afix_bonna-van-ooijen_grijs
Contact met
Bonna
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_bonna-van-ooijen_grijs

Bonna van Ooijen

Social Advertising Marketeer

bonna.vanooijen@afix.nl

Sparren over je social media strategie? Bonna helpt je graag!

Ons werk
Ranzijn
B2C marketing
Gerealiseerd door
afix_bonna-van-ooijen_grijs
Particle Particle Particle Particle
Case

Ranzijn

B2C marketing
Gerealiseerd door
afix_bonna-van-ooijen_grijs
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

+185% groei in winkelbezoeken uit online advertenties

Denk je aan een prachtige Nordmann kerstboom, ijspegels verlichting voor aan je veranda of mooie guirlandes, dan denk je aan Ranzijn tuin en dier! Hier vind je alles wat je nodig hebt om de versierwedstrijd van je buren te winnen. Zeg hallo energierekening ;). Gelukkig komt Ranzijn je tegemoet. De kerstartikelen hebben namelijk een voordelig prijskaartje en vind je zowel online als in de winkel. Wij weten hier ook wel raad mee: Let’s make some kick-ass marketing campaigns!

Kersthond bij Ranzijn

De briefing

Flexibiliteit en ambitieuze moves voeren de boventoon als het gaat om het uitvoeren van een kick-ass marketing campagne. Ranzijn heeft ons het vertrouwen gegeven om de campagne op te zetten, omdat wij ons in het verleden al vaker hebben bewezen. En dit keer hebben we niet één, maar wel vier kanalen ingezet, oftewel een omnichannel strategie. Hier komen we later op terug ;).

Wij lieten al eens eerder blijken dat we staan voor flexibiliteit en ambitieuze moves. Aan het begin van onze samenwerking hebben we in twee weken tijd alle campagnes van een derde partij overgenomen. Meer over de overname en de samenwerking?

 

Allereerst, hebben we voor deze kerstcampagne een briefing ontvangen vanuit Ranzijn. Dit was kort van tevoren, maar hé, wij gaan geen uitdaging uit de weg. Ons doel voor deze campagne? Simpel: het optuigen van een kerstcampagne, die net zo schittert als een piek aan de top van een boom!

Welke onderdelen zijn essentieel en maken een briefing waardevol? Nou, het volgende:

Essentiële briefingonderdelen voor campagnes

Voor ons is niets te gek! Dus we stapten in de arrenslee, pakten de teugels over en gingen recht op ons doel af: het schrijven van pakkende advertentieteksten en het vinden van bruisend, passend beeldmateriaal. Deze twee onderdelen maken of kraken een campagne, dus extra belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Verder nog een kleine meevaller, want Ranzijn gaf ons de volgende informatie cadeau:

  • Looptijd van campagne
  • Totale budget
  • De landingspagina’s

Aan de slag met een kick-ass plan!

Voor een kick-ass plan kijken we altijd verder dan onze neus lang is, gaan we voorbij onze comfort-zone en denken we out of the box. Doen we dit niet, dan ontstaat er een plan, maar geen kick-ass plan zoals we willen.

We hebben met een team van specialisten gebrainstormd en een strategie gemaakt. Vervolgens hebben we een vertaalslag gemaakt naar de juiste verdeling in budgetten, doelgroepen, doelstellingen, contentvormen en looptijden.

Eén van de strategische keuzes is het inzetten van verschillende kanalen (Facebook, Instagram, Google Search, Google Shopping, Google Discovery en Google Display) en dit heeft natuurlijk een reden. Deze samenstelling vormt namelijk een ijzersterk fundament voor de kerstcampagne van Ranzijn. De doelgroepen zien nu niet enkel en alleen advertenties voorbij komen op social media, maar ook op meerdere plekken binnen Google.

Beelden en teksten

De basis stond hierna als een huis! Dus we konden aan de slag met het uitzoeken van de kerstbeelden en het schrijven van krachtige campagneteksten. Zo kozen we voor sfeerbeelden en beelden met daarop de specifieke acties. Het is heel belangrijk om continu te bedenken of het beeld of de tekst daadwerkelijk de doelgroep overtuigd. Dit hebben we dan ook toegepast. Zie bijvoorbeeld het verschil in tekst en het resultaat van de Instagram advertenties.

Uiteindelijk hebben we met alle partijen geschakeld om tot de beste content te komen. Laat ons die slee maar trekken! Eén ding is zeker, hoe duidelijker de briefing, hoe sneller we aan de slag kunnen met het daadwerkelijk uitvoeren van de campagnes.

De Omnichannel strategie

De keuze is reuze in adverteerdersland, dus welke kanalen zet je dan in? Wij kozen voor Facebook, Instagram, Google Display en Google Discovery. Waarom? Omdat deze feilloos op elkaar aansluiten en een perfecte omnichannel strategie vormen.

De campagnes hebben we opgedeeld in verschillende fases. Waar de doelgroep zich ook bevindt – denk aan een Facebook feed, Instagram feed en stories, YouTube, nieuwswebsite, of in Gmail – je kan niet om Ranzijn heen. Niet iedereen bevindt zich namelijk op hetzelfde kanaal, maar met een omnichannel strategie bereikt Ranzijn iedereen op zijn/haar favoriete platform.

Hoe dat er dan uitziet? Nou ongeveer zo:

  1. De doelgroep maakt kennis met Kerstmis bij Ranzijn;
  2. De doelgroep wordt zich bewust van een behoefte of probleem;
  3. De doelgroep gaat overstag om de behoefte of het probleem op te lossen door iets te kopen bij Ranzijn online of in de winkel.

Daarna hebben we per fase een budget bepaald en zijn we aan de slag gegaan met het instellen van geschikte doelgroepen. Per fase willen we er namelijk voor zorgen dat de juiste doelgroep wordt bereikt. Zo kun je denken aan de volgende doelgroepen:

  • Een doelgroep met interesse in kerst;
  • Een look a like doelgroep op basis van webverkeer;
  • Een retargeting doelgroep op basis van webverkeer.

Deze doelgroepen vormen een gouden combinatie en levert gegarandeerd succes op!

Resultaten  

En dan nu (tromgeroffel)… de resultaten! Want ja, allemaal leuk die gespendeerde tijd aan het maken van briefings en het opzetten van een kick-ass kerstcampagne, maar wat haal je eruit?

De statistieken zeggen voldoende, maar om het nog iets duidelijker te maken: een kick-ass campagne opzetten neemt wat voeten in de aarde, maar dit is het dubbel en dwars waard! Je gaat het namelijk terug zien in de cijfers en dat is uiteindelijk het doel van iedere campagne.

Ben je van plan binnenkort ook een grote campagne op te zetten en heb je jouw doelen helder? Trek gerust aan de bel. We weten heel goed waar kansen liggen en we zorgen ervoor dat ook jij verbluffende resultaten gaat zien.