Als recruiter of HR-manager doe je er alles aan om goed in beeld te komen bij actieve werkzoekers. Maar je wilt ook in beeld zijn bij mensen met een baan die misschien nog niet weten dat het gras groener is aan de overkant.
Jij weet als recruiter of HR-manager precies welke online vacaturebanken in jouw branche goed werken, je schrijft aantrekkende functieomschrijvingen, je hebt waardevolle connecties en je zet je vacatures zo nu en dan betaald uit op LinkedIn. Maar hoe bereik je de kandidaten met een latente behoefte aan nieuw werk?
Wervingscampagne via Facebook
Facebook Advertising. Het ligt misschien niet direct voor de hand, maar Facebook is bij uitstek een geschikt platform om de juiste kandidaten te vinden. Wij leggen deze manier van adverteren dan ook vaak voor aan recruiters en managers. Dit zijn de voordelen:
- Je target profielen die precies passen bij jouw vacature, want je weet naar wie je op zoek bent. Je kiest iemand die woonachtig is in een bepaalde regio, met een bepaalde leeftijd, werkervaring, huidige werkgever, opleiding en interesses. Zo geef je Facebook de opdracht om je advertenties alleen te tonen in de tijdlijn van mensen die aan je ‘eisen’ voldoen.
- Aan de specifieke doelgroepen die je hebt opgesteld toon je gerichte advertenties. Er zijn dagelijks miljoenen mensen actief op Facebook, dus een groot bereik heb je zeker. Nu is het de kunst om aan de verschillende doelgroepen relevante advertenties te tonen, alleen zo ga je verantwoord met je budget om. Des te relevanter je advertenties, des te lager de kosten per klik.
- Naast het realiseren van meer traffic voor je vacatures, is er ook de mogelijkheid om je bestaande websitebezoekers te targeten op Facebook. Dit wordt retargeting genoemd. Zie je bijvoorbeeld dat je veel bezoekers op je vacaturepagina’s hebt, maar valt het aantal sollicitaties tegen? Met retargeting bereik je website bezoekers via Facebook opnieuw. Deze personen hebben al interesse getoond, maar oriënteren zich liever nog even. Ook aan hen kun je een relevante boodschap weergeven en deze potentiële kandidaten alsnog overhalen tot een contactmoment.
- Facebook advertising is aantrekkelijk vanwege de lage kosten. Per klik naar je vacature betaal je variërend van 1 cent tot 2 euro.
Gebruik Facebook naast je huidige kanalen
Je houdt Facebook advertenties relevant door je huidige websitebezoekers en contacten uit te sluiten in een branding campagne. Zo bereik je telkens een nieuwe groep potentiële kandidaten. Andersom is dat ook mogelijk: richt je alleen op je bestaande websitebezoekers om hen over te halen alsnog te solliciteren. Dit noemen we retargeting via Facebook.
Uitgaande van deze voorbeelden is Facebook geschikt als aanvulling op je huidige kanalen om een breder publiek te bereiken.
Wil je weten hoe Facebook er anno 2023 voor staat ten opzichte van andere social media kanalen, wat betreft aantal gebruikers en dagelijks gebruik? Lees dan onze blog!
En sponsored updates op LinkedIn dan?
Het is per branche afhankelijk welk medium er beter werkt. Onze ervaring leert dat adverteren op LinkedIn over het algemeen prijziger is dan op Facebook. We sluiten dit social media platform echter nooit uit, maar we testen ze beide.
Vaak zien we dat we met Facebook Advertising meer uit het budget kunnen halen, omdat er gewoonweg meer segmentatie- en optimalisatiemogelijkheden zijn.
Snelle realisatie, bijvoorbeeld door Afix
Nu je weet dat het je geen fortuin hoeft te kosten en dat je heel specifiek kunt aangeven wie jij wilt dat je advertenties zien, is het ook nog eens snel te realiseren. Stel, jij wilt binnenkort zichtbaar zijn in de tijdlijn van potentiële kandidaten, hoe gaat dat in zijn werk?
- We bepalen samen je doelen.
- We zoeken uit wie je doelgroepen zijn en hoe groot het bereik is.
- We adviseren m.b.t. maandelijks budget.
- We stellen advertenties op.
- We zorgen ervoor dat we alle contactmomenten en belangrijke acties meten, denk aan ingevulde sollicitatieformulieren of andere contactmomenten.
- We richten een advertentieaccount in en zorgen voor de juiste koppelingen.
- We zetten de vacatures live.
- Monitoren dagelijks de resultaten en sturen bij waar nodig.
- Rapporteren maandelijks of wekelijks zodat je altijd inzicht hebt in de kosten en resultaten.
Wil jij weten hoe we jouw ideale kandidaat kunnen bereiken op Facebook, of welke andere vormen van online marketing interessant voor jou kunnen zijn? Hoe groot je bereik is en hoeveel je dit gaat kosten (hangt er vanaf of je online marketing uitbesteed of niet)? We are here to help.
Even spieken: hier zit jouw doelgroep
Nieuwsgierig naar de leeftijden van gebruikers per social media kanaal? Wij sturen jou een handige cheatsheet!