afix_alyssa-van-tiel
Contact met
Alyssa
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_alyssa-van-tiel

Alyssa van Tiel

Creative Marketeer

alyssa.vantiel@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Alyssa!

Blog
AI: een toevoeging binnen je marketing
26 augustus 2024
AI
Particle Particle Particle Particle
Blog

AI: een toevoeging binnen je marketing

26 augustus 2024
AI
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Artificial Intelligence (A.I.), oftewel kunstmatige intelligentie, bestaat al sinds het jaar 1950 en wordt al een langere tijd ingezet door verschillende bedrijven. Say what? Inmiddels is A.I. overal en kun je er écht niet meer omheen.

Al hoewel het bij sommigen vraagtekens oproept, heeft het voor jou als marketeer vele voordelen. Spoiler: denk bijvoorbeeld aan het uitwerken van SEO-geoptimaliseerde meta-tags of het uitdenken van een legendarische Google Ads advertentie. Toch is het belangrijk om kritisch te zijn, want alleen zo zorg je voor kwaliteit.

Waar kun je kunstmatige intelligentie (AI) voor gebruiken?

Je kunt het zo gek niet bedenken of A.I. heeft een tool om je te helpen. Geef het doel van je campagne aan en vul de juiste gegevens in, zoals leeftijd, geslacht, interesses en gedrag. Dan wordt er binnen no-time een gepersonaliseerde strategie of advertentie voor je gecreëerd.

Of denk eens aan je klantenservice: met A.I. kun je de chatbot helpen zich beter te ontwikkelen, zodat deze je klanten voorzien van het juiste antwoord.

Als je denkt dat dat het is, dan heb je het mis. Van beeldmateriaal genereren, heatmaps van je website maken, je agenda/ to-do list praktisch laten indelen, zoekresultaten te verbeteren, teksten te schrijven, content ideeën opdoen voor je social media en je meta-tags laten inkorten… The sky is the limit!

AI gif

Dat is een win-win als je het ons vraagt. Door werkzaamheden te automatiseren, ervaringen te kunnen verbeteren en slimmer om te gaan met je tijd, kun je meer doen. Hierdoor kun je een stuk productiever zijn. Willen we dat niet allemaal? 😉

Hoe rooskleurig het allemaal ook klinkt, er zitten wel een paar haken en ogen aan. Alles komt aan op de juiste en uitgebreide prompts (beschrijving over hetgeen wat je aan A.I. vraagt) en heel kritisch te zijn in het resultaat. Want, ondanks dat A.I. goed getraind is, ook deze maakt wel eens fouten.

Hoe schrijf je een goede prompt? Welke AI-tool kun je waarvoor gebruiken? Hoe zorg je ervoor dat A.I. daadwerkelijk jouw leven een stuk gemakkelijker maakt? Geen paniek, We got you!

Tips voor de beste AI prompts

Een prompt is een beschrijving van de opdracht die je geeft aan A.I. Neem ChatGPT als voorbeeld. Hoe meer je deze voorziet met informatie over de vraag die je stelt of opdracht die je wilt laten uitvoeren, hoe beter het antwoord is als resultaat.

Een voorbeeld van één opdracht met verschillende prompts:

Versie 1: Maak een afbeelding van een Labradoedel op een fiets

AI uitkomst 1

Versie 2: Maak een realistische afbeelding van een Labradoedel op een fiets

Uitkomst versie 2

Versie 3: Maak een realistische foto van een Labradoedel op een fiets. De setting is in Amsterdam bij de grachten. Laat de foto er op lijken dat deze is gemaakt met een camera. Laat de zon van de linkerkant schijnen.

Uitkomst versie 3

Schattig? Absoluut! Perfect? Zeker niet! Als je maar lang genoeg en kritisch naar de afbeelding kijkt, dan zie je dat o.a. de voorpoten zweven in de lucht en de auto rechts niet goed op de kade staat. Het laat wel zien dat de inhoud van je prompt alles bepalend is voor hetgeen wat je als resultaat terugkrijgt. De hoeveelheid input die je geeft, is dus essentieel.

“Hoe schrijf je dan een ‘goede’ prompt?” horen we je denken. Het is simpel: hoe duidelijker je vraag of opdracht, hoe beter de uitkomst. Geef zo veel mogelijk informatie over de verwachting die je hebt van het eindresultaat. Omschrijf de tone of voice, geef bepaalde instellingen mee, laat voorbeelden zien van wat je bedoelt. Hoe concreter, hoe beter!

“Tip: wanneer je een AI-tool een opdracht wil geven, omschrijf welke verwachting je hebt en waar je naar op zoek bent, met daarbij de vraag welke informatie de A.I. bot nodig heeft voor optimaal resultaat. Zo zul je gerichte vragen terugkrijgen. Op jouw beurt kun je deze vragen per stuk beantwoorden, zodat de A.I. bot optimaal in staat is je te voorzien van het beste resultaat!”

–  Alyssa (Creative Marketeer)

 

Al hoewel het goed werkt om zo veel mogelijk informatie te verstrekken, wees kritisch in hetgeen wat je deelt. A.I. is een al lerende computer die alle input opslaat. Wees je hier bewust van en deel nooit zómaar gegevens die niet bedoeld zijn voor de buitenwereld.

Deze AI-tools helpen jou bij je marketing

Met de juiste prompts op zak en kennis van alle mogelijkheden, kunnen AI-tools een verrijking zijn. Sterker nog, ze kunnen jouw dagelijkse routine een stuk versnellen, optimaliseren en automatiseren. Check!

Fact
In een recent onderzoek van Harvard University en Boston Consulting Group (BCG) stond A.I. in de werkomgeving centraal. Het resultaat?
A.I. verhoogde de productiviteit en efficiëntie aanzienlijk. BCG-consultants met A.I. voltooiden 12,2% meer taken, werkten 25,1% sneller en leverden ruim 40% hogere kwaliteit dan zonder. Indrukwekkend, nietwaar?

Resultaten onderzoek Harvard

5 AI-tools voor jouw marketing

In een jungle van mogelijkheden, delen we een aantal praktische tools die het leven een stuk gemakkelijker maken. Denk hierbij aan het schrijven van content, het vullen van je contentkalender, tips voor SEO-optimalisaties die je zelf kunt toepassen en het genereren van beeldmateriaal.

  1. ChatGPT: Je kunt hier voor heel veel verschillende vragen en opdrachten te recht. De mogelijkheden zijn eindeloos! Van het genereren van beeldmateriaal, content ideeën opdoen voor je contentkalender, analyses van eindresultaten, campagne inspiratie opdoen tot aan een leuk bericht schrijven voor in een verjaardagskaart.
  2. Canva: Dit is niet direct een AI-tool, maar Canva heeft in de recente updates enorm veel AI-mogelijkheden toegevoegd aan het platform. Voor het schrijven van teksten, beeldmateriaal genereren, voice-over laten maken… je kunt het je zo gek niet bedenken!
  3. Copy.ai: Als je op zoek bent naar een tool die je kan helpen bij (sales)automations, je GTM kan verrijken, een toevoeging is aan je CRM en je prospecting kan schalen, is dit de juiste tool.
  4. DALL-E: Deze tool is oorspronkelijk gemaakt door Open.ai (dezelfde als ChatGPT) en is bedoeld als een extra tool gericht op het creëren van beeldmateriaal. Maar dat is niet alles, je kunt met deze tool bestaande foto’s bewerken en elementen uit foto’s halen.
  5. Qualifier.ai: Voelt het zoeken van de juiste lead als een speld in een hooiberg? Met deze tool weet jij de juiste te selecteren en aan te trekken.

 

Sparren over alle AI mogelijkheden?

Hopelijk ben je helemaal geïnspireerd door alle mogelijkheden met AI en sta je te popelen om ermee aan de slag te gaan!

Benieuwd hoe en welke tools je kunnen helpen met online marketing? Of lijkt het je fantastisch om efficiënter te kunnen werken door automations? Laat ons met je meedenken, vinden we leuk! 😉

Ik wil sparren!