Wist je dat we aan zo’n 5.000 merkboodschappen per dag worden blootgesteld(!) In een wereld waarin tijd schaars is en consumenten zelf bepalen wat hun aandacht waard is, is de ‘aandachtsmarkt’ krapper dan ooit. De harde waarheid? Veel van die reclames en logo’s worden simpelweg genegeerd.
Wil je als merk wél opvallen? Dan is relevantie key. Niet wat jij wilt vertellen, maar wat je doelgroep wil horen, maakt het verschil. Content die waardevol en persoonlijk is, creëert impact. Daarom investeren steeds meer merken in slimme contentstrategieën. Maar alleen een strategie bedenken is niet genoeg. Door die ook scherp uit te voeren en continu te evalueren, zet je echt stappen naar meetbare resultaten. Maar laten we beginnen bij het begin het creëren van een contentstratgie.
Breng je doel(en) in kaart
Zonder doel, geen focus en richting. Daarom is stap 1 het opstellen van doelen die je koppelt aan je contentstrategie. Zorg ervoor dat de doelen die je opstelt SMART geformuleerd zijn. Een doel als; de merkbekendheid vergroten, is te breed, want wanneer is dit je tijd en energie waard geweest?
Voorbeelden van invalshoeken voor je contentstrategie doelen:
- Merkbekendheid vergroten
- Klantloyaliteit vergroten
- Conversieratio verhogen
- Autoriteit opbouwen
- Interesse in product of dienst vergroten
Een goede doelstelling:
- Doelstelling: Klantloyaliteit vergroten
- KPI: klantretentie
- SMART formulering: Met gerichte contentmarketingcampagnes verhogen we de klantretentie met 15% in 12 maanden, door exclusieve, gepersonaliseerde content en loyaliteitsprogramma’s die inspelen op de behoeften van bestaande klanten.
Wie wil je bereiken?
Je weet wie je wilt bereiken, maar weet je ook echt hoe je hun aandacht krijgt? Weet je wat hen drijft en welke informatie zij momenteel zoeken?
De vraag die je jezelf dus moet stellen is: weet ik wie mijn gewenste doelgroep is en welke content je moet of mag ontwikkelen om je doelgroep ook in 2025 weer te bereiken.
Een handig hulpmiddel om je doelgroep goed in kaart te krijgen is een Persona Canvas. Vergeet namelijk niet dat een persona ontwikkelen meer dan demo- en geografische gegevens is. Het gaat eigenlijk nog meer om de drijfveren, ambities, motivatoren, angsten, frustraties, problemen etc. Je hebt het misschien al door, je kunt zo veel als je wilt uiteindelijk in je persona kwijt, maar waak voor te veel informatie, waardoor je straks geen duidelijke richting hebt.
Download de Persona Canvas:
Met een ingevuld canvas in je achterhoofd, kun je bijna aan slag gaan!
De boodschap
Maar we kunnen pas door als we de boodschap met elkaar hebben vastgesteld. Met welke boodschap ga je jouw contentdoelstellingen uiteindelijk bereiken? Wat ga je delen met je doelgroep en waarom zullen ze dan vervolgens bij jou een product of dienst afnemen en niet bij je concurrent?
Je kunt hier onder andere het sweet spot-model voor gebruiken. Hiermee kun je uiteindelijk de volgende invuloefening kunt uitvoeren:
“Voor <doelgroep>
Zodat hij/zij <in te vullen wens/behoefte van doelgroep>
Delen wij <kernboodschap>
Anders dan <wat anderen/concurrenten doen>
Want wij zijn <unieke kracht of expertise van jouw merk>.”
Ga je dan alleen maar je kernboodschap delen? Nee, dat gaat het verschil niet maken. Je zult verder moeten denken dan de kernboodschap, waaruit blijkt in je content dat dit ook echt zo is. Welke thema’s en invalshoeken dragen bij aan het verstevigen van je kernboodschap? Zie het als sub boodschappen die bijdragen aan je kernboodschap bij de doelgroep.
Kanalenmix
Nu je weet wie je doelgroep is, komen we aan bij de laatste stap. Het kiezen van de kanalen die je gaat gebruiken in je contentstrategie. Je kunt je content op je website, in een kennisbank of blog bundelen. Vanuit hier kun je jouw content gaan verspreiden op de verschillende online kanalen.
Verspreiden van je content kun je doen via socialmediakanalen, SEO, SEA, E-mailmarketing of YouTube. Het advies is om altijd meer dan één kanaal te kiezen. Zo kun je ten eerste de kracht van herhaling toepassen en tegelijkertijd je kansen spreiden om zoveel mogelijk personen uit je doelgroep te bereiken.
Download onze Social Media Gebruik canvas om heel snel te bepalen welke socialmediakanalen jij kan inzetten om je doelgroep te bereiken.
En hier begint het pas…
Je contentstrategie staat als je bovenstaande stappen hebt gevolgd en uitgedacht, maar dit is eigenlijk pas het begin. Want dit vult nog geen contentkalender. Er is dus werk aan de winkel. Op naar de uitvoering: je contentstrategie tot leven brengen. Maar als je het aan ons vraagt ook de leukste stap, want het is tijd voor creativiteit. In de volgende blog nemen we je mee om deze contentstrategie tot leven te brengen.