afix_jeremy-metselaar
Contact met
Jeremy
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_jeremy-metselaar

Jeremy Metselaar

Head of Sales

jeremy.metselaar@afix.nl

Sparren over online marketing? Dan moet je bij Jeremy zijn.

Blog
Emerce Digital Marketing Live! 2023 X Afix
11 juli 2023
Afix
Particle Particle Particle Particle
Blog

Emerce Digital Marketing Live! 2023 X Afix

11 juli 2023
Afix
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Laten we wel wezen, we leven in een digitale wereld die sneller verandert dan een TikTok video. Dit werd onlangs benadrukt tijdens het bijwonen van het Emerce Digital Marketing Live! 2023 evenement. Hier werden de nieuwste trends en strategieën op het gebied van digitale marketing en reclame onthuld. Laten we eens kijken naar onze belangrijkste bevindingen, of zoals wij het noemen: de gouden nuggets van het digitale landschap.

emerce-digital-event-2023-Afix

Love you(r strategy) to the moon and back – Celine Merkx van Fingerspitz

Bij Afix begrijpen we dat de weg naar succes niet altijd één rechte lijn is, maar je het eerder kunt vergelijken met een ruimtereis. Je kent het wel: tussenstops, obstakels en ontdekkingen. Maar hoe je ook reist, het concept van moonshot en roofshot doelen, helpen je reis te verlichten.

Celine Merkx van Fingerspitz bracht in haar presentatie ‘Love you(r strategy) to the moon and back’ heel mooi het verschil tussen moonshot en roofshot doelstellingen naar voren. Stel je voor: je hebt een Instagram-account met 1.000 volgers. Als je een moonshot-doel stelt, ga je voor de sterren en zeg je: “Ik wil binnen een jaar naar 1 miljoen volgers!” Dat is behoorlijk ambitieus, toch? Het is alsof je een raket naar de maan schiet – het is mogelijk, maar je hebt behoorlijk wat brandstof (lees: hard werk, innovatie, misschien zelfs een beetje geluk) nodig om daar te komen.

Aan de andere kant, als je een roofshot-doel stelt, kijk je naar het dak van je huis in plaats van naar de maan. Misschien zeg je: “Ik wil mijn volgers binnen een jaar verdubbelen of verdrievoudigen.” Het is nog steeds een uitdaging – je hebt een stevige ladder nodig – maar het is iets realistischer.

Kort gezegd: met een moonshot mik je op de maan, met een roofshot ga je voor het dak. Beide zijn ambitieus, maar de eerste is een enorme sprong, terwijl de tweede een flinke klim is.

“Het is als het plannen van een ruimtemissie: je hebt een duidelijke bestemming (de maan), maar je moet ook de beste route plannen (roofshot doelen) om daar te komen.”

Bij Afix zien we deze doelen niet als een tegenstelling, maar als twee kanten van dezelfde munt. Beide zijn cruciaal om je bedrijf naar nieuwe hoogten te tillen. We geloven dat het belangrijk is om niet alleen naar het eindresultaat te kijken, maar ook naar de voortgang en groei die wordt gerealiseerd tijdens de reis naar die doelen. Tijdens onze brainstormsessies (lees: hoe organiseer ik een brainstormsessie voor mijn marketing strategie) stellen we KPI’s op en meten de resultaten, zodat we de voortgang kunnen evalueren en bijsturen waar nodig. Zoals een astronaut zou zeggen: “Zonder de maan, geen missie. Zonder het dak, geen lanceerplatform.”

 

De digitale mediastorm: hoe overleef ik in een snel veranderend landschap? – Jasper Oelers van Ad Alliance

En dan, het overleven in de digitale mediastorm. Het online marketinglandschap verandert sneller dan het weer. Nieuwe social features die opkomen (Hallo, Threads!) en de groei van podcasts (welke BN’er heeft nog geen podcast?). Om niet weg te waaien in deze storm, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van alle trends en te begrijpen waar je doelgroep zich bevindt. Net als een weerman, moet je weten waar te kijken om de juiste voorspellingen te doen. Jasper Oelers vertelde over de volgende vier trends:

  • Artificial Intelligence (AI) biedt veel kansen o.a. voor de (digitale) media- en marketingindustrie. Met name ‘Generative AI‘ maakt creaties sneller en goedkoper. Let op: het is belangrijk om ook de schaduwkant te erkennen, met name op het gebied van fake news en copyright. Hier gaat het vooral om ‘Wie is nou eigenlijk de officiële eigenaar van de gegenereerde afbeelding/video’? Check creaties altijd op echtheid, plagiaat en spelling. Het blijven robots ;).
  • Influencer marketing blijft populair en effectief. Het is interessant om te zien dat 30% van de Gen Z’s en Millennials de afgelopen drie maanden een product direct via social media heeft gekocht.
  • De ontwikkelingen rondom content creators blijven doorgaan. Denk aan het releasen van nieuwe muziek tot aan het promoten van een sportmerk in een te gekke dans video. TikTok is enorm populair en biedt marketeers een relatief nieuw kanaal om te verkennen. Wij doen dit al voor verschillende partners en bereiken enorme interesse doelgroepen. 
  • Ook biedt, het onlangs gelanceerde Threads, meer mogelijkheden om te communiceren en betrokken te zijn bij updates. Je herkent hierin de functies die ook binnen Twitter mogelijk zijn: volgend, liken, delen en reposten. Disclaimer: in Europa moeten we nog even wachten op de lancering.
  • Podcast advertising is een manier om in contact te komen met een lastig te bereiken doelgroep, ook wel bekend als de ‘unreachables’. Inmiddels luistert maar liefst 46% van alle volwassen Nederlanders naar podcasts. Het is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig media kanaal.

Wij als Afix’ers houden onze windmeters scherp om de digitale mediastorm nauwlettend in de gaten te houden om onze partners te begeleiden.

Pretotyping: Fingerspitz experimenteert voor Stoov

Bij pretotyping gaat data boven meningen! Stoov® (bekend van de draadloze warmtekussens en warmtedekens) stelde Fingerspitz de vraag om te onderzoeken naar welk land zij moesten uitbreiden met hun online marketing campagnes. De keuze Denemarken of Spanje.

Wij dachten dat het antwoord Denemarken zou zijn, maar door een pretotyping test kwam definitief Spanje naar voren.

  1. Ze voegden een taalschakelaar toe aan de Stoov® -website met Deens, Spaans en Engels, en observeerden welke taal het meest gekozen werd.
  2. Een pop-up informeerde gebruikers dat de website nog in ontwikkeling was in hun gekozen taal, wat teleurstelling voorkwam en tegelijkertijd waardevolle data opleverde.

Hierdoor kon Fingerspitz als advies geven om uit te breiden naar de Spaanse markt, want Spanjaarden zijn veel meer gewend aan de warmte en hebben het eerder koud dan de Denen die meer gewend zijn aan de kou.

Door deze sessie kriebelt het zelfs bij ons om een eigen “pretotype” experiment uit te voeren.

SEO als schatkaart: de navigatie in de digitale mediastorm

Als je bereid bent om te manoeuvreren door de digitale mediastorm, dan kan een schatkaart als SEO (zoekmachine optimalisatie), handig zijn. We hebben frisse inzichten en ideeën opgedaan over hoe we de zoekmachines van de toekomst kunnen bijhouden met de nieuwste SEO-strategieën.

  • Met de komst van Google Bard – een chatbot die middels kunstmatige intelligentie vragen kan beantwoorden – wordt de wereld van SEO op zijn kop gezet. De nieuwe interface van Google Bard herschikt de SEO-regels en verdeelt de zoekresultaten anders dan we gewend zijn. Gelukkig betekent verandering niet altijd slechter. Sterker nog, het biedt mogelijkheden om op andere manieren hoog te scoren. Het gaat niet meer alleen om de standaard zoekfunctie, maar om een geïntegreerde aanpak van SEO. Bovendien speelt AI een steeds grotere rol in SEO-optimalisatie, wat het potentieel voor maatwerk en specifieke targeting vergroot.
  • Daarnaast is er de opkomst van Google Merchant Center, waardoor organische zoekresultaten nu tussen de normale zoekresultaten worden weergegeven. Als je de integratie goed instelt, zal je waarschijnlijk prominenter in de zoekresultaten verschijnen. Ga direct aan de slag om concurrentievoordeel te behouden en om voorop te blijven lopen.
  • Tenslotte hebben we de Google Vision API, die je diepgaand inzicht geeft in hoe Google je afbeeldingen interpreteert. Het toont percentages van de hoeveelheid zichtbare elementen in een afbeelding. De informatie biedt de mogelijkheid om de afbeelding te optimaliseren. Stel, je afbeelding bestaat uit teveel zonlicht en is overbelicht, Google Vision API adviseert om de afbeelding te vervangen voor een afbeelding die minder overbelicht is.

 

Gen Z verleiden tot aankoop – Rick van der Wal van Trustpilot

In de Emerce Live-sessie over hoe Gen Z, de meestal ongrijpbare digitale generatie, bereikt kan worden, werd onze kennis bevestigd. Hieruit bleek namelijk dat het geheim van succes schuilt in het vertrouwen winnen door middel van reviews.

  • Het toevoegen van reviews aan social ads en het verzamelen ervan vlak na aankoop blijkt van cruciaal belang. Dit levert niet alleen waardevolle feedback op, maar verhoogt ook het vertrouwen en de conversies.
  • Bovendien biedt social commerce, ofwel rechtstreeks verkopen via social media, nieuwe mogelijkheden om deze doelgroep te bereiken.

Samengevat: het aantrekken van Gen Z vereist een gerichte omnichannel strategie, met reviews en social commerce als belangrijkste pijlers. Door hun taal te spreken en in hun wereld te duiken, kunnen we deze digitale Zoomers op een nieuwe, innovatieve manier bereiken.

 

Tijd om je kompas af te stellen: the next steps

Emerce Digital Live heeft ons geïnspireerd en weer herinnerd aan wat ‘the next steps’ zijn. Bij Afix geloven we dat de reis naar digitale marketing niet altijd een makkelijke is, maar wel een lonende. Het is de reis zelf die telt, niet alleen de eindbestemming: de maan. De uitdagingen die we tegenkomen, de inzichten die we opdoen, en de groei die we ervaren tijdens de reis geven ons de juiste brandstof om onze partners helpen hun moonshot doelen te behalen.