Daar is ‘ie weer, ons jaarlijks terugkerende item: de trends en ontwikkelingen van social media. Vandaag duiken we in 2023. Bij welke trends hop jij aan boord? Om welke ontwikkelingen kun je gewoonweg niet heen? Hoe bepaal je de beste content voor 2023? (Zeker als je de snelheid van Gen Z niet meer bijhoudt en je je afvraagt: is het eigenlijk nog legaal als ik op TikTok zit?). Gelukkig zijn wij er voor je. We geven je contentstrategie voor 2023 alvast een slinger met de trends waar jij iets mee moet.
Allereerst, een korte terugblik. We schreven namelijk eerder over de trends en ontwikkelingen van 2022. Wat ons opvalt? Een aantal trends zijn here to stay.
2022 | 2023 |
---|---|
User generated content | Je beschikt over een leger aan contentmakers |
Klantenservice wordt steeds belangrijker | En nu ook vóór de schermen |
Cross-generational marketing | Gen Z vertelt je hoe en wat |
V I D E O (!) | Nog steeds, en vooral kort |
Ook in 2023 borduren we voort op de trends die al een tijd gaande zijn. In deze blog bespreken we wat je (volgens ons) absoluut meeneemt in je online marketingstrategie. Jij bepaalt dan makkelijker waar je tijd, energie, budget en je creativiteit naartoe gaan. In dit snelle landschap met kritische gebruikers – die haast een eigen cultuur hebben – is het belangrijk de plank goed te raken.
Laten we de trends voor 2023 eens doornemen.
Kleine creators: jouw doelgroep maakt de beste reclame
Is de tijd van dure influencers voorbij? Misschien. Je hebt ze minder hard nodig. Vanaf heden maken jouw eigen klanten – geheel vrijwillig – de beste content voor je. Zij zetten zich in en doen iets met je merk, ze delen jouw content, geven er hun eigen draai aan. Ze staan achter je product. Een belangrijke vraag is dus: hoe kan ik ‘mijn’ community laten creëren? Wat leeft er onder deze groep? Welke inhaker pak ik?
Deze vorm van user generated content is belangrijk in een tijd waarin privacy steeds zwaarder weegt en het voor jou daarom lastiger is je ideale doelgroep te bereiken.
Schuilt er in jouw product een échte life hack? Kun je iets extra’s bieden waar mensen blij van worden? Steel jij de show met een vleug humor? Doet jouw locatie het extra lekker op beeld? Geef zelf de voorzet en Gen Z maakt en deelt. Geloof daar maar heilig in.
Je hoeft je ook niet meer te focussen op grote aantallen volgers. Het draait om interesses. Goede content bereikt vanzelf de juiste mensen, daar zorgen de algoritmes voor. De ‘kleine’ content creators hebben een relatief kleine following, maar zij kunnen wel als geen ander engagement en dus impact voor je merk creëren. Je ziet dit vooral gebeuren op TikTok en Instagram.
Het werkt zo goed omdat het authentiek is. Jouw doelgroep heeft een intrinsieke motivatie om aan de slag te gaan met je merk of product en deelt en creëert vanuit oprechte interesse. Authenticiteit is het toverwoord in deze tijd.
Video snippets veroveren het social media landschap
Kort, korter, kortst. Mand.
Video is nog steeds de winnaar als het gaat om content die werkt. In 2023 leg je de focus nog extra op korte video’s, snackable snippets. Niet alleen op TikTok of als Instagram Reel, ook op YouTube en LinkedIn.
Deze trend laat je op een andere manier naar je content kijken. Hoe kan ik hetgeen ik wil delen zo kort mogelijk weergeven? Je hebt een slechts een paar seconden om de aandacht te pakken. Wel één groot voordeel: video’s hoeven er niet gelikt uit te zien. Je pakt je telefoon en filmt, het is juist belangrijk dat het ‘echt’ is. Dan heb je die authenticiteit te pakken. Een filmploeg, visagie en een studio laat je achterwege. (Mag wel natuurlijk).
Onder video schalen we ook andere bewegende content (motion content), zoals slideshows, animaties of gifjes.
Of je nu post op TikTok, Instagram, LinkedIn of een YouTube advertentie maakt; het is wel belangrijk dat je weet wat er speelt op dat platform. Je kunt niet één video maken en deze overal inzetten. Dan sla je die plank dus mis. Kijk goed welke hashtags of welke video’s nu scoren.
En vergeet audio niet. Een catchy nummer achter je bewegende beeld is een must. Laat de audio op je beeld aansluiten. Timing is alles.
Zorg voor respons: lekker veel interactie
Verzamel niet enkel likes of impressies, wordt niet langer alleen blij van een groot bereik. Gooi juist polls op, stel vragen, ga live met een Q&A: allemaal manieren om je doelgroep te laten interacteren met je merk. Neem dit soort posts mee in je contentstrategie. Je kunt daarna remarketing toepassen op de engagement. Het is een stuk waardevoller om deze groep te targeten dan een audience die je door de privacy wetgevingen steeds minder makkelijk bereikt.
Bye cookies
Cookies van derde partijen worden geskipt. Online privacy heeft prioriteit. Tracking wordt ‘first-party’, persoonlijker en met toestemming. We schreven daarom waarom het belangrijk is nu over te stappen naar Google Analytics 4 om alles uit je data te halen (zoals doelgroepen die staan te trappelen om te converteren). De nieuwe privacy richtlijnen hebben ook invloed op je campagnes op social media. Benieuwd hoe je de impact hiervan zo laag mogelijk houdt? Wij geven tips.
Community denken
En wat betreft jouw publiek: denk minder in persona’s en meer in de termen van communities. Een community vormt namelijk je trouwe club fans. Weet wat er speelt onder deze groep.
Laat daarnaast zien dat je een realtime problemen-oplosser en vragen-beantwoorder bent. Laat zien dat je met je community interacteert. Dat je problemen direct oplost, je volgers vriendelijk te woord staat. Je kunt namelijk wel zeggen ‘wij bieden de beste service’, maar dat laten zien brengt je veel meer. Goede customer service vóór de schermen is je beste PR.
Psst.. Even tussendoor: wist je dat Afix FD Gazelle 2022 is? We behoren tot de snelstgroeiende bedrijven van Nederland. YES! Hoe je daar komt? Nou, door een goede social strategie (iets met meegaan met trends, ook). Ook jouw zichtbaarheid boosten we met plezier. Daag ons uit!
Oké, terug naar waar we gebleven waren.
Google is niet langer de enige zoekmachine
De jongste generatie googelt niet meer alleen op Google. Zij zoeken naar antwoorden buiten de zoekmachine. TikTok, Instagram, YouTube: onuitputtelijke bronnen van informatie. Do It Yourself’s, how to’s, recepten, styling tips, product informatie.
Ook dit gegeven biedt richting voor je contentstrategie in 2023.
Social commerce: van feed naar checkout
De social commerce trend kwam ook vorig jaar voorbij (hint: daar moet je dus iets mee). Je producten aanbieden op je social media kanalen als Instagram, Facebook en Pinterest. Leuk, jouw webshop, maar daar komen je kopers helemaal niet. Jij verkoopt direct vanaf je feed.
Waarom is dit slim? Nou, gezien de zoekvraag van Gen Z start op social media is het wijs om te verkopen daar waar je doelgroep zit. Zonder tussenkomst van een ander platform rekent je doelgroep sneller af. En ja, dat is voor jou misschien best onwennig gezien je de resultaten niet echt goed kunt meten. Gelukkig zijn er marketingmix modellen die jou laten zien welke kanalen je het meest opleveren. Wie weet wordt social selling jouw nieuwe favoriet?!
Afsluitend, be real
Zoals het nieuwste social media platform BeReal (waar je overigens niet op kunt adverteren) al aangeeft: de hang naar echtheid is groot, zeker onder Generatie Z. Geen gladde marketing praatjes of reclame trucs. Laat het alledaagse zien, laat echte problemen zien, echte situaties die iedereen wel eens meemaakt.
Geef aandacht aan je community, spoor je doelgroep aan te creëren, maak motion content, zoek de interactie op, wees authentiek en ga je social media kanalen zien als een plek waar Gen Z haar informatie vindt.
De trends die we hebben genoemd zijn misschien niet echt nieuw. Maar dat geeft juist aan dat je er iets mee moet – het wordt gemeengoed. Ga aan de slag met de verschillende vormen van content en bedenk tal van invalshoeken. Een marketingbureau helpt je hierbij. Met een goed gevulde contentkalender kun je 2023 aan.
Laat Afix met je meedenken. Vinden we leuk.