afix_maryse-van-wageningen
Contact met
Maryse
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_maryse-van-wageningen

Maryse van Wageningen

Senior Social Advertising Marketeer

maryse.vanwageningen@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Maryse!

Ons werk
Ranzijn
Omnichannel
Gerealiseerd door
afix_maryse-van-wageningen
Particle Particle Particle Particle
Case

Ranzijn

Omnichannel
Gerealiseerd door
afix_maryse-van-wageningen
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Het is geel en groen, het is? Ranzijn Tuin & dier! Het is dé speciaalzaak waar je alles vindt voor je tuin & dier en dat met de laagste prijsgarantie. Met vijftien winkels gevestigd in voornamelijk het westen van Nederland is dit zeker geen kleine speler. In april 2022, kwam de vraag vanuit Ranzijn om hun online campagnes over te nemen en hen te helpen met het uitschrijven van een nieuwe online strategie. We are more than ready! Klaar voor een tsunami aan resultaten?

De samenwerking

Lopende campagnes overnemen binnen twee weken? Yes we can! Daarmee laten we gelijk zien Afix = flexibel. We hebben gezorgd voor een soepele overname van de vorige partij en hebben de afspraak gemaakt kort hierna ons te richten op het schrijven van de nieuwe strategie. Een iets andere aanpak dan normaal, maar dat staat ons niet in de weg. Hoe zorg je ervoor dat je in zo een korte tijd het bedrijf en de mensen goed leert kennen? We zijn langs geweest in de winkels, op kantoor en hebben verschillende Ranzijner’s gesproken, zelfs alle 15 bedrijfsleiders.

Dit was het vertrekpunt om met inzichten te komen voor de nieuwe omnichannel strategie van Ranzijn. Hiervoor zijn strategie sessies intern met Afixer’s en met Ranzijn uitgevoerd. Een berg aan informatie die we hebben samengevat in een omnichannel strategie voor 2022/2023.

In de mean time hebben we al veel optimalisaties uitgevoerd en nieuwe campagnes opgezet. De learnings en best practices die we hierin terugzien nemen we natuurlijk mee in de nieuwe strategie. Het geeft ons handvatten om de samenwerking te versterken en een kneitergoede strategie neer te zetten.

Hierdoor hebben we sinds de start van de samenwerking op social al meer dan 3 miljoen mensen bereikt en gezorgd voor meer dan 29 miljoen weergaven! Ook is er een flinke stijging in de ROAS (Return On Advertising Spend. Voorbeeld: Wanneer een campagne 10.000 euro oplevert, en de kosten 2000 euro bedragen, is de ROAS 5), bereikt. Maar daarover delen we je zometeen graag meer!

Alles met het doel: winkelbezoeken realiseren door de inzet van de online campagnes.

 

De kanalen

De keuze is reuze, net als de vele kanalen die je kunt inzetten als bedrijf. Welke kies je dan? De kanalenmix voor Ranzijn bestaat o.a. uit:

Dit zijn de kanalen waar de verschillende segmenten, binnen de brede doelgroep die Ranzijn aanspreekt, zich bevinden. Zetten we elk kanaal in iedere fase van de marketingfunnel in? Nee dat zeker niet. De customer journey is in kaart gebracht tijdens het schrijven van de nieuwe strategie, waardoor we in de juiste fase de juiste kanalen inzetten. En als kers op de taart zijn we aan de slag gegaan met de buyer persona’s. Om nog beter in kaart te brengen wie we willen bereiken met welke campagnes.

Uitgroeien tot een reuze pannenkoekenplant (hoe maken we de campagnes succesvol?)

Niks staat ons in de weg om Ranzijn op de kaart te zetten als de specialist in dier en de goedkoopste in tuin.

Genoeg kanalen om de verschillende doelgroepen mee te bereiken en een omnichannel strategie te voeren. Ranzijn is er voor iedereen. Voor iedere planten en dierenvriend van beginner tot gevorderde. Voor het winkelend publiek, maar ook als werkgever voor werkzoekende.

Per piekmoment sparren we samen over de campagnestructuur. Hoeveel budget zetten we in op welk kanaal en welk beeldmateriaal hebben we nodig om de campagne een succes te maken? Om vervolgens zoveel mogelijk personen te bereiken en uiteindelijk te kunnen ontvangen in één van de vijftien winkels en dit dan niet op één, maar op negen kanalen tegelijk. We zijn dus overal zichtbaar! Probeer dan nog maar eens uit deze marketingfunnel te ontsnappen.

We gaan als een raket. De ene campagne, na de andere campagne zetten we op.
En nu wil je vast en zeker weten wat de samenwerking tot nu toe voor resultaten heeft opgeleverd. Here they are!

De resultaten

De online campagnes zijn dé online etalage voor Ranzijn. De kanalen die we inzetten versterken elkaar, waardoor we ten alle tijde zichtbaar zijn en hierdoor sinds de start van de samenwerking een stijging van 21% in het aantal winkelbezoekers hebben kunnen realiseren. BAM!

Dat niet alleen, want door het aanscherpen van de campagnestructuur voor Google Shopping en hierbij onderscheidt te maken in marges per product. Hebben we ook een stijging van 310% in de ROAS gerealiseerd. Waarbij nu ook verschillende testen lopen met Performance Max campagnes.

Niet alleen binnen Google behalen we resultaat na resultaat, op Facebook & Instagram hebben we o.a. de volgende resultaten tot nu toe behaald met elkaar:
Niet alleen realiseerde we een stijging van 58,3% in het bereik en een stijging van 71,5% in het aantal weergaven. We realiseerden in totaal 101.203 websitebezoeken (Een stijging van ruim 10%) en een daling in de gemiddelde CPM kosten naar gemiddeld € 2,15 (een daling van ruim 40%) sinds de start van de samenwerking en we zijn pas net begonnen!

Wil jij ook een duurzame omnichannel strategie inzetten voor langdurige online groei? En dat op basis van jouw buyer persona’s en de customer journey? We helpen je graag verder!