Ken je dat? Je opent Google Analytics 4 om in resultaten te duiken of om te analyseren hoe je nieuwe marketingcampagnes scoren… maar je wordt al snel begroet door ‘not set’ en onvolledige data. Hoe frustrerend! Als marketeer wil je heldere inzichten, geen vervuilde data. Helaas kunnen datadilemma’s, zoals gebrekkige verkeersbronnen, deze inzichten flink verstoren.
We nemen je mee in de wereld van (not set). Wat het is, wanneer het een probleem is, en – nog belangrijker – hoe je voorkomt dat je deze waardevolle inzichten misloopt.
Wat (not set) betekent in GA4
Op z’n boerenkool Nederlands: er is geen data beschikbaar om die specifieke dimensie in te vullen. Bijvoorbeeld: je hebt je alleen een website gekoppeld aan GA4 (geen extra’s zoals een app). Wanneer je dan naar app-gerelateerde rapporten gaat, zie je vaak (not set) terugkomen. Prima, daar hoef je niets mee.
Maar stel dat je (not set) ineens terug ziet komen bij je landingspagina’s, bron/medium of campagnes? Dan is er wel werk aan de winkel!
Wanneer is (not set) een probleem?
Analyseren draait om het verzamelen van inzichten. Maar als deze rapporten vervuild zijn met verkeerde of incomplete resultaten, dan kun je daar niet op sturen. Voorbeelden van wanneer (not set) wel een probleem is:
- Landingspagina’s: je kunt niet herleiden waar bezoekers op binnenkomen
- Campagnes: je kunt geen inzichten krijgen in UTM-tracking
- Bron of medium: je kunt niet herleiden of de bezoeker uit Google Ads, organisch of uit social komt.
Meest voorkomende oorzaken van (not set)
Er zijn meerdere oorzaken die (not set) veroorzaken. We hebben de meest voorkomende voor je op een rijtje gezet:
1. Measurement Protocol niet goed ingesteld
Wanneer je werkt met server-side of custom evens, moet het Measurement Protocol goed worden ingesteld. Een ontbrekende session_id zorgt namelijk voor (not set) in meerdere rapporten.
Tip: Laat een developer controlleren of alles wel correct wordt meegestuurd bij het aanroepen van het protocol.
2. Foutieve GA4-tags in GTM
Veel van de (not set) problemen ontstaan door verkeerde implementatie in Google Tag Mangager (GTM). Denk bijvoorbeeld aan triggers die niet afgaan, dubbele tags of een verkeerd ingesteld event.
Tip: Loop je al je tags na of laat een specialist met je meekijken. Vaak zitten de fouten in de kleine details.
3. Ontbrekende of verkeerde UTM-tracking
Als je de UTM in een campagne niet goed of helemaal niet insteld, weet GA4 niet waar een bezoeker vandaan komt. Het gevolg? (Not set) bij de bron, medium of campagne.
Tip: Zorg dat je altijd minimaal de juiste parameters insteld: utm_source, utm_medium en utm_campaign.
Kun je (not set) volledig voorkomen
Helaas, maar nee. Het is niet mogelijk om (not set) volledig te voorkomen. Zelfs bij een perfecte setup kun je ze nogsteeds tegenkomen. Dat heeft onder andere te maken met:
- Adblockers
- Privacy-extensies
- Gerbuikers zonder toestemming (weigeren van cookie)
Kortom: (not set) volledig voorkomen zal niet lukken. Een klein percentage hoort erbij. Maar hoe kleiner dat percentage, hoe beter!
Dit kun je doen bij (not set)
Tijd om de (not set) in jouw rapporten aan te pakken. Hoe? Hier zijn een aantal stappen:
- Check waar de (not set) precies vandaag komt: Elk rapport heeft namelijk zijn eigen mogelijke oorzaken.
- Gebruik debugging tools: Denk bijvoorbeeld aan Tag Assistant of de debug view in GA4.
- Analyseer je tagging: Check je UTM-tags, Google Tag Mangager-setup en Measurement Protocol.
- Google is je beste vriend: Iedere issue of situatie is uniek. Dat maakt het lastig om een one-fits-all oplossing te vinden. Het beste wat je kunt doen, is op Google je betreffende issue op te zoeken, bijvoorbeeld “GA4 (not set) bij bron/medium”.
Zet (not set) om in waardevolle inzichten
Niets zo frustrerend als incomplete data. Maar, (not set) is in veel gevallen wel op te lossen. Door je tracking op orde te hebben, zorg je voor betrouwbare rapportages en betere inzichten – en dat leidt tot slimmere marketingkeuzes.
Kom je niet uit deze (not set) problemen of wil je zeker weten dat jouw GA4 klopt? Onze data-specialisten kijken graag met je mee!
