afix_mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_mendie-wijker

Mendie Wijker

Head of Marketing

mendie.wijker@afix.nl

Sparren over je content invulling of over de nieuwste trends en ontwikkelingen? Mendie helpt je graag verder.

Blog
Op naar de uitvoering: je contentstrategie tot leven brengen
15 januari 2025
Geen categorie
Particle Particle Particle Particle
Blog

Op naar de uitvoering: je contentstrategie tot leven brengen

15 januari 2025
Geen categorie
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Als vervolg op onze vorige blog, nemen we je in deze blog mee in stap 2:  de uitvoering. Want met een kernboodschap geformuleerd (+ subboodschappen, bewijs, onderbouwing of voorbeelden). Kun je nog geen contentkalender vullen. Nu is het tijd om los te gaan met je creativiteit en out-of-the-box te denken. Waardoor thema’s, formats en campagnes de lege plekken in je contentkalender kunnen invullen. 

P.s. heb je de blog: Hoe maak je een sterke contentstrategie? Nog niet gelezen? Hierin leggen we je uit welke stappen je moet nemen om een sterke contentstrategie uit te schrijven.

Content bedenken

Dat eerste haakje vinden, dat duurt de ene keer langer dan de andere. Herkenbaar? Maar dat haakje begint in 9/10 gevallen met luisteren. Wat speelt en leeft er bij de doelgroep? Wat hoor jezelf om je heen en welke onderwerpen zijn op dit moment relevant door ontwikkelingen die terug te vinden zijn in het nieuws of in blogs.

Dat zijn de onderwerpen die jij kunt gebruiken als mogelijk haakje. Waardoor de ideeën je hopelijk snel om de oren vliegen. Van blogs, tot social posts en video’s. Helpend kan ook zijn om eerst thema’s vast te stellen die je terug wilt laten kopen van maand op maand in je content.

Enkele opties voor thema’s voor een entertainment hal inclusief horeca gelegenheid:

  1. Drinks en food/bites – waarmee je de menukaart kunt uitlichten door iedere keer een gerecht of drankje te delen. Daarnaast kun je dit thema ook gebruiken wanneer je de menukaart aanpast.
  2. Game aanbod – je aanbod delen van de verschillende games.
  3. Interieur – belangrijk om te delen in welke omgeving je doelgroep terechtkomt. Dit kan mogelijk zelfs voor een extra impuls zorgen om op korte termijn langs te komen.
  4. Doelgroep(en) – erkenning helpt om de doelgroep naar je toe te krijgen. Zorg dus dat in jouw zichzelf terug herkent in je content.

Vergeet ook zeker niet te kijken naar de seizoenen en de vaste momenten in een kalenderjaar, want deze geven ook al direct veel haakjes waar je content voor kunt creëren. Download onze content inhaakkalender voor 2025, om nog meer haakjes te spotten voor je content.

Tip:

Betrek verschillende afdelingen in dit creatieproces. Betrek de klantenservice en sales afdeling bijvoorbeeld om ook vanuit hun input te krijgen over wat er speelt bij je doelgroep.

Om in het voorbeeld van de entertainmenthal te blijven: Wanneer de receptionist vaak gebeld wordt met de vraag of er ook arrangementen zijn voor bedrijfsuitjes, dan is het slim om hier op je website en direct op je socials wat meer over te delen.

Daarnaast kun je structuur in je content aanbrengen door deze in te delen op basis van Hero, Hub, Hygiëne content.

Content creëren

Eenmaal je thema’s en input verzameld, is het tijd om te gaan creëren. Het is nu aan jou om al deze ideeën te koppelen aan een contentvorm waar je deze in gaat uitwerken.

Ga je voor een blog, podcast, video, mail of social post (en zo ja, op welk kanaal?). Ook is het slim om te bedenken wat jezelf kunt doen en waar je hulp van externe bij nodig hebt. Vanuit Afix adviseren we altijd om zoveel mogelijk in-house te laten ontwikkelen als het aankomt op het schrijven van blogs en social posts. Dit blijft namelijk een tijdrovende klus. Wel kan strategie en advies gewenst zijn. Het creëren van je socialmedia content zou je weer wel kunnen uitbesteden, om je kwaliteit en professionaliteit te waarborgen.

Bekijk de content creatie mogelijkheden die je samen met Afix kunt ontwikkelen:




>

Het is heel fijn als je dit allemaal in één overzicht kunt verwerken. Daarom hebben we een tijdlijn canvas ontwikkeld, waardoor je tijdens een creatie proces, zoals content bedenken je planning visueel kunt maken.

Doe dit in een canvas zoals hierboven in hoofdlijnen en werk je contentkalender vervolgens per maand volledig uit. Zo geef je jezelf de ruimte om te allen tijde op relevante ontwikkelingen in te spelen of hier en daar bij te sturen.

Content verspreiden

Het is bijna tijd om op die “publiceren” knop te klikken. Maar vergeet niet dat elke content die je ontwikkeld in het passende jasje moet van het kanaal waar je deze op wilt publiceren.

Je slaat onnodig de plank mis als je content op de verkeerde manier publiceert. Bijvoorbeeld door de afbeeldingsgrootte niet aan te passen naar de voorkeur van het platform.

We hebben voor alle social platformen een download, waarin je de verschillende formaten van content kunt checken en deze misstap dus kan voorkomen. Download het Image Size Canvas:



Naast de afbeeldingsgrootte is het ook van belang om tijdens het klaarzetten van de content na te denken over je content versus het platform.

  • Kijk naar je doelgroep: Zorg dat je weet wie je wilt bereiken en pas je inhoud daarop aan.
  • Houd je aan richtlijnen: Elk platform heeft specifieke regels; overtreding kan leiden tot een lager bereik of verwijdering van je content.
  • Gebruik de juiste formats: Elk platform heeft een unieke aanpak van inhoudsconsumptie.
  • Meet prestaties: Bekijk hoe goed je content presteert en pas aan voor betere resultaten.

We delen hieronder een spiekbriefje voor de meest gebruikte social kanalen. Maar je contentdistributie gaat verder dan alleen social platformen. Denk aan zoekmachines en mailings.

social platformen en hun doelen

Tijd om te publiceren!

Tijd om je werk te delen met je doelgroep. Belangrijke is om na het publiceren nog steeds actief stappen uit te voeren, zoals: het analyseren van je contentprestaties. Voor hoeveel verkeer heeft je nieuwe blog gezorgd of hoeveel interactie is er geweest op je recentste social post?

Dit geeft je inzichten die je mee kunt nemen in je volgende content.