Facebook mag dan niet meer het nieuwe, hippe platform zijn – het blijft onmisbaar in vele social media strategieën. Het platform heeft een breed en divers publiek en is daardoor nog steeds een plek waar merken klanten bereiken en conversies realiseren. Wie Facebook gebruikt in 2025 en hoe deze doelgroep zich gedraagt? In deze blog duiken we in de cijfers en trends, zodat je jouw strategie hierop kunt afstemmen.
Het platform Facebook uitgelegd
Facebook, opgericht in 2004, groeide razendsnel uit tot hét sociale netwerk van de wereld. Al hoewel de jongere generatie meer gebruik maakt van platformen als TikTok en Instagram, blijft Facebook een belangrijke rol spelen in de online aanwezigheid van veel bedrijven.
De afgelopen jaren heeft Facebook zicht ontwikkeld van een simpel netwerk tot en veelzijdige omgeving met groepen, marketingplaatsen, livestreams en shoppingfunctionaliteiten. Vooral Facebook groepen en Marketplace zorgen dat gebruikers actief blijven op dit platform. Daarnaast blijft het dé plek waar familie, vrienden en (lokale) community’s met elkaar in contact zijn.
Niet voor niets is Facebook nog altijd een krachtig middel voor advertising, retargeting en communitybuilding. Met geavanceerde (AI) targetingopties en een groot publiek blijft het een onmisbaar platform in de marketingmix.
Wie gebruikt Facebook in Nederland? (Demografie & doelgroep)
Facebook is een van de grootste social media platformen in Nederland. In 2025 telt het platform ongeveer 9,5 miljoen actieve gebruikers, wat neerkomt op 53% van de Nederlandse bevolking. In de leeftijdsverdeling zien we sterk naar voren komen dat er een verschuiving plaatsvindt. Jongere wijken steeds meer naar andere platformen, waarbij Facebook sterk blijft onder de oudere generatie en professionals.
Het platform is met name populair onder volwassenen en trekt een iets groter deel vrouwelijke gebruikers aan.
Levensstijl en consumentengedrag
Facebook is allang niet meer een plek om alleen vakantiefoto’s te delen of iemand te feliciteren. Wel besteden gebruikers hun tijd anders dan een aantal jaar geleden. Wat opvalt in 2025?
Facebook als community platform
In 2025 zien we dat gebruikers steeds meer tijd doorbrengen in Facebook Groups. Of het nu gaat om niches, lokale community’s of vakgroepen – deze groepen vormen een waardevol kanaal voor merken en bedrijven om in contact te komen met de doelgroep.
Facebook Marketplace als e-commerce kanaal
Het platform blijft populair om de bekende Marketplace. Dit maakt dat het platform interessant blijft voor retailers en bedrijven die lokaal willen verkopen zonder hoge advertentiekosten.
Nieuws en informatieve content
Voor vele gebruikers is Facebook een platform voor inspiratie, nieuws voorziening, blogs en trending topics. Vooral video’s en infographics doen het goed om ingewikkelde informatie op een toegankelijke manier over te brengen.
Advertenties op Facebook
Adverteren op Facebook is ook in 2025 nog steeds een krachtige manier om jouw doelgroep te bereiken – mits je het slim aanpakt. Gebruikers scrollen snel, dus jouw advertentie moet direct relevant zijn voor gebruikers.
Hoe? Personalisatie is key. Gebruikers accepteren advertenties, zolang ze aansluiten bij hun interesses. Vooral short-form video doet het goed. Korte, krachtige video’s met een duidelijke boodschap.
Welke content werkt goed op Facebook?
Facebook draait om verbinding en interactie, maar de manier waarop we content consumeren verandert. Dit werkt wel in 2025:
- Video en live streams: live video’s realiseren op Facebook tot wel 6x meer interactie dan normale video’s. Beide zijn krachtig om in te zetten voor productlanceringen, Q&A’s, en behind-the-scenes.
- Community: Facebook Groups is de place to be om in gesprek te gaan met je doelgroep. Exclusieve content en discussies binnen een niche-groep verhoogt je engagement.
- Informatieve content en storytelling: we blijven het herhalen – korte, krachtige boodschappen met een sterke visual werken goed. Denk aan blogsamenvattingen, tips en nieuws-updates.
Populaire branches op Facebook
Niet alle branches zijn succesvol op Facebook. Wat wel werkt?
- Zakelijke dienstverlening en B2B
- E-commerce en retail
- Gezondheid en welzijn
- Entertainment
- Lokale bedrijven
Facebook samengevat
In 2025 is Facebook nog steeds hét platform waar bereik, interactie en community samenkomen. Het platform biedt een breed en loyaal gebruikerspubliek. Dit biedt volop kansen voor merken die willen bouwen aan o.a. relaties en zichtbaarheid. Succes zit in waardevolle en krachtige content, slimme targeting en het actief betrekken van je doelgroep.
Facebook strategisch inzetten binnen jouw marketingmix? Wij denken graag met je mee aan een aanpak die niet alleen opvalt, maar ook resultaat oplevert!