Jaarlijks investeren we in content, advertenties, social media, e-mail en meer. De uitdaging? Achterhalen welke kanalen nu echt bijdragen aan conversie. Welke touchpoints zorgen ervoor dat jouw klant over gaat tot actie? Om dat in kaart te brengen, heb je meer nodig dan alleen de laatste klik. Want zonder een goed inzicht te hebben van de waarde per kanaal, kun je eigenlijk geen datagedreven keuzes maken. Meten is weten, toch?
Attributie gaat niet over hoeveel klikken je krijgt, maar over welke klikken er daadwerkelijk toe doen. Met tools zoals Billy Grace kun je dit inzichtelijk maken én direct op sturen. Wil jij ontdekken welke kanalen écht waarde toevoegen – en waar je stiekem nog geld laat liggen? Let’s go!
Wat zijn attributiemodellen en waarom zijn deze zo belangrijk?
Een klantreis ziet er zelden lineair uit. Stel je voor: je potentiële klant ziet een advertentie op social media, klikt op een nieuwsbrief, zoekt later via Google en adverteert uiteindelijk via een retargeting campagne. Welk kanaal krijgt dan de eer? Exact! Een attributiemodel maakt deze gehele klantreis zichtbaar en wat de bijdrage is geweest van ieder kanaal.
Dit geeft jouw waardevolle inzichten en helpt bij het maken van datagedreven keuzes. Zo kun je beter bepalen welk kanaal je inzet en welk budget je daaraan wil uitgeven. En dat is niet alles – naarmate van tijd geeft het je ook waardevolle inzichten in seasonality en piekmomenten waar jij op in kunt spelen. Say no more!
Standaardmodellen voldoen niet (meer)
Wanneer je een model inzet die alleen de nadruk legt op het einde van de funnel (last-click), loop je het risico dat je de bijdrage van kanalen onderschat. Niet alleen zonde van je strategie, maar ook van je budget.
Toch is dit een model die door velen nog steeds wordt gebruikt, simpel omdat dit standaard is in o.a. Google Analytics 4. Maar de realiteit? Die is een stuk complexer dan dat. De klantreis is tegenwoorden cross-channel én cross-device. En laten we vooral niet vergeten…
Tracking is niet meer wat het vroeger was
We hebben te maken met steeds strengere privacyregels, cookies die minder betrouwbaar zijn en ontwikkelingen zoals Apple’s Intelligent Tracking Prevention (ITP). First-party cookies hebben daarnaast een korte levensduur en third-party cookies verdwijnen langzaam maar zeker uit het marketinglandschap. Al deze ontwikkelingen samen zorgen voor minder zicht op je volledige klantreis. Hoe je hier een stap voor op kunt zijn?
- Server-side tracking integreren
- Werken met first-party data
- Een attributietool zoals Billy Grace inzetten die dit allemaal ondervangt
Welk attributiemodel werkt voor jou?
Er is geen one-size-fits-all. Welk model voor jou werkt, hangt af van je verwachting, doel en het budget. Elk model vertelt een ander verhaal:
- Last-click: Het laatste kanaal krijgt alle waarde. Goed voor directe conversiekanalen, maar je mist de opbouw.
- First-click: Het eerste kanaal krijgt de eer. Interessant bij branding-gedreven campagnes.
- Linear: Alle touchpoints krijgen een gelijke waarde. Transparant, maar soms te simplistisch.
- Time Decay: Hoe dichter bij de conversie, hoe zwaarder het kanaal telt. Realistisch voor langere klantreizen.
- Position based: Eerste en laatste kanaal krijgen het meeste gewicht, de rest minder. Gebalanceerd model dat vaak goed werkt.
Een attributiemodel is geen Customer Data Platform (CDP)
Beide worden ingezet om klantdata te analyseren, maar ze hebben een compleet andere doel en focus. Het verschil?
Customer Data Platform (CDP)
Een Customer Data Platform is een plek waar je álle klantdata centraal op een plek verzamelt, opschoont en kunt samenbrengen uit verschillende bronnen. Denk bijvoorbeeld aan je website, CRM, e-mail etc. Het doel van een CDP? Een 360 graden klantprofiel creëren, zodat je precies weet wie je klant is, waar hij of zij mee bezig is en hoe je daarop kunt inspelen. Denk aan: personalisatie, segmentatie, activatie en audience building.
Attributiemodellen
Een attributietool is juist gericht op marketing resultaten en het meten van de effectiviteit van je campagnes. Het kijkt niet alleen naar het klantbeeld, maar naar welke marketingkanalen bijdragen aan een uiteindelijke conversie – en hoeveel waarde elk kanaal daaraan mag toekennen. Denk aan: POAS/ROAS per kanaal, je budgetten optimaliseren en juiste KPI’s bepalen.
Waarom wij met Billy Grace werken
Billy Grace gaat verder alleen een standaard attributie – en dat is de reden dat we bij Afix met deze tool werken. Het combineert data uit al je kanalen: e-mail, social media, ads, organisch, online en offline. Met deze tool kun je snel inzien waar je marge vandaan komt en kun je sturen op kanalen die écht bijdragen aan groei. En niet te vergeten: welk budget je toekent aan welk platform.
Daarnaast maakt Billy Grace het mogelijk om flexibel te switchen tussen modellen, werken met custom modellen én kun je deze koppelen met server-side tracking. Een win-win!
Aan de slag met attributie
Beter inzicht in kanaalwaarde, slimmer budgetbeheer, sterkere strategie, datagedreven keuzes en weerbaarheid tegen de cookieloze toekomst. Klinkt jou dat als muziek in de oren? 😉
Om goed aan de slag te gaan met het opzetten van attributie:
- Bepaal je KPI’s: Gaat het om ROAS, POAS, klantwaarde of merkbekendheid?
- Kies het juiste model: Of vergelijk meerdere modellen en leer wat past.
- Werk met first-party data en server-side tracking om nauwkeurig te meten.
- Gebruik een tool zoals Billy Grace voor betrouwbare inzichten.
- Laat je data spreken: Test, leer, stuur bij – en groei.
Attributiemodellen: meer waarde uit je data halen
Marketingstrategie zonder goed attributiemodel is net als voetballen zonder dat je weet wie de laatste assists gaf. Simpelweg onhandig, want alleen naar het doelpunt kijken is niet genoeg. Met een juiste attributietool krijg je inzicht op het hele spel en weet je exact welke speler (lees: platform, advertentie of kanaal) doorslaggevend was.
Wil je weten hoe wij dit aanpakken of wat jouw kanaaldata écht vertellen? We zijn slechts een telefoontje van je verwijdert!