Wist je dat al jouw waardevolle klantdata, dat nu is versnipperd over verschillende platformen, samengebracht kan worden op één overzichtelijke plek? Geen verloren goudklompjes meer, maar een compleet en helder 360 graden klantprofiel dat jouw marketingstrategie naar een hoger niveau tilt.
Een Customer Data platform (CDP) verzamelt, organiseert en maakt je data direct toepasbaar, zodat jij niet langer beslissingen hoeft te nemen op basis van onderbuikgevoelens, maar op keiharde, betrouwbare data. Wil jij weten wat een CDP binnen jouw marketingstrategie kan opleveren? Lees verder met ons mee!
Wat is een Customer Data Platform?
De data die jij verzamelt, is goud waard. Zonder dat we er onszelf soms bewust van zijn, verzamelen we dit goud gemiddeld op 5 verschillende platformen (!). Dat maakt dat we deze ‘goudklompjes’ vaak uit het oog verliezen, delen laten liggen en niet de volledige potentie eruit halen. Zonde! als je het ons vraagt.
Een Customer Data Platform (CDP) verzamelt al je data die verspreid staat op verschillende platformen, zoals je website, advertentiekanalen, CRM systemen en nog meer. Al deze data komt door een CDP op één plek terecht, waaruit een grove 360 graden klantprofiel kan worden opgemaakt van jouw individuele klant(en). Dit wordt vervolgens vertaald en tastbaar door middel van een data dashboard.
Een Customer Data Platform kun je dus zien als een klantdata platform die van begin tot ‘eind’ van een klant vastlegt — lees: van de eerste ontmoeting met jouw merk tot aan de customerservice of retentie (vasthouden). Idealiter houdt dit dus nooit op ;).
Door zo’n 360 graden klantprofiel weet jij dus precies welke ‘boxjes’ een klant heeft afgetikt. Zo krijg je een nauwkeurig beeld van jouw Customer Journey in combinatie met data die verzameld wordt door al jouw ingezette kanalen en platformen.
Zo’n verzameling van alle data die je hebt, maakt dat je geen marketingbeslissingen meer maakt op onderbuik gevoel of een trend die je misschien in slechts één kanaal hebt gezien. Nee, met een Customer Data Platform maak jij dé stap naar een ‘echte’ datadriven organisatie. Zo weet jij precies welk kanaal bijdraagt en waar(door) je klanten binnenstromen.
Daarnaast geeft een CDP ook inzicht in waar potentiële klanten afhaken. En dat is goud waard, letterlijk! Want door inzichtelijk te krijgen waar jouw marketing en klantbeleving al wel of nog niet goed op scoort, kun je deze veel beter optimaliseren. Oftewel, met het inzetten van een CDP kun jij de CLV (customer lifetime value) per klant maximaliseren (!). *cha-ching*
Fact:
Een CDP verzamelt op een veilige manier de data en maakt het tastbaar en toepasbaar. Als marketeer hoef je je hierdoor niet meer druk te maken over de integriteit en de controle van data. Daarnaast maakt een CDP de data inzichtelijk en begrijpelijk, zodat elke marketeer hiermee aan de slag kan gaan met de marketingcampagnes.
Kort samengevat: een CDP stelt jou in staat al je data veilig op één plek te verzamelen, die het inzichtelijk en toepasbaar maakt door middel van een dashboard. Zo kun jij trends zien in je gehele marketingstrategie en heb jij jouw Customer Journey in kaart, waardoor je in staat bent de CLV (customer lifetime value) te maximaliseren. Say no more!
Dit is waarom jij een Customer Data Platform wilt integreren
Al enthousiast geworden? Dan hebben we goed nieuws! Het integreren van een CDP bied nog zó veel meer mogelijkheden en voordelen… deze zijn bijna eindeloos. Een aantal van de voordelen:
- Zoals eerder beschreven, verhoog je de CLV (customer lifetime value) dankzij gebruik van data
Meer waardevolle klanten: je kunt prospects veel beter omzetten in betrokken klanten, door waardevolle inzichten. - Verbetering van retentie en de loyaliteit: je kunt communicatie op maat maken, omdat je een eenduidige kijk hebt op klantdata.
- De juiste boodschap op het juiste moment, voor de juiste persoon.
- Verhoging van cross sell & upsell: gedurende de hele customer journey kun jij het juiste aanbod aan je klant(en) bieden.
- Klantgedrag voorspellen door de ingebouwde AI en Machine learning modellen.
- Met een CDP is het makkelijker om te voldoen aan privacy-richtlijnen (doordat jij de baas bent over je data).
- Verlaging kosten per conversie: optimaliseer conversies gedurende het gehele klanttraject met behulp van geautomatiseerde workflows en AI-gedreven inzichten.
Voor het integreren van een CDP is het wel noodzaak om goed onderzoek te doen. In veel gevallen wordt een CDP aangeraden aan organisaties met een hoge volwassenheid in data en marketing. Daarnaast is het ook de truc dat je overweg kan met een CDP, wil je hier het maximale uit kunnen halen.
Verschil tussen een CDP en een DMP
Hoe magisch het allemaal klinkt, er zijn ook dingen die je niet met een CDP kunt. Deze behoefte vervul je met een data management platform (DMP). Deze lijken op elkaar, maar hebben toch een andere functie. In de meeste gevallen is een CDP en DMP een verrijking van elkaar.
Een data management platform (DMP) zorgt ervoor dat anonieme (klant)data, afkomstig uit verschillende bronnen wordt verzameld, in segmenten wordt verdeeld, geanalyseerd en en kort worden opgeslagen. De data die verzameld wordt is hetzelfde, alleen heeft een ander doel. Doordat een DMP met informatie van derden werkt (door o.a. cookies), maakt dit het minder interessant richting de third-party cookieloze tijdperk.
Een CDP is gericht op gestructureerde, semigestructureerde en ongestructureerde data van eerste partijen waarmee je personen kunt identificeren. De data in een CDP wordt voor een veel langere periode opgeslagen, waardoor marketeers uitgebreide, nauwkeurige klantprofielen kunnen samenstellen en de relaties met klanten onderhouden. Daarnaast kan een CDP gegevens ophalen uit elk systeem (DMP en CRM).
Fase | DMP | CDP |
Awareness: targeting “Look-a-Like” Audience | x | x |
Consideration: re-targeting engaged prospects | x | x |
Decision: marketing in Real-Time at the moment to convert | x | |
Service: personalized customer service | x | |
Retention: targeting customer before churn | x |
Eerstelijns data in een third-party cookieloze tijdperk
De oplettende kijker heeft al eerder gelezen dat er begin dit jaar een aantal EU privacy-wetten zijn veranderd. Dit heeft er voor gezorgd dat begin dit jaar iedereen moest overstappen naar Consent Mode V2.
En dat is niet alles, want Google zal in de nabije toekomst de third-party cookies ook vaarwel zeggen (naar verwachting in Q4 2024 / Q1 2025). Dat wil zeggen: deze data zul je via first-party cookies moeten verzamelen middels Server Side Tracking.
Een customer data platform moet jou uiteindelijk in staat stellen om:
- AVG-proof te zijn, omdat het om persoongegevens gaat
- Meer data te verzamelen en in te zetten bij verdwijning van de third-party cookies
- Eerstelijns klantdata uit verschillende bronnen te verzamelen, zoals verschillende advertentiekanalen of een CRM-systeem.
- Eenduidige profielen maken van geïdentificeerde personen
- Gegevens delen met elk systeem die ze nodig heeft
Dat maakt dat een customer data platform drie essentiële dimensies met elkaar verbindt in deze razendsnel veranderende online markt, namelijk:
- Data integriteit: de data die een CDP verzamelt heeft een hoge mate van integriteit.
- Controle: marketeers hebben met een CDP volledige controle over de manier van dataverzameling, als het organiseren en activeren daarvan.
- Toegang tot data: een CDP maakt het mogelijk om zelf te bepalen welke data in, maar ook weer uit het platform komt, zonder dat je daar hoge technische kennis voor nodig hebt.
De integraties maken het verschil
Eigenlijk spreekt het voor zich: hoe meer (juiste) data jij kunt verzamelen en bundelen op één plek, hoe beter je daar ijzersterke analyses uit kunt maken.
Een CDP wil je namelijk koppelen met een ad management systeem/ systemen, je website(s), een CRM-systeem en wellicht nog je e-mail marketing software. De kwaliteit van een CDP wordt grotendeels bepaald door het aantal beschikbare integraties en de stabiliteit hiervan.
De stap maken naar een customer data platform?
Misschien ben jij wel helemaal enthousiast geraakt na het lezen van deze blog. Of misschien denk je nu ‘ik ben het even helemaal kwijt’.
In welke fase jij ook zit, we helpen je graag met het kijken naar de mogelijkheden voor jouw organisatie. We hebben al eerder partners geholpen met hun cookiebanner, privacyverklaring en Server-Side Tracking, dus we helpen ook jou graag verder!
Wil jij meer weten over de mogelijkheden van een CDP? We’ve got you covered!