Afix Oval
mendie-portret
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
mendie-portret

Mendie Wijker

Online marketeer

mendie@afix.nl

Wil je een denderende Facebook en Instagram campagne waar je u tegen zegt? Kom in contact met Mendie!


    Solliciteren?

    We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



      Particle Particle Particle
      Particle Particle Particle
      Blog
      De basics van Snapchat advertising: je vragen beantwoord
      26 november 2020
      Online marketing
      Particle Particle Particle Particle
      Blog

      De basics van Snapchat advertising: je vragen beantwoord

      26 november 2020
      Online marketing
      Particle Particle Particle Particle

      Hoe adverteer je op Snapchat?

      Met ruim 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers is Snapchat een interessant kanaal om een jongere doelgroep te bereiken! Dagelijks delen jongeren foto’s en video’s met hun Snapchat vrienden, waar een geofilter of leuke gezichtsfilter natuurlijk niet in mag ontbreken. Wil je een jongvolwassen doelgroep bereiken vanaf 21 jaar, dan is adverteren op Instagram een beter idee. Heb je jouw doelgroep nog niet helemaal vastgesteld? Geen probleem, Snapchat helpt je bij het opstellen van je doelgroep met ruim 300 vooraf gedefinieerde doelgroepen waar je uit kunt kiezen. Deze doelgroepen hebben ze samengesteld op basis van wat Snapchatters doen, waar ze naar kijken en waar ze heen gaan, super handig dus voor je campagne! Naast deze doelgroepen staat het je vrij om zelf nog verder te segmenteren op geslacht, regio of door andere vergelijkbare doelgroep in te stellen. Nu je weet wie je allemaal op Snapchat kan bereiken moet je een beslissing maken welke advertentievorm je het best kunt inzetten. Wij hebben ze even voor je op een rijtje gezet.

      YouTube heeft de meeste moeite om haar gebruikers actief gebruik te laten maken van het platform. In totaal zijn er 9,1 miljoen gebruikers, echter zijn er slechts 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Desondanks behoren ze met 14% wel tot de snelste stijgers.


      * Dit zijn internationale cijfers over de gebruikersgroepen bij leeftijd van Snapchat.

      Interessante cijfers? Lees ook alle social media gebruik cijfers van 2020.

      Advertentiemogelijkheden Snapchat

      Anders dan andere social media platformen verdwijnt bij Snapchat je bericht enkele seconden, nadat het geopend is door de ontvanger. Snapchat biedt drie advertentievormen:

      • Snap Ads: verticale, beeldvullende video’s van 10 seconden met geluid die je kunt opleuken met tekst en bewegende objecten, afhankelijk van je doel. Deze advertentie vorm biedt de mogelijkheid om naar boven te swipen voor meer info. Met deze swipe-up functie kun je als adverteerder meer content plaatsen. Net als bij Facebook blijft de gebruiker in de Snapchat-omgeving zonder de app te verlaten. Deze Snap-ads vind je tussen de ‘stories’ van je vrienden of bij het kopje ‘uitgelicht’.
      • Filters: Snapchat filters zijn razend populair. Iedereen heeft wel eens een filter gebruikt om het allemaal net iets mooier te laten lijken dan het is. Met filters kun je ook je eigen geofilter ontwerpen die Snapchatters vervolgens over hun eigen Snap kunnen plaatsen, exclusief op een bepaalde locatie. Zo zou je een geofilter kunnen ontwikkelen voor iedereen die aanwezig is tijdens het evenement dat je organiseert. Iedereen die bij het evenement aanwezig is, heeft toegang tot het filter. Tussen de 40 en 60% van de Snapchat gebruikers zien de geofilters, een goede manier om extra onder de aandacht te komen en je zichtbaarheid te vergroten.
      • Lenzen: een hele toegankelijke en leuke manier om online met je doelgroep in contact te komen. Iedereen kan zijn eigen lens maken, een gezichtsfilter die in augmented reality in de app te gebruiken is. Wie kent ze niet het hondengezichtje of de kattenoortjes van Snapchat. Na het maken van zo’n lens krijg je een Snapcode die je met anderen kunt delen. Deel de code bijvoorbeeld tijdens een event dat je organiseert. Je doelgroep zal dan uit eigen beweging ervoor kiezen om jouw lens te gebruiken. Helaas is dit nog wel de duurste variant en daarom alleen nog te betalen voor de grote merken.
      • Story take-over: met een sponsored take-over neemt iemand jouw Snapchat account over voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld 1 dag), dit kan een bekende Nederlander of influencer zijn. De story take-over kan ervoor zorgen dat de volgers van degene die de take-over doet, bekend raken met jouw bedrijf en je vervolgens misschien ook gaan volgen.

      Afhankelijk van je campagnedoel krijg je de campagneresultaten te zien in de Snapchat Ad Manager. Deze tool is gelijk aan de Facebook Business Manager. Binnen deze tool beheer en optimaliseer je jouw campagnes en kun je alle resultaten zien.

      Hoe duur is adverteren op Snapchat?

      Adverteren op Snapchat kan al vanaf een minimum van €4,21 ($5) per dag. De exacte kosten verschillen uiteindelijk van je campagnedoel, totaalbudget en de duur van je campagne, net zoals op Facebook en Instagram. De verschillende campagnedoelen die je kunt kiezen bij het opstellen van je campagne, maken het mogelijk om binnen Snapchat een volledige marketingfunnel in te richten.

      Zelf Snapchat advertenties maken

      De Snapchat Publisher is de tool die het je super makkelijk maakt om zelf advertenties te creëren. Snapchat biedt adverteerders de mogelijkheid om content binnen het platform zelf te creëren, in plaats van hen eerst een advertentie in Adobe te laten opmaken. In de tool kun je een template kiezen, je eigen afbeeldingen, logo’s en video’s uploaden en daarna direct publiceren in de Snapchat Ad Manager.

      Heb je hulp nodig?

      Heb je al een idee voor een campagne of wil je juist de mogelijkheden bespreken? Stuur ons dan een berichtje of bel ons op 072 820 0251, we helpen je graag.