Afix Oval
profile-mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-mendie-wijker

Mendie Wijker

Online marketeer

mendie@afix.nl

Wil je een denderende Facebook en Instagram campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Mendie!


    Solliciteren?

    We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



      Particle Particle Particle
      Particle Particle Particle
      Blog
      TikTok dansje of een Instagram Reels?
      01 december 2020
      Social media
      Particle Particle Particle Particle
      Blog

      TikTok dansje of een Instagram Reels?

      01 december 2020
      Social media
      Particle Particle Particle Particle

      Wie dit voorjaar goed heeft opgelet weet dat er een nieuwe social speler is bijgekomen! TikTok is hét kanaal met de grootste groei dit jaar. Het aantal gebruikers steeg in mei 2020 van 1 miljoen tot 4,5 miljoen in Nederland! Vooral jongeren zijn niet weg te krijgen van dit platform en schudden het ene na het andere TikTok dansje uit hun mouw.

      De liedjes die worden gebruikt, zijn geen onbekende nummers, maar nummers die op dit moment hoog in de Spotify lijsten staan. De challenges schieten als paddenstoelen uit de grond op TikTok en zijn vervolgens ook terug te zien op de social kanalen Instagram en Facebook. Sinds augustus zijn er geruchten dat de Verenigde Staten TikTok wilde verbannen. Voor Instagram was dat hét moment om de jonge doelgroep terug te winnen met Instagram Reels. Een nieuwe functie waarmee je korte (muziek)video’s kunt maken, vrijwel identiek aan TikTok.

      Wat maakt TikTok als platform nu anders dan Instagram Reels? We delen graag met jou de ins en outs over TikTok en Instagram Reels. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder.

      Wat is TikTok?

      TikTok valt onder het moederbedrijf ByteDance dat in 2012 werd opgericht in China. In september 2016 ontwikkelde het bedrijf de app Douyin, die snel succesvol werd (100 miljoen gebruikers binnen een jaar). Hieruit is de internationale variant TikTok ontwikkeld die in 2017 werd gelanceerd. Sinds dit jaar is de bekendheid van TikTok in Nederland enorm toegenomen, wat mede komt door COVID-19. Kinderen en jongeren zaten opeens thuis en ontdekten toen massaal het platform. Begin dit jaar had het social media platform 700.000 Nederlandse gebruikers. Ondertussen zitten er al op meer dan 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers op het platform! De gebruikersgroep in Nederland is grotendeels een jonge doelgroep.

      Overzicht TikTok gebruikers
      * Dit zijn internationale cijfers over de gebruikersgroepen bij leeftijd van TikTok.

      Interessante cijfers? Check dan ook alle social media gebruik cijfers van 2020

      TikTok in het kort? Een social media platform waarmee korte video’s gemaakt en gedeeld kunnen worden van maximaal 15 seconden. Ook kunnen er video’s in loops van maximaal 60 seconden worden gemaakt. Van de 4,5 miljoen actieve Nederlands gebruikers zijn er 65% vrouw en 35% man. Deze groep is goed voor het delen van 25,4 miljoen video’s en zorgt maandelijks in totaal voor 12,3 miljard weergaven. Gemiddeld besteedt een Nederlandse gebruiker 61 minuten per dag aan TikTok. Een platform waar je als bedrijf dus eigenlijk niet van weg wilt blijven en dat zich uitstekend leent om een jongere doelgroep mee te bereiken!

      TikTok algoritme

      Een groot voordeel van het plaatsen van een TikTok video op TikTok is dat je video getoond wordt aan personen die geïnteresseerd zijn in de inhoud van je video. Stel je deelt een fitness video, dan wordt deze niet getoond aan personen die alleen maar katten filmpjes kijken. Maar wel aan personen die TikTok filmpjes kijken die gerelateerd zijn aan fitness video’s. Hierdoor krijg je dus als TikTokker automatisch een groter bereik onder een relevante doelgroep.

      For you page & Following page

      Dat je video’s te zien krijgt op basis van je interesse komt ook door de twee verschillende pagina’s die je kan bekijken binnen TikTok. De ‘For you page’ en de ‘Following page’.

      Bij het openen van de app start je automatisch op de ‘For you page’ waar je eindeloos nieuwe content kan zien, gebaseerd op jouw interesses. Op de ‘Following page’ zie je de video’s van de personen die je volgt. Switchen van pagina kan gemakkelijk door bovenin het scherm op de pagina te klikken die je wilt bekijken. TikTokkers gebruiken de #foryoupage of #fyp om in de ‘For you page’ terecht te komen.

      TikTok - Volgend | Voor jou

      Instagram Reels

      Instagram Reels is de functie binnen Instagram die erg lijkt op het platform TikTok. De functie is live gegaan op Instagram nadat TikTok als platform in de Verenigde Staten ter sprake kwam vanwege het opslaan van gegevens van de gebruikers. Dit was hét moment voor Instagram om hun nieuwe functie Instagram Reels te introduceren. Net als bij TikTok kan de Instagram gebruiker met Reels een korte video creëren. Maar waar zitten nu de gelijkenissen en waar het verschil?

      Overeenkomsten tussen TikTok en Reels

      Zowel met TikTok als met de functie Reels kun je als gebruiker korte video’s maken die niet per se een one taker hoeven te zijn. Je kunt dus meerdere kortere fragmenten opnemen die samen de korte video vormen. Net als bij TikTok kan je bij Reels ook een filter en audiofragment toevoegen.

      Verschillen tussen TikTok en Reels

      Het grootste verschil tussen TikTok en de functie Reels in Instagram is natuurlijk dat TikTok zelf een platform is en dat de Reels functie zich in het platform Instagram bevindt. De Reels functie moet je opzoeken binnen het platform Instagram. Nog een groot verschil is dat wanneer je Reels gebruikt en je jouw Reel deelt, deze onder je volgers wordt gedeeld en dus niet direct met mensen die geïnteresseerd zijn in de content van je video. Hierdoor is je bereik lager op Instagram dan wanneer je een TikTok video deelt op TikTok. Op Instagram wordt jouw tijdlijn geopend met content die gecreëerd is door mensen die je al volgt, waardoor je dus minder snel content van onbekende personen voorbij ziet komen, tenzij je naar de explore pagina gaat. Nog een verschil is dat je bij Reels een eerder gemaakte video of foto vanuit je filmrol kan uploaden om je Reels te maken. Dit is een functie die bij TikTok niet mogelijk is. Binnen TikTok zijn er verschillende advertentiemogelijkheden. Nieuwsgierig? Lees dan ook de advertentiemogelijkheden voor TikTok. Adverteren via een Instagram Reels is niet mogelijk, maar kan wel via IGTV. Tot slot liggen de kosten om te adverteren op TikTok vele malen hoger dan op Facebook of Instagram.

      De gebruikersgroepen van Instagram zijn anders verdeeld dan op het platform TikTok. Dit is duidelijk uit de social media cijfers van 2020 af te lezen. Het totaal aantal Instagram Gebruikers ligt in Nederland op 5,6 miljoen. Wil je nog meer lezen over de social media cijfers van 2020?

      Overzicht Instagram gebruikers
      * Dit zijn internationale cijfers over de gebruikersgroepen bij leeftijd van Instagram.

      TikTok of Instagram in je strategie?

      TikTok groeit en zal blijven groeien. Bij de inzet van TikTok als kanaal om je doelgroep te bereiken moet je als merk/organisatie goed nadenken of het platform het geschikte kanaal is en of de contentvorm goed aansluit bij de gewenste doelgroep.

      Adverteren op TikTok is dus nog vrij nieuw, maar je kan zeker een groot bereik verwachten! TikTok advertenties kunnen van toegevoegde waarde zijn bij het krijgen van een groter bereik en verkeer naar een bepaalde landingspagina, maar verwacht geen harde conversies bij het inzetten van advertenties via TikTok. Zie het meer als een platform dat je gebruikt om de jongere generatie alvast bekend te maken met jouw bedrijf of merk.

      Of TikTok uiteindelijk groter terrein wint dan Instagram blijft nog de vraag. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Social media platformen zijn perfect om jouw bedrijf of product onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Benieuwd hoe social media advertising in z’n werk gaat en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Of ben je naar aanleiding van deze cijfers benieuwd welk kanaal je het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op. We maken graag tijd voor je vrij, om met je te sparren over de mogelijkheden om te adverteren via social media.