Afix Oval
Benny Vingerling
Contact met
Benny
Afix
  • Comeniusstraat 2A
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Benny Vingerling

Benny Vingerling

Founder

benny@afix.nl

Ook online succesvol worden? Benny helpt je graag.


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
Instellen van e-mail
21 september 2015
Websites
Particle Particle Particle Particle
Blog

Instellen van e-mail

21 september 2015
Websites
Particle Particle Particle Particle

Binnen Afix krijgen we veel vragen met betrekking tot het installeren van (zakelijke) e-mail. Daarom zoomen we in deze blog in op het instellen van je e-mailaccount en mogelijke vragen die daarbij op kunnen komen. Omdat er veel verschillende e-mail programma’s zijn zullen we geen screenshots toevoegen maar een stap-voor-stap uitleg geven.

Hoe maak ik een e-mailaccount aan?

Hiervoor heeft de klant een hostingpakket bij Afix nodig. Bij de logingegevens van het hostingpakket kan men inloggen op DirectAdmin, het controlepaneel. Eenmaal ingelogd kies je: E-Mail Management > E-Mail Accounts > Create mail account.

Hier kan je zelf een e-mail adres aanmaken, een wachtwoord kiezen en de mailbox grootte bepalen. Hierna kan het e-mailaccount ingesteld worden. Dit beschrijven we verder hieronder.

Welk e-mail programma kies ik?

Iedereen kan zelf kiezen welk programma of applicatie gebruikt wordt voor het verwerken van de (zakelijke) mail; Mail (Mac), Microsoft Outlook, Windows Mail etc.
Afix klanten hebben tevens een eigen webmail omgeving, deze is te bereiken door in de adresbalk te navigeren naar www.domeinnaam.nl/roundcube/. Hierbij vervang je domeinnaam voor het eigen website adres.

POP of IMAP?

Tijdens het installeren van de e-mail in het gekozen e-mailprogramma moet er altijd een keuze gemaakt worden tussen IMAP en POP, hierover krijgen we binnen Afix de meeste vragen. De klant is natuurlijk vrij om zelf te kiezen. Wij adviseren IMAP. Reden hiervoor is dat je met IMAP je e-mail op verschillende devices kan lezen en gebruiken en doordat e-mail op de server staat je automatisch een back-up hebt van je e-mail dus ook als één van je devices crasht. Nadeel is wel dat het schijfruimte kost op het hostingpakket. Het kan hierdoor zijn dat je na verloop van tijd meer schijfruimte nodig hebt (dus upgraden van hostingpakket) of je mailbox met regelmaat moet opschonen. Ook voor klanten die niet altijd een internetverbinding tot hun beschikking hebben, is dit niet handig. Dan raden wij POP aan. Met POP worden je e-mailberichten lokaal op je computer opgeslagen. Echter met POP is het moeilijker om je mail op verschillende locaties te gebruiken.

Instellen van e-mail

Eenmaal een e-mail programma gekozen, zul je een aantal velden moeten invullen. Dit zijn de velden en bijhorende instellingen;

  • Naam – De naam van de afzender die iemand te zien krijgt wanneer hij/zij je e-mail ontvangt, bijvoorbeeld Benny Vingerling of Klantenservice
  • Gebruikersnaam of e-mailadres – Dit is je volledige e-mailadres. Gebruik dus niet alleen de tekst die voor het apenstaartje staat, dan werkt de verificatie niet.
  • Wachtwoord – Dit is het wachtwoord waarmee het e-mailaccount is aangemaakt. Ben je het wachtwoord vergeten? Deze kun je in DirectAdmin herstellen via E-Mail Management > E-Mail Accounts.
  • Inkomende mailserver – Dit is afixserver01.nl. Het poortnummer is 25 of 143. Deze staat meestal automatisch al goed ingesteld. De optie voor SSL zet je aan.
  • Uitgaande mailserver – Dit is afixserver01.nl. Het poortnummer is anders, namelijk 587. Het is belangrijk dat voor de uitgaande mailserver dezelfde verificatie staat ingeschakeld als voor de inkomende mailserver wordt gebruikt. In Microsoft Outlook kun je dit meestal aangeven bij de knop ‘Geavanceerde instellingen’. Bij sommige andere programma’s gaat dit vanzelf goed. De optie SSL zet je aan.

Niet gelukt?

Is het niet gelukt met instellen? Controleer dan eerst het volgende:

  • Zijn er geen spelfouten gemaakt?
  • Is er een werkende internetverbinding?

Mocht je er onverhoopt niet uitkomen, dan kun je contact met ons opnemen.