Marketing
  • Productvergelijkingen
  • Cases
  • Reviews
  • Gratis sample
Decision
  • Website
  • E-mailmarketing
  • Live chat
  • Chatbots voor service
  • Free trials
  • Gratis afspraak / advies
    Winactie / kortingscode

Op naar die perfecte match

Het kan niet missen; je hebt alle skills in huis voor een uitstekende match. Je handelt vanuit jouw Why, je weet wie je ideale klant is dankzij een persona, je weet welke reis hij aflegt dankzij de buyer journey, je laat je leiden door data én je speelt met de beste content.

Er komen hordes ideale klanten je kant op. Ben je er klaar voor? Vraag ons om hulp als je méér wilt.