profile-mendie-wijker-800x800
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-mendie-wijker-800x800

Mendie Wijker

Teamlead Online Marketing

mendie@afix.nl

Wil je een denderende Facebook en Instagram campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Mendie!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Social media in 2022, wat betekent dit voor jouw strategie?
    01 maart 2022
    Social media
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Social media in 2022, wat betekent dit voor jouw strategie?

    01 maart 2022
    Social media
    Particle Particle Particle Particle

    De vragen die iedere marketeer zich deze dagen stelt: zijn we nog meer gebruik gaan maken van TikTok? Heeft de daling van het aantal Facebookgebruikers doorgezet? Zijn de kanalen die ik inzet in mijn online strategie nog wel dé kanalen, of moet ik een switch maken? Spoiler: No surprise dat TikTok ook afgelopen jaar is doorgegroeid, maar zal er een oud-speler zijn die weer een comeback maakt? We delen de ins en outs van de nieuwste socialmediacijfers en wat dit betekent voor jouw merk.

    Social media samenleving

    Dat social media een waardevolle toevoeging is aan je online strategie, dat zeggen we al langer tegen iedereen die met Afix samenwerkt. Dit wordt bevestigd door de toenemende groei over de verschillende socialmediakanalen die er de afgelopen paar jaar zijn bijgekomen en wat terug te lezen is in verschillende social media onderzoeken.

    Niet alleen neemt het aantal socialmediakanalen die we dagelijks gebruiken toe, maar ook de tijd die we hierop spenderen. Gemiddeld gebruiken we 4,2 platformen per persoon, waarvan 2,2 platformen dagelijks. Daar zijn we dagelijks 107 minuten gemiddeld zoet mee. Ik hoor je tellen: 1. Facebook, 2. Instagram, 3. YouTube, 4. WhatsApp en misschien zelfs LinkedIn (5.) en Snapchat (6.)?

    Aantal minuten per dag op social media per leeftijdsgroep

    We hoeven het niet langer te ontkennen dat het checken van onze verschillende social accounts behoort tot onze dagelijkse gewoonte. We staan ermee op en we gaan ermee naar bed. Doe eens een gokje, hoeveel uur per dag ben jij achter je minischerm te vinden? De gemiddelde schermtijd van Mendie (Social & content Marketeer bij Afix) is 3 uur en 53 minuten, waarvan 2 uur en 5 minuten gespendeerd op socialmediakanalen. Wat nog eens los staat van het aantal uur dat zij op werk hiervoor spendeert. Een lichte verslaving misschien?

    Download de social media kanalen cheatsheet



    Wie bereik ik met social media?

    Social media alleen inzetten om een jonge doelgroep te bereiken? Nee, dat is inmiddels echt verleden tijd. Met social media bereik je allang al niet meer alleen de jongere doelgroep. Sterker nog. Als je kijkt naar de afgelopen 3 jaar, zie je duidelijk bij iedere gebruikersgroep van 15 t/m 79-jarige een groei van jaar op jaar.

    Je kunt dus jong en oud bereiken via social media. Maar hoe? Met welke kanalen en welke boodschap? Daar komt het uiteindelijk op neer.

    Voorbeeld
    Je doelgroep zijn mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 45 t/m 55-jarige. Het doel is een grotere naamsbekendheid krijgen door social media in te zetten. Het kanaal dat je kunt inzetten om deze doelgroep te bereiken is Facebook.

    Ook al is deze doelgroep ook aanwezig op andere kanalen, zoals TikTok. Is het belangrijk om ook de kosten af te wegen tegen de resultaten per kanaal. Zo ligt de gemiddelde kosten per 1.000 bereikte personen (Cost Per Mille) hoger op TikTok dan op Facebook. Nog een reden dus om te kiezen voor Facebook.

    Gemiddelde CPM TikTok en Facebook

    * We zien bij meer dan de helft van onze Facebook & Instagram campagnes een CPM die gemiddeld lager ligt dan € 3.

    Welke socialmediakanalen moet ik in 2022 inzetten?

    Het is voor vele geen verrassing dat TikTok het meest gebruikte socialmediakanaal is van 2022. Het aantal gebruikers groeide van 1,7 miljoen in 2021 naar 3 miljoen in 2022! Het aantal dagelijks actieve gebruikers is op dit moment 1,6 miljoen. Het platform is niet alleen populair onder de groep tot 15-jarige, maar groeit vooral onder de twintigers op dit moment.

    Ook TikTok wordt dus bekender en groter onder een bredere doelgroep.

    TikTok gebruikers 2022

    Het is dus een interessant kanaal om te overwegen bij het opnieuw bepalen van je online kanalen inzet. Zeker als jouw doelgroep zich in de leeftijdscategorie 20 t/m 29 jaar bevindt.

    Hoe je kunt adverteren op TikTok dat vertellen we je graag. Een interessant feitje is dat 42% van de 15 tot 19-jarige op TikTok te vinden is en dat zij TikTok voorrang geven op Snapchat en Instagram. Dit is dan ook de groep die geen enkele moeite heeft om challenges en dansjes na te bootsen.

    Naast TikTok zijn er nog genoeg andere kanalen die je kunt inzetten. Voordat we verder gaan delen we graag een aantal leuke weetjes met je over social media.

    Wist je dat…

    • Ongeveer 90% van de bedrijven social advertising gebruikt om de naamsbekendheid te vergroten.
    • 61% van de bedrijven social advertising inzet om het aantal conversies te verhogen.
    • 71% van de bedrijven actief is op social media om een online community op te bouwen.

    Bij het bepalen van de kanalen die je inzet in jouw online strategie is de eerste vraag die je moet beantwoorden: is mijn business gericht op bedrijven of op de consument.

    Voor B2B (Business 2 Business) adverteren wordt voornamelijk LinkedIn (86%) ingezet, waar het bij de B2C (Business 2 Consumer) adverteren voornamelijk gebeurt op Facebook & Instagram (98%). Moet je dan alleen focussen op Facebook & Instagram als je een B2C bedrijf hebt? Nee, dat zeker niet het blijft belangrijk om te onderzoeken wie je doelgroep is en waar zij aanwezig zijn. Wellicht is TikTok dit jaar voor jouw bedrijf wel een interessante of kun je Pinterest toevoegen aan je strategie.

    Datzelfde geld voor B2B adverteren. Ja, LinkedIn is in eerste instantie een perfect kanaal vanwege de targeting mogelijkheden, maar je zou als uitbreiding op dit kanaal Facebook & Instagram kunnen overwegen voor retargeting.

    De kracht van social media

    Het is een feit dat social media een steeds grotere invloed krijgt binnen het aankoopproces bij de eindgebruiker (B2B of B2C). Uit onderzoek van Influencer Marketing Hub blijkt dat 40% van de ondervraagde, aangeeft meer vertrouwen te hebben in een merk, nadat hij of zij interactie heeft gehad met de socialmediakanalen van het merk. Je kunt het jezelf dus eigenlijk bijna niet meer permitteren om niet mee te doen. Kan wel, maar zo denkt je concurrentie vast niet in een concurrerende online en offline markt.

    Toch was social media gebruik een jaar of 10 geleden nog helemaal niet zo vanzelfsprekend. Waar het begon met Hyves en Facebook, zijn er nu oneindig veel socialmediakanalen tot onze beschikking. Dat blijkt ook als we alle Nationale Social Media Onderzoeken vanaf 2011 t/m 2022 op een rijtje zetten. Het social media gebruik in Nederland ziet er door de jaren heen ongeveer zo uit:

    Deze tijdlijn laat ons erg goed zien dat het belangrijk is om elk jaar weer opnieuw te kijken naar de kanalen keuze binnen je online strategie. Niets verandert zo snel als de online marketing wereld. Dat bewijs zie je hieronder. Het bereiken van de groep 15 t/m 19-jarige deden we in 2020 volop via Snapchat, Instagram en YouTube. Hoe je deze groep in 2022 bereikt? Niet via Snapchat maar via TikTok.

    Socialmediakanalen voor 15 t/m 19-jarige

    Wat je wilt, is zoveel mogelijk personen bereiken op zoveel mogelijk kanalen waar zij te vinden zijn met een zo laag mogelijk marketingbudget. Dat klinkt als muziek in de oren, snappen wij. Benieuwd naar welke online-marketingkanalen jij het beste kunt inzetten in 2022 voor jouw doelgroep?

    Vul jouw e-mailadres in en ontvang de social media kanalen cheatsheet



    Bron: De cijfers komen uit het volgende onderzoek, uitgevoerd in januari 2022 door onderzoeksbureau Newcom.nl

    Nog niet uitgelezen?

    Snappen we. Uit onze data zien we dat bezoekers zoals jij doorklikken naar: