Blog
Gebruik jij Google Mijn Bedrijf? 4 redenen waarom je het actief moet gaan gebruiken
27 februari 2020
SEO
Particle Particle Particle Particle
Blog

Gebruik jij Google Mijn Bedrijf? 4 redenen waarom je het actief moet gaan gebruiken

27 februari 2020
SEO
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Wat is Google Mijn Bedrijf? 

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je de online aanwezigheid van je bedrijf kan beheren op Google Zoeken en Maps. Wanneer je de bedrijfsinformatie verifieert en bewerkt, zorg je ervoor dat klanten je kunnen vinden en de benodigde informatie hebben van je bedrijf. 

 

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf? 

Wanneer je gebruik maakt van Google Mijn Bedrijf zal je genieten van diverse voordelen: 

  • Beter zichtbaar
    Je bent beter zichtbaar voor je (potentiële) klanten op Google Zoeken en Google Maps. Wanneer mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam kunnen ze gelijk zien wat je adres is, wat je openingstijden zijn, op welk telefoonnummer je bedrijf te bereiken is en zijn er foto’s te zien wat de gebruikers een impressie geeft van het bedrijf. Naast deze informatie kan de gebruiker ook gemakkelijk overschakelen naar Google Maps voor een routebeschrijving naar jouw bedrijf.Je bedrijfsgegevens van Google Mijn Bedrijf worden ook gebruikt voor de weergave in de Local Pack. De Local Pack is een overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten. Dit overzicht is te zien wanneer er wordt gegoogled op een bedrijf dat lokale diensten aanbiedt. In de onderstaande afbeelding is de Local Pack te zien wanneer er wordt gezocht op ‘Marketing Alkmaar’.

 

  • Het gemakkelijk beheren van je bedrijfsinformatie
    Via Google Mijn Bedrijf kan je gemakkelijk je bedrijfsinformatie aanpassen en tonen aan gebruikers. Wanneer je je bedrijfsinformatie verifieert met Google Mijn bedrijf heb je twee keer zoveel kans dat gebruikers je bedrijf als betrouwbaar beschouwen. Zorg ervoor dat de openingstijden en het adres correct zijn ingevoerd en er een juiste link aanwezig is naar de website. Wanneer je openingstijden afwijken vanwege feestdagen, vakantie, verhuizing etc. is dit ook mogelijk aan te geven bij de openingstijden. Zo voorkom je dat bezoekers voor een gesloten deur komen te staan of contact met je zoeken terwijl je niet beschikbaar bent. Zoals eerder vermeld is het ook mogelijk om zelf foto’s toe te voegen aan je bedrijfsinformatie. Bedrijven met foto’s in hun bedrijfsprofielen ontvangen 42% meer verzoeken voor een route op Google Maps en 35% meer klikken naar hun website dan bedrijven die geen foto’s toevoegen.

 

  • Communiceren met klanten
    Het is mogelijk voor klanten om een review achter te laten. Via de reviews kan je in contact komen met je klanten. Wanneer er een positieve review is geplaatst kan je deze persoon bedanken. Ook kan het voorkomen dat er een negatieve review is geplaatst. Hier kan je professioneel op reageren en zo nodig aanpassingen doen om meer negatieve reviews te voorkomen. Hoe meer positieve reviews je bedrijf ontvangt hoe betrouwbaarder je overkomt naar andere gebruikers. Wat weer kan zorgen voor meer klanten. Google Mijn Bedrijf maakt het ook mogelijk om via je bedrijfsaccount te promoten. Zo kan je blogartikelen, evenementen en aanbiedingen onder de aandacht brengen bij de gebruiker. Een andere mogelijkheid om te communiceren met klanten is het gemakkelijk en snel in contact komen via het telefoonnummer dat is toegevoegd aan je bedrijfspagina. Stel iemand kan het bedrijf niet vinden of heeft een vraag dan kan deze persoon snel en gemakkelijk in contact komen. Naast bellen is het ook mogelijk om berichten te koppelen aan Google Mijn Bedrijf. Voor sommige mensen is bellen een grote stap, deze mensen kunnen door middel van berichten in contact komen.

 

  • Meer inzichten in je online aanwezigheid
    Bekijk data over de manier waarop klanten naar jouw bedrijf hebben gezocht en waar deze klanten vandaan komen. Je kan makkelijk achterhalen hoeveel mensen je bedrijf rechtstreeks hebben gebeld of hebben bericht hebben achtergelaten. Wanneer je weet waar mensen op zoeken en hoe ze bij jouw bedrijf zijn terecht gekomen kan je erop inspelen en zo nog meer klanten realiseren.

 

Aan de slag

Heb je nog geen Bedrijfspagina? Maak deze dan binnen een paar klikken aan via Google Business. Na aanmelding ontvang je per post of telefonisch een verificatiecode. Deze is nodig om de bedrijfspagina de activeren. Zorg ervoor dat alle bedrijfsinformatie correct is ingevoerd, wanneer dit niet het geval is kan er vertraging ontstaan.  

 Is er wel een bedrijfsaccount voor jouw bedrijf actief maar beheer je deze nog niet? Claim dit bedrijfsaccount zodat je zo snel mogelijk aan de slag kan. Heb je al een Google Mijn Bedrijf account ga dan aan de slag om deze te optimaliseren en meer klanten te trekken.

Wil je meer weten over je vindbaarheid verbeteren op Google? Neem dan contact met ons op. 

Â