profile-maryse-van-wageningen
Contact met
Maryse
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-maryse-van-wageningen

Maryse van Wageningen

Social Advertising Marketeer

maryse@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Maryse!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Ons werk
    Slimpie
    Omnichannel
    Gerealiseerd door
    profile-maryse-van-wageningen
    Particle Particle Particle Particle
    Case

    Slimpie

    Omnichannel
    Gerealiseerd door
    profile-maryse-van-wageningen
    Particle Particle Particle Particle

    Slimpie, de bedenker en maker van de lekkerste suikervrije smaaksensaties. Met een ruim assortiment aan limonadesiropen, snoepjes en waterijsjes, zijn zij koploper als het gaat om suikervrij genieten!

    Sinds 2018 verzorgt Afix de online campagnes van Slimpie en ook in 2022 kiest Slimpie weer voor Afix. Waarom? Omdat de resultaten gewoon knettergoed zijn. Gerichte targeting, in het oog springende advertenties én slimme inzet van remarketing campagnes zorgde voor een redemptie van 8 procent in 2020. Om je even wat context te geven; de gemiddelde redemptie van consumentenacties in de FMCG-branche ligt op 1,5 à 2 procent. Ow en wat is redemptie vraag je je af? Dat is het gedeelte van de kopers die, onder andere na het zien van de online campagne, een aankoop heeft gedaan. En ja, je leest het goed: 8 procent! BAM!

    Marketing collega’s

    Slimpie heeft mooie producten en te gekke marketing materialen. Afix is dan ook trots om een verlengstuk te kunnen zijn voor Slimpie op het gebied van online marketing. De korte lijnen en snelle communicatie geven zichtbaar resultaat.

    Afix is in een paar woorden prettig, korte lijnen, snelle actie en de juiste kennis. Wat we vandaag bedachten, stond de dag erna online. Online was een gedeelte waar Slimpie matig actief was en waar we de kennis niet in huis hadden. Samen met Afix hebben we dit met een positief resultaat neergezet.

    De uitdaging

    Begin 2021 vroeg Slimpie om hulp bij de lancering van een nieuw product. Een nieuwe, grotere limonadefles. Je haalt nu namelijk wel 39 glazen uit één fles Slimpie limonade. De limonade is niet alleen lekker maar ook suikervrij, glutenvrij en vegan. Ook de grotere fles is gemaakt van 100% gerecycled plastic. Het doel van de lancering? Zichtbaarheid voor dit nieuwe product, de merkbekendheid van Slimpie vergroten en aanzetten tot aankoop.
    Glaasje limonade, anyone? Daar komt bij dat dit nieuwe product niet online te koop is via slimpie.com. En daar wordt het leuk. Hoe realiseer je de aankoop offline óf via online supermarkten? Juist, laat dat maar aan Afix over.

    Slimpie slurpers

    De keuze viel op een online omnichannel strategie, ofwel één boodschap via meerdere online kanalen communiceren. Waarom? Simpel: zo kan de juiste doelgroep niet om Slimpie heen. Maar wie zijn die doelgroepen dan?

    • Ouders met kids – Slimpie limonade smaakt nergens lekkerder dan thuis.
    • Jong volwassenen – Slimpie past in een gezonde levensstijl. Slimpie is vegan, glutenvrij en suikervrij.
    • Fitgirls – Ook hier past Slimpie in de gezonde levensstijl van deze ladies.

    Wat hebben we gedaan?

    Doelgroepen in kaart gebracht en ingesteld. Check! De boodschap is duidelijk. Het is tijd voor actie. Activeer: omnichannel strategie Slimpie.

    Facebook- en Instagram campagnes voor social advertising. Social, een mooi online kanaal. De boodschap kan bizar gericht worden getoond. En dat in de verschillende fases van het aankoopproces. De focus ligt bij Slimpie op de awareness en consideration fase. Wanneer de doelgroep zich in een awareness fase bevindt, heeft deze nog geen koopintentie. Bewustwording staat dan ook centraal in deze fase. Hier zetten we dan ook in op bereik. Iedereen mag, nee moet Slimpie leren kennen. De consideration fase is het moment waar de overweging plaatsvindt. Men kent Slimpie. Maar nu is het moment om de doelgroep te voeden met informatie over Slimpie en hen te overtuigen van alle voordelen van Slimpie en de producten. Hier zetten we dan ook in op traffic naar de website. We trekken als ware de doelgroep naar de Slimpie website toe.

    De latente doelgroep kan ook niet om Slimpie heen. De wattes? Een latente doelgroep is de tegenhanger van een zogenaamde actieve doelgroep. Ze zijn namelijk niet perse op zoek naar Slimpie, maar staan wel open voor dergelijke producten zoals Slimpie limonade. De latente doelgroep heeft bijvoorbeeld interesse in een gezonde levensstijl of suikervrije producten. Zo is het bereik nog groter. Een display marketing campagne en YouTube als ondersteunende factor voor naamsbekendheid. Na elke eerste interactie (met Slimpie wordt de doelgroep subtiel herinnert aan die overheerlijke fles limonade waar je wel 39 glazen uit kunt halen).

    Wat niet mag ontbreken binnen de omnichannel aanpak zijn de Google advertising en Microsoft advertising campagnes. Alleen doen we dat bij Afix net even anders. Yup, we zijn eigenwijs. Door zichtbaar te zijn in de zoekmachine op de juiste zoektermen, naast de merknaam, trekken we de doelgroep naar een antwoord voor hun zoekopdracht; Slimpie. Indirect komt de doelgroep zo ook uit bij die nieuwe limonadefles. Super Slim(pie)!

    Optimaliseren tot de max

    Opzetten van campagnes is één, maar de echte winst zit bij het continue optimaliseren. De datagedreven, knappe koppen binnen Afix (lees; online marketing specialisten) vinden hier hun uitdaging. Ontdekken welke doelgroepen wel of niet aanslaan bij de opgezette campagnes en hierop inspelen is een mooi spel.

    Zo leren we in de social campagnes dat beeldmateriaal van grote invloed is. De vrolijke, felle kleuren van Slimpie boeken succes, in tegenstelling tot de donkere winterbeelden die minder triggeren om door te klikken. Ook de verschillende advertentie typen zijn bepalend. We optimaliseren met collection ads, banner ads, video ads en carrousel ads. We spelen met diverse HTML5 formaten in de Display ads en in YouTube zijn de lengte van de video en inhoud van de video (geanimeerd of met personages) van invloed. Tot slot hebben we bij Slimpie ook geschoven met budgetten voor maximaal resultaat.

    Het optimaliseren houdt niet op bij de social, display en YouTube campagnes. Ook in de zoekmachine advertentie campagnes optimaliseren we door continue focus te houden op de diverse zoektypes en zoekwoorden.

    De resultaten

    Uit het marktonderzoek van 2021 blijkt dat de spontane bekendheid van Slimpie na het afgelopen jaar van 18% naar 20% gestegen. Ze benoemen Slimpie met woorden als ‘verantwoord’, ‘geen calorieën’, ‘suikervrij’, ‘gezond’, ‘glutenvrij’ en ‘milieubewust’. Wij vertalen dit als een boodschap die goed is overgekomen. Het blijkt dan ook dat 13% van alle Nederlanders die Slimpie niet kent het evengoed overweegt te kopen, simpelweg omdat het een gezonde lifestyle representeert.

    Uiteindelijk hebben we over de kanalen heen ruim 2,3 miljoen mensen bereikt binnen de doelgroepen. Met andere woorden; de omnichannel aanpak is hartstikke raak én een gigantische bijdrage aan het succes van de nieuwe fles limonade met wel 39 glazen. Op naar nieuwe campagnes.

    PS: Dat zijn 9 glazen meer dan in de gemiddelde limo fles.

    Heb jij Slimpie al in huis?

    Wij wel! En bij Afix zijn we fan. Maar hoe zit dat met de doelgroep? Het doel is om zoveel mogelijk mensen Slimpie te laten aankopen. Ervaring leert ons dat na het zien van een advertentie je niet meteen naar de supermarkt rent om Slimpie limonade te kopen. Het is de kracht van herhaling en herkenning die er uiteindelijk voor zorgt dat je een product overweegt en tot kopen overgaat. Dat geldt hier ook. Dit is ook waarom re-targeting zo belangrijk is.