afix_christine-schering
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_christine-schering

Christine Schering

Senior SEA Marketeer

christine.schering@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.

Blog
Black Friday: 6 tips om je omzet een extra boost te geven
14 oktober 2020
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

Black Friday: 6 tips om je omzet een extra boost te geven

14 oktober 2020
Online marketing
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

De herfst is net begonnen en de pepernoten liggen alweer in de schappen. Voor je het weet worden de schoentjes gezet en liggen de cadeaus onder de kerstboom. Dat betekent dat Black Friday ook weer in aantocht is. Het weekend van Black Friday en Cyber Monday begint ieder jaar op 27 november en betekent voor de consument korting, korting en nog eens korting. Voor hen dé kans om voordelig aankopen te doen voor de aankomende feestdagen.

In dit artikel delen we onze tips zodat je als ondernemer geen omzet misloopt én je jouw omzet een flinke boost kan geven. In 2019 werd er namelijk alleen online al 1,9 miljard euro uitgegeven tijdens het weekend van Black Friday. Daar wil je als ondernemer natuurlijk graag van profiteren. De concurrentie is op deze dagen dan ook extra hevig. Daarom is het belangrijk om jouw webshop / winkel en online marketing vroegtijdig klaar te maken voor Black Friday en Cyber Monday.

1. Optimaliseer je landingspagina voor Black Friday

Je kent het wel; als je klikt op een advertentie die je ziet in Google of op social media, land je als bezoeker meestal niet op de homepage van een website. Deze is immers niet altijd relevant. Je landt op een zogenaamde landingspagina. Deze pagina sluit aan op de advertentieboodschap en heeft als doel: conversie. Ofwel; mensen overhalen tot kopen. Je begrijpt nu vast het belang van een sterke landingspagina, en zeker tijdens Black Friday.

Een voorbeeld. Zet alle Black Friday aanbiedingen op een speciale landingspagina. Om er wat meer urgentie aan toe te voegen, laat je met een countdown timer zien hoe lang jouw kortingen nog gelden. Omdat je alles toont op dezelfde pagina, hoeft niemand moeite te doen voor de perfecte deal. Bovendien zorg je met de timer voor wat meer druk, waardoor potentiële kopers sneller bereid zijn over te gaan tot actie.

Wat als je nu geen webshop hebt? Dan zijn er gelukkig meerdere opties: spoor je klanten aan op je website om naar je fysieke winkel te komen óf maak gebruik van social commerce. Je verkoopt dan direct vanaf Instagram of Pinterest zonder dat daar een webshop aan te pas komt, en dat werkt super goed. Benieuwd?

 

De landingspagina speelt dus een grote rol in jouw omzet tijdens Black Friday. Begin daarom op tijd en stel jezelf alvast vragen: wil ik nieuwe visuals laten maken? Welke kortingen zijn er geldig, en op welke producten? Welke kortingscodes moeten daarvoor actief zijn? Is er beperkte voorraad (zie punt 3)? Moet ik mijn designer aan het werk zetten voor een spetterend Black Friday ontwerp? Etc.

2. Kondig de Black Friday deals van tevoren aan

De meeste mensen hebben bedenktijd nodig voordat ze een (vaak grote) aankoop doen. Aan jou de taak om je acties via social media en/of e-mail van tevoren aan te kondigen, zodat je de Black Friday actie richting je klanten en leads communiceert en je hen alvast een reden geeft om een aankoop te overwegen.

Hoewel de geïnteresseerden hun aankopen daardoor misschien een paar dagen uitstellen om van de korting te profiteren, scheelt het jou een hoop extra werk en kosten. Want wat zou je zelf doen: een product dat je op dinsdag hebt besteld, heeft op vrijdag opeens een flinke korting. Wat ga je dan doen? Juist: het gekochte product retourneren en opnieuw bestellen mét de korting. Je bent natuurlijk geen dief van je eigen portemonnee. Een lagere omzet in de week voorafgaand aan Black Friday kun je dan beter voor lief nemen om een enorme hoeveelheid retouren te voorkomen.

Twijfel je nog of Black Friday iets voor jou is? No worries, lees: wat als je niet mee doet aan Black Friday?

3. Zorg voor schaarste

Schaarste klinkt misschien vreemd, want je wilt je klanten het liefst zoveel mogelijk bieden. Schaarste zorgt er echter voor dat mensen juist sneller een aankoop doen, uit angst om een deal te missen of tegen een uitverkocht product aan te lopen.

Je kunt schaarste creëren door bijvoorbeeld een speciale Black Friday actie maar een aantal uur aan te bieden of door de klant te laten weten dat er een beperkt aanbod is. We zijn in Nederland tenslotte gek op kortingen en die willen we niet mislopen. Schaarste is daarom een perfect middel om je omzet tijdens Black Friday een boost te geven! Bekijk hieronder hoe Zalando en Bol.com dit aanpakken.

Black Friday voorbeelden van Zalando en Bol.com

4. Beloon je trouwe klanten met exclusieve deals

Geef je jouw bestaande klanten iets extra’s, dan doen ze sneller een aankoop. Zo kun je hun loyaliteit belonen door hen bijvoorbeeld op de donderdag voor Black Friday al hoge kortingen aan te bieden. Een Black Thursday (of een andere leuke naam naar keuze) als exclusieve pre-sale dus. Ook kun je jouw trouwe klanten een product cadeau geven bij hun bestelling. Nieuwe klanten die tijdens Black Friday voor het eerst jouw producten kopen, kun je een kortingscode geven voor hun volgende aankoop. Op die manier zijn zij eerder geneigd om later nog een bestelling te doen en worden ze wellicht een terugkerende klant. Het doel: laat je trouwe klanten (ofwel je ambassadeurs) zich echt speciaal voelen.

5. Zet verlaten producten in winkelmandjes om in omzet op Cyber Monday

De producten die in winkelmandjes worden gedaan, worden lang niet altijd afgerekend. De klant twijfelt of wordt afgeleid, met als gevolg dat de producten moederziel alleen in het winkelmandje achterblijven. Ongetwijfeld gebeurt dit ook tijdens Black Friday. Maar na een weekend vol met kortingsacties komt Cyber Monday als klapper op de vuurpijl. Stuur de klanten die hun winkelmandje niet hebben afgerekend een mail met een extra kortingscode. Zo zet je e-mailmarketing in om de achtergelaten winkelmandjes toch nog omzet op te laten leveren. Hoe je dit kunt doen? Koppel MailChimp (of een ander mailprogramma) aan je shop, om vervolgens geheel geautomatiseerd winkelwagenverlaters op te volgen. Eenmalig instellen; daarna profijt!

6. Keep it real: geef échte kortingen

Tot slot worden consumenten steeds vaker gewaarschuwd voor nepaanbiedingen tijdens Black Friday. Denk bijvoorbeeld aan een product dat de voorgaande weken duurder is geworden, om vervolgens met ‘korting’ aangeboden te worden met Black Friday. Ook wordt de normale verkoopprijs nog wel eens als aanbieding gepresenteerd. Een oplettende consument heeft dit door en negatieve publiciteit doet snel de ronde.

Daarnaast is het ook tegen de wet en kun je als bedrijf een boete riskeren. Het is dan ook van belang om échte kortingen te geven en dit bijvoorbeeld op social media, via e-mail en website te communiceren met jouw doelgroep.

Het begint met de juiste lead- en klantdata

Waren de tips praktisch voor jou? We kunnen ons voorstellen dat je graag op tijd aan de slag wilt om alles uit Black Friday te halen. Toch begint een goede actie bij goede data. Want: heb jij goed in kaart wie je klanten zijn? Wie door de jaren heen trouw is gebleven aan je merk? Wie altijd reageert op acties, wie nieuwe klanten aandraagt, aan welke leads je veel aandacht kunt besteden omdat de kans groot is dat ze echt klant worden, of welke leads juist niet relevant zijn voor jou? Succesvolle marketing, en dus ook een kortstondige Black Friday campagne, begint altijd met data.

We vertellen je graag hoe data ons helpt om betere keuzes te maken. Wij werken bijvoorbeeld met Hubspot, Afix is HubSpot Solutions partner. Hubspot is misschien wel de perfecte tool om je inbound marketing on point te krijgen. Lees er alles over en kom in contact met onze HubSpot experts!