profile-marleen-wiersma-800x800
Contact met
Marleen
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-marleen-wiersma-800x800

Marleen Wiersma

Designer & Front-end Developer

marleen@afix.nl

Toe aan een nieuwe website? Marleen helpt je graag.


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Instellen van e-mail
    21 september 2015
    E-mailmarketing
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Instellen van e-mail

    21 september 2015
    E-mailmarketing
    Particle Particle Particle Particle

    Binnen Afix krijgen we veel vragen met betrekking tot het installeren van (zakelijke) e-mail. Daarom zoomen we in deze blog in op het instellen van je e-mailaccount en mogelijke vragen die daarbij opkomen.

    Omdat er veel verschillende e-mail programma’s zijn zullen we geen screenshots toevoegen, maar geven we stap-voor-stap uitleg.

    Stap 1: hoe maak ik een e-mailaccount aan?

    We gaan ervan uit dat je een hosting pakket bij Afix hebt. Met de logingegevens van het hostingpakket kan je inloggen op DirectAdmin, het controlepaneel. Eenmaal ingelogd kies je: E-Mail Management > E-Mail Accounts > Create mail account.

    Hier kan je zelf een e-mail adres aanmaken, een wachtwoord kiezen en de grootte van mailbox bepalen. Hierna kan het e-mailaccount ingesteld worden. Hoe dat gaat beschrijven we verder hieronder.

    Stap 2: welk e-mail programma kies ik?

    Je kiest zelf welk programma of applicatie je voorkeur heeft als het gaat om (zakelijke) mail; Mail (Mac), Microsoft Outlook, Windows Mail etc.

    Klanten bij Afix hebben tevens een eigen webmail omgeving, deze is te bereiken door in de adresbalk te navigeren naar www.domeinnaam.nl/roundcube/. Hierbij vervang je domeinnaam voor het eigen website adres.

    Stap 3: POP of IMAP?

    Over het volgende krijgen wij de meeste vragen. Tijdens het installeren van de e-mail in het gekozen e-mailprogramma moet er altijd een keuze gemaakt worden tussen IMAP en POP.

    Wij adviseren IMAP, maar je bent natuurlijk vrij om zelf te kiezen. Wat is het voordeel van IMAP? Met IMAP kun je je e-mail lezen en gebruiken op verschillende devices. Doordat de e-mail opgeslagen staat op een server, heb je automatisch een back-up van je mail ook wanneer één van je devices crasht.

    Nadeel van IMAP is wel dat het schijfruimte kost op het hostingpakket. Het kan zijn dat je na verloop van tijd meer schijfruimte nodig hebt waardoor je je hostingpakket moet upgraden of je dient je mailbox met regelmaat op te schonen.

    Voor iedereen die niet altijd een internetverbinding tot zijn beschikking heeft, is IMAP niet handig. Dan raden wij POP aan. Met POP worden je e-mailberichten lokaal op je computer opgeslagen. Echter is het met POP moeilijker om je mail op verschillende locaties te gebruiken.

    Stap 4: instellen van e-mail

    Heb je een e-mail programma gekozen en weet je of je voor POP of IMAP gaat, dan zijn er een aantal velden die je moet invullen. Neem de volgende instellingen over:

    • Naam – De naam van de afzender die iemand te zien krijgt wanneer hij/zij je e-mail ontvangt, bijvoorbeeld Benny Vingerling of Klantenservice
    • Gebruikersnaam of e-mailadres – Dit is je volledige e-mailadres. Gebruik dus niet alleen de tekst die voor het apenstaartje staat, dan werkt de verificatie niet.
    • Wachtwoord – Dit is het wachtwoord waarmee het e-mailaccount is aangemaakt.
    • Inkomende mailserver – Dit is afixserver01.nl. Inkomend POP: poort 110 of 995. Inkomend IMAP: poort 143 of 993. De optie voor SSL zet je aan.
    • Uitgaande mailserver – Dit is afixserver01.nl. Het poortnummer is anders, namelijk 587. Het is belangrijk dat voor de uitgaande mailserver dezelfde verificatie staat ingeschakeld als voor de inkomende mailserver wordt gebruikt. In Microsoft Outlook kun je dit meestal aangeven bij de knop ‘Geavanceerde instellingen’. Bij sommige andere programma’s gaat dit vanzelf goed. De optie SSL zet je aan.

    Je e-mail zou moeten werken!

    Toch niet gelukt?

    Is het niet gelukt met instellen? Controleer dan eerst het volgende:

    • Zijn er spelfouten gemaakt?
    • Is er een werkende internetverbinding?

    Mocht je er onverhoopt niet uitkomen, dan kun je bellen naar 072 8200251.