afix_marlou-van-der-gragt
Contact met
Marlou
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_marlou-van-der-gragt

Marlou van der Gragt

SEO Marketeer

marlou.vandergragt@afix.nl

Wil je beter vindbaar worden op Google? Marlou helpt je verder!

Blog
Google’s Search Generative Experience: De Toekomst van Zoekmarketing
24 januari 2024
SEA
Particle Particle Particle Particle
Blog

Google’s Search Generative Experience: De Toekomst van Zoekmarketing

24 januari 2024
SEA
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Al jaren is Google dé koning van de zoekmachines, maar stilstaan is achteruitgaan. Google blijft daarom vernieuwen en lanceert technologieën die de zoekervaring keer op keer verbeteren. Een populaire innovatie in deze reeks is de Search Generative Experience. Deze innovatie geeft marketeers en ondernemers het gereedschap om hun online zichtbaarheid te boosten en klanten beter te dienen. In deze blog gaan we op ontdekkingstocht in de wereld van Google’s Search Generative Experience (SGE) en verkennen we de impact op de toekomst van zoekmachine marketing.

Wat is de Search Generative Experience?

Google Search Generative Experience, het nieuwe juweeltje van Google, is ontwikkeld om de zoekervaring te verbeteren. Door een slimme mix van kunstmatige intelligentie (AI), machine learning en natuurlijke taalverwerking, begrijpt Google onze zoekopdrachten beter en laat meer relevante resultaten zien. Google kan nu complexe vragen begrijpen en reageren op een meer menselijke manier.

Het is alsof Google een nieuwe taal spreekt – eentje die de chaos in ons hoofd begrijpt en precies snapt waar we nieuwsgierig naar zijn. Met deze innovatie zet Google niet alleen een stap vooruit, maar waagt een hele sprong in het diepe van de zoekmachine-evolutie. Het lijkt erop dat Google niet langer alleen onze zoekopdrachten begrijpt, maar ook de onderliggende speurtocht herkent.

Hoe werkt het?

De Search Generative Experience is een technologisch meesterwerk dat gebaseerd is op de menselijke taal en intenties. Google verzamelt en analyseert een enorme hoeveelheid data om onze zoekopdrachten beter te begrijpen en ons te voorzien van de informatie die we nodig hebben.

Google mixt meerdere bronnen en maakt hier een informatie-cocktail van. Het resultaat? Een verrassende mix van verschillende bronnen, perfect gemengd om precies het antwoord te serveren waar je naar op zoek was.

Voordelen van Search Generative Experience:

De entree van Google’s Search Generative Experience zet de wereld van zoekmachine marketing op zijn kop en belooft de zoek-experience te verbeteren. Maar wat zijn de voordelen voor jou als marketeer?

  • Een betere gebruikservaring
    Een van de belangrijkste doelen van SGE is om gebruikers een betere zoekervaring te bieden. Zoekresultaten zijn relevanter wat leidt tot tevreden gebruikers.
  • Long-tail-zoekwoorden in de spotlight
    Doordat Google mensen beter leert begrijpen, kunnen (SEO) marketeers zich nu (nog meer) focussen op long-tail-zoekwoorden en zeer specifieke zoekopdrachten. Dit geeft de mogelijkheid om de nichemarkten te bedienen en relevante content te creëren voor hun doelgroep.
  • De opkomst van Voice Search
    Voice search wordt steeds populairder, en de Search Generative Experience speelt hier perfect op in. Omdat mensen vaak natuurlijke taal gebruiken bij spraakgestuurde zoekopdrachten, kunnen marketeers hun content finetunen voor voice search.
  • Content optimalisatie
    Content die vragen beantwoorden, zal beter presteren in de zoekresultaten. Om mee te liften met het succes van Search Generative Experience, moeten marketeers hun inhoud optimaliseren voor contextuele zoekopdrachten.

 

Wat betekent dit voor jou als marketeer?

De veranderingen van SGE zul je als marketeer niet direct merken, maar onderschat de impact niet. Google’s Search Generative Experience is een ontwikkeling die zowel uitdagingen als kansen met zich meebrengt. Dit betekent dat je creatiever moet zijn om zichtbaar en relevant te blijven.

Je staat misschien niet meer bovenaan de zoekresultaten zoals vroeger, maar dat betekent niet dat alle hoop verloren is. Integendeel, het biedt juist kansen. Stel je voor hoe waardevol het zou zijn als jouw website door Google wordt gekozen als bron voor een AI-gegenereerd antwoord. Dan heb je de jackpot!

Het is een spel van zichtbaar en relevant blijven in een snel veranderende digitale wereld. Ga de uitdaging aan met deze 3 tips:

  1. Content is Key:
    Met de komst van SGE (Search Generative Experience) van Google, is het tijdperk van korte en bondige zoekopdrachten voorbij. We stappen nu een wereld binnen waarin gedetailleerde zoekopdrachten de norm worden. Dit betekent dat wij als marketeers onze SEO-strategieën moeten aanpassen aan deze nieuwe stijl van zoeken. Het gaat om het creëren van diepgaande artikelen die echte waarde toevoegen. Voeg daar een visuele dimensie aan toe met pakkende afbeeldingen of video’s. Ga de diepte in en maak content die AI niet kan ‘bedenken’.
  2. Wees overal aanwezig
    Integratie van diverse bronnen: Google’s SGE haalt antwoorden uit een breed scala aan bronnen. Denk aan klantreviews, bedrijfsprofielen en Google’s Shopping Graph. Voor ons als marketeers de uitdaging om onze aanwezigheid op deze platforms te versterken en te finetunen. Zie het als het zetten van jouw digitale voetafdrukken op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt – wees zichtbaar!
  3. Persoonlijkheid voorop:
    Creativiteit, originaliteit en relevantie worden je nieuwe beste vrienden. Wees niet bang om buiten de gebaande paden te treden en zorg dat je content zo uniek en waardevol mogelijk is. Hiermee creëer je niet alleen iets unieks, maar geef je je content ook een menselijk tintje. Ai kan veel, maar het mist de emotionele diepgang en persoonlijkheid die menselijk inzicht biedt.

Loop voorop met Afix

Over het algemeen lijkt SGE veelbelovend, maar het is nog te vroeg om de impact op SEO en SEA gebied te kunnen beoordelen. Google blijft experimenteren en ontwikkelen.  1 ding is zeker: generatieve AI gaat een belangrijke rol spelen in de toekomst van zoekmachines. Heb je hulp nodig of een duwtje in de goede richting? Wij helpen je graag om organisch te groeien binnen Google.