Afix Oval
profile-mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-mendie-wijker

Mendie Wijker

Online marketeer

mendie@afix.nl

Wil je een denderende Facebook en Instagram campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Mendie!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Wat als je nu niet mee doet aan Black Friday?
    01 november 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Wat als je nu niet mee doet aan Black Friday?

    01 november 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle

    Dit jaar geen Black Friday campagne? Helemaal niet erg. Wil je wél een Black Friday campagne inzetten dit jaar? Dan delen we graag 6 tips met je om met Black Friday je omzet een extra boost te geven!

    We horen het vaker dat bedrijven niet de gewenste resultaten behalen met hun Black Friday campagnes, komt dit dan door de instellingen? Nee. Wel door de concurrentie die volop online aanwezig is op kanalen als Google, Facebook en Instagram in deze periode. Een duurzame langetermijnstrategie kan dan ook veel waardevoller zijn dan alleen te focussen op korte piekmomenten. We delen dan ook de voordelen van een Black Friday campagne én een langetermijnstrategie.

    We vertellen je nu niet dat je nu geen Black Friday campagne moet inzetten, maar wel dat het een onderdeel zou moeten zijn van je duurzame (lange termijn) strategie. Waarin de verschillende fases (See, Think & Do) binnen een aankoopproces zijn uitgewerkt.

    De voordelen van Black Friday vs. Langetermijnstrategie

    Black Friday Lange­termijn­strategie
    Direct toename in conversies. Doordachte marketingstrategie voor elke periode van het jaar.
    In een korte periode een grotere zichtbaarheid onder je doelgroep. Opbouwen van een klantenbestand en herhaalaankopen uitlokken.
    Nieuwe personen leren je bedrijf kennen, doordat ze via een Black Friday deal bij je terecht komen. Inspelen op de piekmomenten die relevant zijn voor jouw producten/diensten.
    Verzamelen van data, die je voor andere campagnes weer kunt gebruiken, zoals e-mailadressen (natuurlijk wel met goedkeuring). Datagedreven aanpak, waardoor je campagne keer op keer beter wordt.
    De mogelijkheid om prijsstrategieën te testen. Hét kanaal vinden dat echt werkt voor jouw bedrijf.
    Optimalisaties op basis van data.

    Een Black Friday campagne of een langetermijnstrategie hebben beiden voordelen. Combineer deze twee strategieën en BAM! Een knaller. Merken zoals Nike, Zalando en Rituals doen dit ook. Deze merken staan tijdens een Black Friday campagne wel een streepje voor, doordat zij inmiddels al top-of-mind zijn bij hun doelgroep. Met een Black Friday deal zullen zij hierdoor ook sneller conversie realiseren dan een lokale ondernemer, die een campagne online zet tijdens Black Friday. Met de gedachte om op deze manier nog extra conversies te realiseren.

    Voorbeeld: Nike tegenover de lokale sportzaak van Frank
    Een merk als Nike is bij iedere Nederlander top-of-mind als je het over een sportmerk hebt. Een herinnering advertentie op Black Friday met een actie hierin geweven is voldoende om een aankoop uit te lokken.

    De lokale ondernemer Frank die (sport)schoenen verkoopt, lokt niet gelijk met één advertentie een aankoop uit. Als consument willen we graag de beste deal en dus vergelijken we óók tijdens Black Friday de aanbiedingen van iedere winkel. De focus ligt dan op herhaling, zeker als kleinere winkel die niet (of nog niet) een nationale of internationale bekendheid heeft. Gemiddeld ziet een consument 6 keer een advertentie, voordat hij of zij overgaat tot een aankoop. Dan kun je jezelf dus afvragen is een Black Friday campagne wel weggelegd en de moeite waard voor mij?

    De perfecte marketing funnel

    Eindstand! Een week pieken of een effectieve, duurzame langetermijnstrategie? Wij weten wel wat wij jou zouden adviseren. Juist! Een langetermijnstrategie wint het van kortstondige campagnes. Een Black Friday campagne is een mooie aanvulling, maar is niet de basis. Een marketing funnel gebaseerd op de see, think en do fase, dat is de basis. Die je gedurende het jaar uitbreidt met online marketing campagnes gefocust op feestdagen en marketing inhaakmomenten, zoals Black Friday en Cyber Monday.

    Een langetermijnstrategie die je uiteindelijk meer oplevert en dus duurzamer is, zorgt er ook voor dat je bewuster omgaat met je marketingbudget en ervoor zorgt dat je elke cent wijs uitbesteed.

    De mogelijkheden die zijn eindeloos, maar het gaat om de juiste strategie in combinatie met de juiste online kanalen. Er is geen één combinatie die standaard leidt naar succes, het gaat om een op maat gemaakt plan die past bij jouw doelen, bedrijfsvoering en een strategie die passend is voor de doelgroep(en) die je wilt aanspreken. Een strategie die zo is ingericht dat de doelgroep op een logische manier door de customer journey loopt van jouw bedrijf en eindigt met een gewenste conversie.

    Klaar voor een duurzame online marketing strategie?

    Zorg dat de juiste online kanalen mix (denk aan Google Advertising, Zoekmachine optimalisatie, Social media advertising, e-mailmarketing of gecombineerd met een omnichannel aanpak) in je koffer zit en je een ticket boekt voor een duurzame vlucht. Je weet dan zeker dat je jouw bedrijfsdoelen zult behalen. Of dit nu doelen zijn die gefocust zijn op naamsbekendheid, websiteverkeer of meer conversies.

    Gebruik unieke content voor succes

    Wat nog het allerbelangrijkste is? De content in je campagnes. Gebruik échte beelden en een duidelijke boodschap. Alleen dan weet jouw doelgroep wat ze moet doen. Dat is het advies wat wij onze partners meegeven.

    Heb jij ook zin om je bedrijf onder de aandacht te brengen en je doelgroep te bereiken met je producten of diensten?

    Ga de uitdaging aan en ga voor een langetermijnaanpak die meer uitlokt. Wees eigenwijs en onderscheid je van je concurrentie.

    Plan een belafspraak in