Zoekmachines zijn al jarenlang de go-to bron voor informatie voorziening. Maar in de afgelopen jaren zien we een verschuiving in ons gedrag: steeds vaker gebruiken mensen AI-tools zoals ChatGPT om antwoorden te krijgen. Gebruikers verwachten direct een diepgaand antwoord die volledig voldoet aan de vraag, in plaats van een lijst aan links en stukjes informatie. ChatGPT wordt steeds meer als een zoekmachine in gezet, wat direct gevolgen heeft in hoe we onze content moeten schrijven.
Hoe het komt dat AI zich steeds vaker mengt in het zoeklandschap? Wat betekent dit voor jouw SEO/GEO en contentstrategie? En vooral: hoe zorg je ervoor dat jouw content óók goed wordt gevonden door AI? Laten we erin duiken!
Van zoekmachines naar AI: dit is er veranderd in ons zoekgedrag
Zoekmachines zoals Google zijn gebouwd op zoekopdrachten, oftewel: zoekwoorden en (korte) vragen die de gebruiker invoert. Je krijgt een lijst aan resultaten en moet zelf de relevantste bron selecteren.
AI-Gebaseerde tools zoals ChatGPT doorbreekt dit proces. Hoe? Deze zoekt niet alleen de informatie op, maar weet het antwoord ook direct compleet te verwerken en presenteert dit op een manier die volledig antwoord geeft op jouw vraag. Dit maakt het zoeken sneller, intuïtiever en minder afhankelijk van afzonderlijke websites. Je hoeft hierdoor dus niet zelf meer informatie uit verschillende artikelen te halen. En eerlijk is eerlijk, hoe makkelijk is dat?
Naast een snellere manier van antwoord krijgen, onderscheid ChatGPT zich door conversatie. Mensen praten met deze tool zoals je dat ook met een specialist zou doen. In plaats van “beste marketingstrategieën 2025” op te zoeken, stellen we in deze tool de vraag “wat zijn de effectiefste marketingstrategieën voor 2025 en hoe kan ik deze toepassen”. De zoekintentie verandert hierdoor van korte zoekwoorden naar onze natuurlijke taal.
AI-tools begrijpen onze context beter. Een zoekmachine als Google daarentegen, kan dit niet op dezelfde manier verwerken. Daarnaast kunnen vragen verder worden verfijnd en je kunt gemakkelijk doorvragen. Dit zorgt voor een dieper en relevanter antwoord, dan dat iedere zoekopdracht in traditionele zoekmachines je kunnen geven.
Hoe zorg je dat AI-tools jouw content gebruiken?
Juist, maar hoe zorg je ervoor dat AI jouw content gebruikt? Omdat AI-zoekopdrachten steeds meer op conversaties lijken, loont het om jouw content hier op aan te laten sluiten. We nemen je mee in een aantal optimalisaties:
Diepgaande en duidelijke antwoorden
ChatGPT en soortgelijke tools halen informatie van online bronnen en geven daar gestructureerd antwoord op. Content die overduidelijk en goed gestructureerd is, krijgen hierdoor de voorkeur van deze tools. Hierdoor wordt je content eerder meegenomen in gegenereerde antwoorden. Zorg ervoor dat je:
- Content compleet maakt: beantwoord vragen direct en uitgebreid, zodat AI jouw content kan oppikken als een waardevolle bron
- Gestructureerde data gebruikt: maak gebruik van duidelijke koppen, bullet points, opsommingen, nummering en FAQ-secties. Deze helpen AI beter te begrijpen waar jouw tekst over gaat
- Context en verdieping biedt over het onderwerp: AI zoekt namelijk naar volledige antwoorden en niet alleen naar losse zoekwoorden. Denk daarnaast aan praktische inzichten en voorbeelden.
Conversatie-SEO
AI-zoekopdrachten lijken meer op gesprekken. Het loont daarom om content te schrijven die hier op aansluit. Maak gebruik van onze natuurlijke taal en formuleer content zoals mensen een vraag zouden stellen in een vloeiende en begrijpelijke stijl. Speel daarnaast in op long-tail zoekopdrachten en niet alleen op korte zoekwoorden. Daarnaast zijn FAQ’s je beste vriend, deze verhogen de kans dat AI jouw content als bron gebruikt.
Autoriteit en betrouwbaarheid
AI-tools geven voorkeur aan betrouwbare en gezaghebbende bronnen, met andere woorden: websites die een hoge autoriteitsscore hebben. Dit betekent dat domeinautoriteit en contentkwaliteit een enorm grote rol spelen. Je autoriteit vergroten is makkelijker gezegd dat gedaan, maar stappen die je kunt ondernemen zijn externe links en bronvermeldingen vergroten en er voor zorgen dat jouw content actueel is en blijft.
En we hebben het eerder gezegd, zorg dat jij de go-to expert bent binnen jouw branche. E-E-A-T is een ontwikkeling die we ook dit jaar als belangrijke trend terugzien binnen het SEO-landschap.
Inspelen op AI als zoekmachine: dit levert het je op
Traditionele SEO is bedoeld om op organische wijze hoger in de zoekresultaten te komen én meer verkeer naar je website toe te trekken. AI kan deze garantie op direct verkeer niet geven. Maar wat levert het je nog op als AI jouw website alleen gebruikt voor ‘input’? Het vergroot je online aanwezigheid, merkautoriteit en kans op conversies. Door hier nu op in te spelen geef je jezelf een voorsprong in de markt.
- Verkeer blijft mogelijk: hoewel ChatGPT vaak antwoorden direct presenteert, is er alsnog een grote kans dat gebruikers doorklikken naar de oorspronkelijke bron die vermeld wordt. Vooral bij complexere onderwerpen of vragen, uitgebreide analyses of diepgaande kennisartikelen zal AI verwijzen naar deze externe bronnen.
- Vindbaarheid buiten traditionele zoekmachines: zie het als een kans! AI-modellen worden steeds meer geïntegreerd in zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan Google’s Search Generative Experienve (Google SGE)of Google Gemeni. Door hier nu al op in te spelen zorg je voor een voorsprong in deze toekomstige SEO-strategieën.
- Biedt kansen in productzoektochten: AI-zoekopdrachten lijken meer op gesprekken dan de traditionele zoekopdrachten – en dit opent deuren! Zo wordt AI steeds vaker gebruikt voor productvergelijkingen en aanbevelingen. Door AI-vriendelijke content te schrijven, vergroot je de kans dat jouw product of dienst wordt genoemd in deze zoektocht, wat weer kan leiden tot conversies of leads. Een win-win!
De toekomst van zoekmachines en AI
De scheiding tussen zoekmachines en AI wordt steeds vager, waardoor deze twee steeds meer met elkaar verweven worden in de toekomst. Google zelf is bezig met AI-gedreven resultaten, zoals Google SGE, waarin AI antwoorden direct in de zoekresultaten zichtbaar zijn. Onze verwachting? Ons zoekgedrag zal zich hierin nog verder verschuiven.
SEO blijft een belangrijk onderdeel, maar verschuift van zoekwoordoptimalisatie naar een contentoptimalisatie voor AI. Bedrijven die inzetten op waardevolle, duidelijke en gestructureerde content zullen hierdoor beter gevonden worden – niet alleen in Google, maar ook door onder andere ChatGPT. De toekomst van SEO is dus niet alleen Google, maar een combinatie van traditionele zoekmachines en AI-gedreven zoekfunctionaliteit.
Benieuwd hoe wij ervoor zorgen dat jouw content AI future-proof is? Neem contact met ons op en laten we samen bouwen aan een SEO-strategie die werkt – zowel voor Google als voor AI. 😉