User Generated Content (UGC) kennen we inmiddels. Klanten die je merk promoten door eerlijke reviews, leuke video’s met daarin jouw producten of posts op social media. Maar er is een nieuwe ster aan het contentfront: Employee Branded Content (EGC). En geloof ons – dit wil je niet missen!
EGC is precies dat wat het zegt: content dat is gemaakt door je eigen medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een teamlid dat trots verteld over een samenwerking of project, een behind-the-scenes of een TikTok waarin een collega een nieuwe collectie laat zien op eigen manier. Dit soort content is authentiek, krachtig en geloofwaardig. Wie kan jouw merk beter vertegenwoordigen, dan de mensen die daar elke dag aan mee bouwen?
Benieuwd hoe EGC onderdeel kan worden van jouw marketingstrategie? Ga zitten, neem een koffietje, we nemen je er in mee! Spoiler alert: we delen een aantal ideeën en formats voor EGC-content, zodat jij er meteen mee aan de slag kunt gaan. Let’s go!
Dit is waarom EGC nu zo belangrijk is
Ja, we zullen het blijven herhalen… authenticiteit werkt. We prikken steeds makkelijker door picture-perfect advertenties heen en hebben behoefte aan échte verhalen. Medewerkers zijn dé sleutel om dat verhaal geloofwaardig te vertellen. Hoe? EGC speelt in op:
- Vertrouwen: medewerkers worden als meer geloofwaardig en betrouwbaar gezien.
- Betrokkenheid: content gemaakt door medewerkers krijgen gemiddeld meer interactie.
- Zichtbaarheid: Wist je dat LinkedIn posts van medewerkers tot wel 8 keer meer bereik realiseren, dan die van een bedrijfspagina? Doe er je voordeel mee!
- Employer Branding: een win-win! Laat (toekomstige) collega’s zien wat jouw bedrijf écht bijzonder maakt – en dé plek waar jij wilt werken.
Met EGC sla je meerdere vliegen in een klap. Van recruitment, merkvoorkeur en klantloyaliteit tot aan marketing.
Het verschil tussen EGC en UGC
Het verschil tussen Employee Generated Content (EGC) en User Generated Content, zit hem in wie die content maakt. UGC is content dat wordt gemaakt door klanten, fans of gebruikers van een bepaald merk of product. EGC daarentegen komt van binnenunit een organisatie. De kracht van EGC zit in:
- Het menselijke gezicht achter je merk.
- De authenticiteit van een medewerker die vertelt over zijn of haar werk.
- De emotionele connectie die ontstaat bij potentiële nieuwe klanten of collega’s.
UGC draait om een ervaring of product. EGC speelt veel meer in op cultuur, visie en het team. Het laat zien hoe het is om onderdeel te zijn van jouw merkverhaal. Dat maakt EGC extra waardevol – zeker in een tijd waarin verhalen steeds persoonlijker worden.
EGC: een nice to have of noodzaak?
EGC wordt door veel bedrijven nu nog als een leuk extraatje gezien. Onze verwachting? Die houding zal snel gaan veranderen. Waarom?
- Algoritmes geven voorrang aan mensen: LinkedIn en Instagram zijn platformen die persoonlijke content van individuen meer belonen, dan die van merkaccounts. Jouw medewerkers zijn onmisbaar om jouw verhaal op authentieke wijze te verspreiden.
- Interne betrokkenheid wordt extern zichtbaar: We weten dat de arbeidsmarkt krap is. Dit vraagt creativiteit als het gaat om nieuwe collega’s aantrekken. Kandidaten kijken allang niet alleen naar vacaturetekst, maar juist naar dat wat je medewerkers zelf zeggen en delen. EGC is je nieuwe visitekaartje en uithangbord.
- Video en authenticiteit zijn een must-have: Eerder deelde we in deze blog hoe belangrijk short-form video is. Combineer dit met EGC en je hebt een goudmijn aan content te pakken.
Zo zet je EGC in
Om voorop te stellen: EGC werkt alleen als deze oprecht is en (breed) gedragen wordt. Het is geen opgelegd marketingtrucje, maar een verlengstuk van je interne cultuur. Dat te hebben gezegd, zo pak je het slim aan:
1. Maak het leuk en toegankelijk
Niet iedereen is een geboren content creator, dat is ook niet noodzakelijk. Wat wel helpt:
- Een eenvoudige EGC format(s) of inspiratievoorbeelden voor je medewerkers.
- Voorbeelden van collega’s die het al doen.
- Een intern kanaal voor ideeën en om successen te delen.
2. Laat ruimte vrij voor eigenheid
Een collega die op eigen manier vertelt over een project? Of iemand die laat zien dat hij/zij trots is op eigen werk? Top! Juist die persoonlijke insteek maakt het sterk. Authenticiteit > perfectie.
3. Deel én waardeer
Wordt er iets gedeeld? Laat het zien! Deel deze content op eigen kanalen (of die van het bedrijf), geef credits, reageer en motiveer. Zo maak je van content creatie een team effort en een gedeelde trots.
Zonder betrokkenheid, geen EGC content
zoals we al eerder zeiden, EGC werkt alleen als dit breed wordt gedragen. Het ontstaat niet vanzelf. Als jouw medewerkers zich niet verbonden voelen met je merk, dan zullen ze daar ook niet enthousiast over posten.
Hoe je ze wel enthousiast krijgt? Dat gaat niet over één dag – maar wat je wel kunt doen is de missie en visie van je bedrijf actief te delen, successen vieren, medewerkers inspraak en eigenaarschap te geven en hen laten voelen dat hun stem telt. EGC is slechts het topje van de ijsberg – de kracht zit in de cultuur eronder.
Wat levert EGC op?
Misschien denk je nu “leuk.. dat EGC. Maar wat levert het op?” Mocht je nog niet overtuigd zijn, hebben we de voordelen voor je onder elkaar gezet:
- Meer bereik via persoonlijke netwerken
- Hogere betrokkenheid bij jouw merk
- Meer vertrouwen bij (potentiële) nieuwe klanten of medewerkers
- Een sterke Employer Branding
- En niet te vergeten: medewerkers die met trots het verhaal van je merk vertellen.
Als dit je niet overtuigd, dan weten wij het ook niet meer. 😉
Aan de slag met EGC content
Sta je te trappelen om met EGC aan de slag te gaan? We delen alvast een aantal ideeën die altijd werken:
- ‘A day in the life’ video van een collega. (bijvoorbeeld in een bepaalde functie)
- Behind-the-scenes van een project, teamuitje of klantmoment
- Korte, krachtige video’s waarin een medewerker vertelt over zijn/ haar werk of trots moment.
- LinkedIn-post waarin een teamlid deelt waar degene energie van krijgt
- Shout-out naar een klant, collega of bepaalde samenwerking.
- Persoonlijke post op individuele account vanuit een bepaald specialisme of know-how.
De sleutel? Content die simpel is, eerlijk en herkenbaar. Dat is wat mensen willen zien.
EGC omarmen
Of je nu 10 of 100 collega’s hebt rondlopen op de werkvloer: jouw collega’s en medewerkers hebben verhalen die het waard zijn om gedeeld te worden. Ons advies? Begin klein, leer wat wél en niet werkt en bouw vanuit daar weer verder. De beste reclame – die loopt gewoon bij je op kantoor rond.
Wil je wel beginnen, maar nog geen idee waar te beginnen? Of je nu EGC slim in wil zetten binnen je marketing strategie of voor je employer branding. We denken graag met je mee.