afix_alyssa-van-tiel
Contact met
Alyssa
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_alyssa-van-tiel

Alyssa van Tiel

Creative Marketeer

alyssa.vantiel@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Alyssa!

Blog
Van de Babyboomers tot Gen Z: zo bereik jij deze doelgroep
08 mei 2024
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

Van de Babyboomers tot Gen Z: zo bereik jij deze doelgroep

08 mei 2024
Online marketing
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Dagelijks verdwalen we heel wat minuten weg op allerlei platformen en scrollen we er op los. Zo’n 2 uur en 41 minuten om precies te zijn, blijkt uit de Social Media Cijfers 2024. Hierdoor zijn we enorm selectief geworden in wat we wel en niet tot ons nemen. Gemiddeld genomen spreekt slechts 5% van alle content ons écht aan. En als marketeer of bedrijf wil je maar één ding: opvallen tussen die ene 5%.

Dat betekent dat de content die je plaatst aan moet sluiten bij de wensen en behoefte van die specifieke leeftijdsgroep. Jij moet ‘in het hoofd’ stappen van deze groep. Wil je weten hoe je marketing laat aansluiten bij de Babyboomers, de Gen Z’s en alles daar tussenin? Lees met ons mee!

Cross Generational Marketing, wat?

Je boodschap op verschillende manieren insteken, zodat deze aansluit bij die specifieke leeftijdsgroep. Dat is wat Cross Generational Marketing doet. Dat klinkt heel gemakkelijk, maar hoe zorg je er nu daadwerkelijk voor dat jouw boodschap op de juiste manier overkomt? En hoe zorg je er ook nog eens voor dat het op die manier is waarop deze leeftijdsgroep het liefst wordt aangesproken?

Vandaag de dag staat iedere marketeer of eenieder die ook maar iets met marketing te maken heeft, voor een complexe en unieke uitdaging. Hoe bindt je de doelgroep aan een merk en betrek je hen hierbij? Hoe zorg je ervoor dat je merk opvallend is en blijft, met uiteindelijk als doel top-of-mind te komen en blijven?

Maar, we moeten ook rekening houden dat iedere leeftijd ook een andere job-to-be-done heeft.

We denken vaak na over hoe we onze producten, diensten of oplossingen het beste kunnen verkopen. Dat klinkt logisch, maar dat past niet binnen hoe personen eigenlijk beslissen om iets te omarmen. Onze focus zou veel meer moeten liggen op het begrijpen hoe de doelgroep (kan) kopen.

Mensen zijn niet geïnteresseerd in producten of merken op zichzelf, maar zijn geïnteresseerd in wat die producten en merken hen kunnen helpen realiseren. Dat is een job-to-be-done.

Een mogelijk job-to-be-done voor het merk Redbull:

Struggle van een persoon: Ik ben moe, maar moet nog even door. Job-to-be-done: Ik wil er nog een paar uur tegenaan kunnen (en worden gezien als energiek persoon). Daarbij kan Redbull haar helpen.

Om hier een beter beeld bij te krijgen, is het belangrijk dat we de definities van de verschillende generaties begrijpen.

Generatie Geboortejaar
Stille Generatie *  Geboren vóór 1943
Baby Boomers Van 1943 t/m 1964
Gen X Van 1965 t/m 1984
Millennials (Gen Y) Van 1985 t/m 1994
Gen Z  Van 1995 t/m 2010
Generatie Alpha** Vanaf 2011

* Deze groep is relatief klein en inmiddels op leeftijd (slechts 5% van de Nederlandse bevolking is 80 jaar of ouder, volgens leeftijdsverdeling bevolking CBS in 2022). Dat maakt dat er nog weinig mensen uit deze groep te vinden zijn op onder andere social platformen. Dit is ook waarom zij niet meegenomen zijn in deze blog.

** Deze generatie is minderjarig, waardoor het lastig is om deze doelgroep te targeten met campagnes. Dit is ook waarom deze verder niet wordt meegenomen in deze blog.

Behoefte en gedragingen

Om deze verschillende generaties beter te begrijpen, zoomen we in op een aantal punten binnen het gedrag en de behoeftes die zij hebben:

  • Kenmerken
  • Koopkracht
  • Carriere
  • Online vs. Offline gebruik
  • Loyaliteit

Benieuwd hoe dit zich uit per doelgroep? Lees verder met ons mee!

Zo bereik je Babyboomers

Babyboomers, de generatie die vlak na de Tweede Wereldoorlog tot en met midden jaren 60 is opgegroeid. Je kunt je voorstellen dat dit een periode was van opbouwen, economische groei en welvaart, waarin veel jonge stellen begonnen met het stichten van een gezin.

Deze generatie blijft een belangrijk onderdeel van de bevolking: ze hebben vaak jarenlange ervaringen en kennis opgebouwd. Deze generatie is grotendeels met pensioen en is hiervan aan het genieten. Dit is het moment dat ze nieuwe plekken ontdekken met de camper, of heerlijk Nederland doorfietsen. Daarnaast kijken Babyboomers getrouw naar traditionele TV en lezen de krant. Maar geen zorgen, de mobiel is bij deze generatie écht niet onbekend! Ze spenderen regelmatig tijd op apps als WhatsApp of Facebook.

Al met al heeft deze doelgroep meer te spenderen en hebben zij vertrouwen in een bepaald merk of product. Ook hecht deze generatie waarde aan onder andere goede gezondheidszorg, pensioenplannen en een goede werk-privé balans, wanneer zij nog actief zijn op de arbeidsmarkt.

Deze generatie vind je dus vooral op Facebook en WhatsApp, minder op de nieuwere platformen als Snapchat, Instagram en TikTok. Ondanks dat ze vaker voor de laptop kiezen dan de smartphone, zijn ze niet vies van online shoppen, mits de site veiligheid uitstraalt met een zichtbare keurmerken.

Vergeet de Facebook-advertenties; deze generatie is niet snel geneigd tot kopen na het zien van een advertentie. Focus op betrouwbaarheid en gemak in je benadering om deze weloverwogen shoppers te bereiken.

Samenvatting Babyboomers: naderen of zijn al met pensioen, hebben geld om te spenderen, zijn merkgebonden, kijken traditionele TV, lezen de krant, maken enigszins gebruik van de mobiel m.b.t. Whatsapp en Facebook. Ze verkiezen de laptop vaak boven de smart phone voor online aankopen, maar zijn niet vies van online shoppen. Vinden veilige sites belangrijk, voorzien van een keurmerk. Focus op betrouwbaarheid en gemak in de benadering.

Zo bereik je Gen X

Deze generatie is geboren en opgegroeid in een tijd van economische groei en ontwikkelingen op het gebied van technologie. Zo hebben ze onder andere de overgang van analoge naar digitale technologie meegemaakt. Dit maakt dat deze generatie zowel bekend is met de traditionele als de hedendaagse ‘moderne’ wereld.

Daarnaast hecht deze generatie waarde aan stabiliteit, financiële zekerheid en niet te vergeten: een goede balans tussen werk en privé. Ze dragen vaak jarenlange werkervaring met zich mee en streven naar een betekenisvolle carrière. En dat is belangrijk om te onthouden: deze generatie bevindt zich namelijk grotendeels op de piek binnen hun carrière of inkomen. Ze hebben het meeste vermogen om uit te kunnen geven.

Wat deze generatie kenmerkt? Gen X gebruikt social media voornamelijk voor het volgen van nieuws, inspiratie en het lezen van reviews. Daarnaast zijn dit qua vermogen de ‘big spenders’, staan open voor technologie, zijn vaak merkgetrouw, vertrouwen op basis van reviews en zijn zich ‘privacybewust’.

Generatie X is digitaal niet zo avontuurlijk, maar zeker online aanwezig. Deze groep volgt vooral nieuws, haalt inspiratie en leest reviews via social media. Ze zijn minder fan van de voortdurende verschuiving naar online, maar gebruiken toch Facebook en Instagram, meer dan andere platforms. Wil je deze generatie bereiken? Zet in op inhoudelijke content die informeert en inspireert, zonder ze te overladen met digitalisering.

Samenvatting Gen X: Big Spenders, zijn momenteel op het hoogste punt binnen hun carrière en inkomen, staan open voor technologie, zijn actief op social voor o.a. nieuws, zijn privacy bewust, merktrouw en vertrouwen op reviews. Ze maken gebruik van Facebook en Instagram, maar zeker ook nieuwssites. Focus op content die informeert en inspireert, zonder ze hen te overladen.

Zo bereik je Millennials

Generatie Y, ook wel de millennials genoemd. Dit is de generatie die de opkomst van internet en sociale media heeft meegemaakt, maar daar vooral ook mee is opgegroeid. Tijdens de groei in hun leven hebben zij kennis gemaakt met snelle veranderingen en hebben hierdoor ook een sterke affiniteit met technologie en ‘snufjes’ die het leven gemakkelijker maken.

Millennials streven naar een baan dat betekenisvol is, waarin ze kunnen leren en groeien en veel persoonlijke ontwikkelingen doormaken.
Waar zij veel waarde aan hechten? Flexibiliteit, autonomie en een goede werk-privé balans. Ze zijn vaak kritisch en willen graag een bijdrage leveren aan een betere wereld.

Deze generatie is kenmerkend voor ‘gemak’ en ‘betaalbaarheid’. Een huis smart maken? Check! Zelfvoorziening door zonnepanelen? Bingo! Maar vergeet anderzijds niet dat deze doelgroep zich ook zeer bewust is van de toekomst: sparen voor een pensioen en beleggen in aandelen en crypto.

Dagelijks maken zij veel gebruik van verschillende sociale platformen en kiezen er vaak voor om online te shoppen. Net zoals de Gen X’ers vertrouwen zij op de reviews. Deze groep kiest namelijk niet per se getrouw voor één merk, maar vergelijkt vooral de prijs voor een aankoop. Wil je ze dus tevredenstellen? Zorg dan dat je een goede verhouding hebt in de prijs en kwaliteit, acties, kortingen en bovenal: géén verzendkosten. Je kunt deze nog beter bovenop de prijs van het product tellen, zodat het lijkt dat je deze gratis verstuurt. *knipoog*

Millennials zijn actieve social media gebruikers, die een authentieke online ervaring op prijs stellen. Ze zoeken naar een balans tussen kwaliteit en prijs en hebben een sterke voorkeur voor transparante marketing.

Ze zijn het actiefst op platforms zoals: Instagram, Facebook, Pinterest en YouTube, waar aantrekkelijk beeldmateriaal en videocontent koning is. Hun neiging tot online shoppen biedt kansen voor gerichte advertenties, vooral via video’s die ze kunnen bekijken tijdens hun dagelijkse routines. Focus bij deze doelgroep op visueel aantrekkelijke en informatieve content die aansluit bij hun lifestyle en waarden.

Samenvatting Millennials: Gaan voor gemak, transparantie en betaalbaarheid, technologie voor efficiëntie en sparen, vertrouwen op reviews, prijs en kwaliteitsverhouding is belangrijk. Ze zoeken in een baan naar flexibiliteit en autonomie. Ze zijn actief op o.a. Instagram, Facebook, Pinterest en YouTube. Aantrekkelijk beeld- of videomateriaal is koning. Ficus op het visuele stuk en informatieve content die aansluit bij de lifestyle.

Zo bereik je Gen Z

Van de 18 miljoen Nederlanders, behoort ca. 3 miljoen mensen in deze doelgroep. Dat is dus een behoorlijke groep! De Gen Z’s zijn geboren en opgegroeid in een tijd waarin technologie vanzelfsprekend is. Niet meer weg te denken zelfs. Letterlijk! Want ze weten nog nauwelijks hoe het was zonder.

Ze zijn opgegroeid met smartphones, social media en hebben direct toegang tot informatie. Daarnaast zijn ze gewend aan snelle en korte communicatie en hebben daarin sterke digitale vaardigheden. Deze generatie hecht erg veel waarde aan authenticiteit. Dat komt mede door opgegroeid te zijn in een digitale wereld waarin veel ‘fake content’ wordt verspreid. Wil je deze doelgroep raken? Wees authentiek! Daarnaast vindt deze doelgroep diversiteit en inclusie erg belangrijk.

Gen Z’s zijn vaak ondernemend en steven naar een baan waarin ze passie kunnen najagen. Maar bovenal een plek waarin ze kunnen groeien en ontdekken. Wat kenmerkend is voor deze generatie? Ze maken veel gebruik van social media, zijn getrouwd met hun telefoon, hechten waarde aan influencers en zijn op zoek naar een beleving.

En dat telefoon gebruik? Dat blijkt ook uit het gedrag. Alles wat je zo’n beetje op de smartphone kan doen, gebeurt via de smartphone. Winkelen gebeurt zelden nog in de stad, maar via? Inderdaad. Ze doen geen bankzaken via de laptop, maar je raadt het! Via de smartphone. Ze kijken nog maar zelden reguliere TV. Sterker nog, ze verkiezen streamingdiensten vaak boven reguliere TV.

Dit is de ware ‘mobile first’ groep en is de meest online actieve doelgroep in Nederland. Alles doen ze via hun smartphones: van winkelen in webshops tot bankzaken en het consumeren van entertainment via streamingdiensten.

Ondanks hun afkeer voor traditionele marketing zijn social media kanalen zoals: Instagram, TikTok, Snapchat en YouTube cruciaal voor het bereiken van deze groep. Ze staan open voor nieuwe merken via advertenties op deze platformen en zijn gevoelig voor snelle levering. Het is essentieel voor marketeers om de dynamiek en trends van deze platforms te begrijpen.

Adverteren moet slim en aangepast zijn aan hun specifieke gedrag en voorkeuren. Zo willen ze onder andere de belangrijkste productdetails zien: de prijs, pasvorm en materialen. Om deze doelgroep écht optimaal te bereiken, moet je focussen op een nieuwe vorm van een marketingfunnel: Inspiration, exploration, community en loyalty.

Samenvatting van Gen Z: Authenticiteit, diversiteit en inclusie, kijken naar influencers, maken veel gebruik van smartphone en social media (ze zijn hier bijna mee getrouwd). Zijn op zoek naar een baan waarin ze passie kunnen najagen en persoonlijk ontwikkelen. De Gen Z’s vind je op Instagram, TikTok, Snapchat en YouTube. Focus bij deze doelgroep op inspiration, exploration, community en loyalty.

Aan de slag met Cross Generational Marketing

Weet jij inmiddels hoe jij de doelgroepen op de juiste manier kunt benaderen of wil je hier nog even over sparren? Bij Afix weten we als geen ander dat elke generatie een andere aanpak vraagt. Of je nu Babyboomers wilt bereiken, generatie X wilt verbinden, Millenials wilt verleiden of generatie Z wilt boeien, we know how! Wij helpen je graag op weg tijdens een vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennismaken