Afix Oval
Tim-Portret
Contact met
Tim
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Tim-Portret

Tim Degenaars

Head of Online marketing

tim@afix.nl

Sparren over je website en online marketing strategie? Tim staat je graag te woord.


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
Black Friday: 6 tips om je omzet een extra boost te geven
14 oktober 2020
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

Black Friday: 6 tips om je omzet een extra boost te geven

14 oktober 2020
Online marketing
Particle Particle Particle Particle

De herfst is net begonnen en de pepernoten liggen alweer in de schappen. Voor je het weet worden de schoentjes weer gezet en liggen de cadeaus onder de kerstboom. Dat betekent dat Black Friday ook weer in aantocht is. Het weekend van Black Friday en Cyber Monday begint op 27 november en betekent voor de consument korting, korting en nog eens korting. Voor hen dé kans om voordelig aankopen te doen voor de aankomende feestdagen. In dit artikel delen we onze tips zodat je geen omzet misloopt én je omzet een flinke boost kan geven. In 2019 werd er namelijk alleen online al 1,9 miljard euro uitgegeven tijdens het weekend van Black Friday. Daar willen ondernemers graag van profiteren. De concurrentie is op deze dagen dan ook extra hevig. Daarom is het belangrijk om vroeg te beginnen om jouw (web)winkel en online marketing klaar te maken voor Black Friday én Cyber Monday.

Optimaliseer je landingspagina voor Black Friday

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: je landingspagina is ontzettend belangrijk, ook tijdens Black Friday. Het is in feite de etalage van jouw website. Komt een klant via een Google of social media advertentie op jouw website terecht, dan moet hij/zij niet om de aanbieding heen kunnen. Zo kun je bijvoorbeeld alle Black Friday aanbiedingen op een speciale landingspagina zetten. Op deze pagina kun je vervolgens een countdown timer tonen, om zo samen met je websitebezoekers af te tellen of om juist aan te geven hoelang de Black Friday deal nog geldt. Je klanten willen de perfecte deal natuurlijk niet missen. Ook als je geen webshop hebt kun je op jouw website wél klanten aansporen om naar de fysieke winkel te komen. De landingspagina speelt dus een grote rol voor jouw omzet tijdens Black Friday. Begin daarom op tijd met de optimalisatie van de landingspagina, je wilt tenslotte niet op het moment suprême nog jouw website moeten verbouwen. Maak een lijstje van wat er moet gebeuren: moeten er nieuwe visuals worden gemaakt? Wil je de pagina in een speciale Black Friday-stijl?

Kondig de Black Friday deals van tevoren aan

De meeste klanten hebben wel even bedenktijd nodig voordat ze een grote aankoop doen. Wanneer je de acties via social media en/of e-mail van tevoren aankondigt, communiceer je de Black Friday actie richting je klanten en geef je ze een reden om een aankoop te overwegen. Hoewel klanten hun aankopen daardoor misschien een paar dagen uitstellen om van de korting te profiteren, het scheelt jou een hoop extra werk en kosten. Denk even als de klant: een product dat je op dinsdag hebt besteld, blijkt op vrijdag opeens met flinke korting aangeboden te worden. Wat ga je dan doen? Juist: het gekochte product retourneren en opnieuw bestellen mét de korting. Een lagere omzet in de week voorafgaand aan Black Friday kun je dan beter voor lief nemen om een enorme hoeveelheid retouren te voorkomen.

Zorg voor schaarste

Dit klinkt misschien gek, want je wilt je klanten het liefst zoveel mogelijk aan kunnen bieden. Schaarste zorgt er echter voor dat mensen juist sneller een aankoop doen, uit angst om een deal te missen of tegen een uitverkocht product aan te lopen. Je kunt schaarste creëren door bijvoorbeeld een speciale Black Friday actie maar een aantal uur aan te bieden of door de klant te laten weten dat er maar een beperkt aanbod is. We zijn in Nederland tenslotte gek op kortingen en die willen we niet mislopen. Schaarste is daarom een perfect middel om je omzet tijdens Black Friday een boost te geven! Bekijk hieronder hoe Zalando en Bol.com dit aanpakken.

Black Friday voorbeelden van Zalando en Bol.com

Beloon je trouwe klanten met exclusieve deals

Geef je jouw bestaande klanten iets extra’s, dan doen ze sneller een aankoop. Zo kun je hun loyaliteit belonen door hen bijvoorbeeld op de donderdag voor Black Friday al hoge kortingen aan te bieden. Een Black Thursday (of een andere leuke naam naar keuze) als exclusieve pre-sale dus. Ook kun je jouw trouwe klanten een product cadeau geven bij hun bestelling. Nieuwe klanten die tijdens Black Friday voor het eerst jouw producten kopen, kun je een kortingscode geven voor hun volgende aankoop. Op die manier zijn zij eerder geneigd om later nog een bestelling te doen en worden zij wellicht een vaste klant.

Zet verlaten producten in winkelmandjes om in omzet op Cyber Monday

De producten die in winkelmandjes worden gedaan, worden lang niet altijd afgerekend. De klant twijfelt of wordt afgeleid, met als gevolg dat de producten moederziel alleen in het winkelmandje achterblijven. Ongetwijfeld gebeurt dit ook tijdens Black Friday. Maar na een weekend vol met kortingsacties komt Cyber Monday als klapper op de vuurpijl. Stuur de klanten die hun winkelmandje niet hebben afgerekend een mail met een extra kortingscode. Zo zet je e-mailmarketing in om de achtergelaten winkelmandjes toch nog omzet op te laten leveren. Hoe je dit kunt doen? Koppel MailChimp (of een ander mailprogramma) aan je shop, om vervolgens geheel geautomatiseerd winkelwagenverlaters op te volgen. Eenmalig instellen; daarna profijt!

Keep it real: geef échte kortingen

Tot slot worden consumenten steeds vaker gewaarschuwd voor nepaanbiedingen tijdens Black Friday. Denk bijvoorbeeld aan een product dat de voorgaande weken duurder is geworden, om vervolgens met ‘korting’ aangeboden te worden met Black Friday. Ook wordt de normale verkoopprijs nog wel eens als aanbieding gepresenteerd. Een oplettende consument heeft dit door en negatieve publiciteit doet snel de ronde. Daarnaast is het ook tegen de wet en kun je als bedrijf een boete riskeren. Het is dan ook van belang om échte kortingen te geven en dit bijvoorbeeld op social media, via e-mail en website te communiceren met jouw doelgroep.

Wil jij je Black Friday dit jaar echt goed aanpakken? Neem dan eens contact op met onze online marketing specialisten. Vrijblijvend even sparren over de creatieve invulling van je actie of de inzet van social media of e-mail doen we met liefde!