Afix Oval
Jasmijn-Portret
Contact met
Jasmijn
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Jasmijn-Portret

Jasmijn Vrolijk

Online marketeer

jasmijn@afix.nl

Met Jasmijn sparren over de laatste online marketing ontwikkelingen?


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
De belangrijkste cijfers van ons social media gebruik in 2020
14 april 2020
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

De belangrijkste cijfers van ons social media gebruik in 2020

14 april 2020
Online marketing
Particle Particle Particle Particle

Hoeveel mensen zitten er nu eigenlijk op social media? En hoeveel mensen maken er ook daadwerkelijk dagelijks gebruik van? Is social media iets van alle leeftijden of alleen van de jongeren? Is Instagram inmiddels al populairder dan Facebook? Op al deze vragen (en nog veel meer) geven we antwoord in deze blog. We nemen je graag mee in de cijfers van ons social media gebruik in Nederland. Benieuwd geworden? Lees snel verder.

96% van de Nederlanders is actief op social media. Gemiddeld besteden we dagelijks 98 minuten op social media.

Jongeren tussen de 15 en 19 jaar brengen de meeste tijd door op social media; gemiddeld 143 minuten per dag. Met evengoed 82 minuten per dag, besteedt de 65+ leeftijdscategorie de minste tijd op social media.

Dagelijks social media gebruik in minuten 2020

De top 5 social media platformen is afgelopen jaar gelijk gebleven

Whatsapp is nog altijd de onbetwiste nummer één. 12,1 miljoen Nederlanders gebruiken de messengerdienst van Facebook. Dat is 2 procent meer dan vorig jaar. Op nummer 2 staat Facebook. Met 10,4 miljoen gebruikers is dit platform nog altijd bijna twee keer zo groot als Instagram. Facebook wordt op de hielen gezeten door YouTube met 9,1 miljoen gebruikers. Instagram is met 14% groei ten opzichte van 2019 het snelst groeiende platform.

De belangrijkste cijfers van ons social media gebruik in 2020

Het dagelijks gebruik in aantallen (top 5)

Instagram is er niet alleen in geslaagd om meer gebruikers aan zich te binden. Ook zijn ze er in geslaagd om de gebruikers het platform intensiever te laten gebruiken. Het dagelijks gebruik groeide met 29% naar 3,4 miljoen mensen. Ook Facebook krijgt het nog altijd voor elkaar om meer mensen dagelijks gebruik te laten maken van het platform. Met 7,1 miljoen mensen, staan ze nog altijd op de tweede plaats.

YouTube heeft de meeste moeite om haar gebruikers actief gebruik te laten maken van het platform. In totaal zijn er 9,1 miljoen gebruikers, echter zijn er slechts 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Desondanks behoren ze met 14% wel tot de snelste stijgers.

Top 5: Dagelijks gebruik op social media

De keuze op welk social media platform men actief is, hangt veelal samen met de leeftijdscategorie waarin iemand zich bevindt

In de leeftijdscategorie 15-19 jaar gebruikt bijvoorbeeld 82% Instagram en 51% Facebook. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit vrijwel omgekeerd. 57% gebruikt Instagram en 82% gebruikt Facebook. Hoe ouder hoe verder deze cijfers uiteenlopen. In de leeftijdscategorie 40-64 jaar gebruikt 77% Facebook en 33% Instagram. Jongeren tussen de 15-19 jaar, zijn niet alleen ‘overgestapt’ naar Instagram, maar ook Snapchat is razendpopulair onder deze leeftijdscategorie.

Leeftijd per social media kanaal Nederland in 2020

Benieuwd hoe bovenstaande cijfers zich verhouden tot de periode 2017-2018? Lees dan onze blog uit 2018, met de trends van toen. Je zult je verbazen over de ontwikkelingen!

Onder de personen die zówel Facebook als Instagram gebruiken, is Facebook nog altijd het belangrijkste kanaal

In onderstaande grafiek wordt duidelijk welk platform het meest belangrijk is, onder de mensen die gebruik maken van verschillende social media kanalen.

Facebook nog belangrijker dan Instagram in 2020

Facebook ‘verliest’ jongeren

Onder jongeren wordt Facebook steeds minder gebruikt Onder de andere leeftijdscategorieën is sprake van marginale groei of stabiliteit. In onderstaande grafiek zie je het Facebook gebruik per leeftijdscategorie. Gemiddeld genomen heeft Facebook in een jaar zonder schandalen, toch weer een groei doorgemaakt ten opzichte van een jaar eerder.

Facebook verliest jongeren

Conclusie

Wij zorgen altijd dat we op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media. Op die manier kunnen wij onze klanten op de best mogelijk manier adviseren. Feit is dat we in Nederland massaal gebruik maken van social media en er gemiddeld 1,5 uur per dag aan besteden. Social media platformen zijn dus niet meer weg te denken uit het media landschap. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Social media platformen zijn perfect om jouw bedrijf of product onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Benieuwd hoe social media advertising in z’n werk gaat en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Of ben je naar aanleiding van deze cijfers benieuwd welk kanaal voor jouw bedrijf het beste ingezet kan worden? Neem gerust contact met ons op. We maken graag tijd voor je vrij, om met je te sparren over de mogelijkheden om te adverteren op bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

Bron: De cijfers komen uit een onderzoek, uitgevoerd in januari 2020 door onderzoeksbureau Newcom.nl