afix_mendie-wijker
Contact met
Mendie
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_mendie-wijker

Mendie Wijker

Head of Marketing

mendie.wijker@afix.nl

Sparren over je content invulling of over de nieuwste trends en ontwikkelingen? Mendie helpt je graag verder.

Blog
Social media trends voor 2024
26 oktober 2023
Social media
Particle Particle Particle Particle
Blog

Social media trends voor 2024

26 oktober 2023
Social media
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Houd je het nog bij? AI (Artificial Intelligence), X (Twitter), UGC (User Generated Content), Short video’s, Social Commerce en Social Media SEO. En vergeet niet de nieuwste TikTok trends waar je iets mee moet als content creator of marketeer.

Social media is geen enkele dag hetzelfde en blijft een onderdeel die constant in beweging is binnen online marketing. Des te belangrijker om op de hoogte te zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

De social media trends voor 2024:

  1. User Generated Content (UGC)
  2. Pinterest als zoekmachine
  3. Social media SEO
  4. Social commerce
  5. AI in social media
  6. Demand Generation
  7. Social listening

Voordat we meer delen over de social media trends van 2024, nemen we je eerst mee terug naar de social media trends van 2023. Welke trends nemen we mee naar volgend jaar?

2023 2024
User generated content Authentieke en realistische content die jou met je doelgroep verbindt.
Snackable content (short video) Het is een kunst op zich, maar je bent binnen handbereik van het goud.
Social media als klantenservice De directe lijn met je klanten, waar een AI chatbot je beste vriend wordt.

Optimaal je social media kanalen inzetten

Ook in 2024 borduren we voort op de trends die al een tijd gaande zijn. In deze blog bespreken we wat je (volgens ons) absoluut moet meenemen in je online marketingstrategie. Hierdoor bepaal je makkelijker waar je tijd, energie, budget en je creativiteit naar toe moet gaan. In dit snelle landschap met kritische gebruikers is het belangrijk de plank goed te raken.

Laten we de trends voor 2024 doornemen.
 

1. User Generated Content (UGC) of Influencers

Wat UGC is? Het is letterlijk door de gebruiker gemaakte content over jouw product of dienst. Waarom UGC waardevoller is dan een influencer? Omdat het een duurzamere inzet is van middelen en geld.

Waar een influencer direct een aardig bedrag vraagt voor zijn of haar bereik/ engagement, kunnen UGC creators al akkoord gaan met een barterdeal of met een kleine vergoeding. Hierdoor kun jij als marketeer de beelden rechtenvrij gebruiken. Het voordeel?

  • De consument vertrouwt UGC meer dan advertenties van influencers
  • UGC creëert een community voor jouw merk
  • Oprechte waardering voor het merk
  • Goedkoper en duurzamer

Social media User generated content versus Influencer content
 

2. Pinterest als zoekmachine

In 2023 deelden we al dat Google niet langer de enige zoekmachine is. TikTok, Instagram en YouTube worden steeds populairder bij Generatie Z. Nu voegt ook Pinterest zich aan dit rijtje toe. De zoekopdrachten bij Pinterest hebben een voorsprong van twee maanden op Google binnen de customer journey.

Tip
Neem Pinterest dus mee in je kanalenmix, liever gister dan morgen. Want dan pak je de kans om écht voorop te lopen.

Met goede content kun je op Pinterest je naamsbekendheid op een toegankelijke en relatief makkelijke manier vergroten. Het plaatsen van linkjes (backlinks) achter je afbeeldingen op Pinterest zorgt voor gratis verkeer naar je website.

Maar het gaat nog verder. Door je pins en (SEO-)teksten bij de pins te optimaliseren, zorg je voor nog meer websiteverkeer vanaf dit kanaal. Hoe je aan de slag gaat met Pinterest SEO? Daar schreven we een blog over.

 

3. Social media SEO

Gaat SEO en Social media samen? Ja! We benoemden het net al even met Pinterest SEO. Social media kanalen worden steeds meer als zoekmachine gebruikt. Vooral door Gen Z.

Maar hoe word je zichtbaar bij je doelgroep op Tiktok, Instagram, Pinterest of LinkedIn? Dit doe je door de juiste keywords te gebruiken in de content die je deelt op je eigen social media kanalen. SEO is niet langer meer alleen onderdeel van je website, maar dus ook onderdeel van je social media kanalen.

Is het dan een kwestie van de juiste keywords gebruiken? Nee, dat niet helemaal. We blijven nog steeds afhankelijk van algoritmes en dus is het belangrijk dat je per kanaal weet hoe je deze op de juiste manier moet bespelen. We delen hieronder per social media kanaal een tip.

  • LinkedIn
    De eerste 4 uur na het plaatsen van je post zijn jouw time to shine. In deze 4 uur tijd kijkt het platform naar hoe vaak gereageerd wordt. Time het plaatsen van jouw LinkedIn bericht dus goed op basis van jouw statistieken. Dan pluk je hier later de vruchten van.
  • Facebook
    Je wordt beloond met lange video’s op het platform, dit betekent namelijk dat gebruikers langer op het platform zijn. Test en analyseer wat lange video’s je opleveren ten opzichte van korte video’s.
  • Instagram
    Ga minstens 2 keer per week live op het platform. Mensen vinden het fijner om live content tot zich te nemen dan een blog post te moeten lezen.
  • TikTok
    Op TikTok draait het om comments. Lok dus met je video een reactie uit. Zorg dat er een discussie op gang komt of dat er volop vragen worden gesteld.
  • Pinterest
    Is een vreemde eend in dit rijtje. Pins hebben namelijk een lange levensduur. Je hoeft hier dus niet direct aan bepaalde eisen te voldoen. Wel kun je door SEO actief toe te passen binnen het kanaal meer websiteverkeer realiseren.

We delen de ins- en outs (over Pinterest SEO) in de blog die we hierover schreven.
 

4. Social media commerce

Social commerce: van feed naar checkout. De social commerce trend kwam ook de afgelopen 2 jaar al voorbij (hint: daar moet je dus iets mee).

Je producten aanbieden op je social media kanalen als Instagram, Facebook en Pinterest. Leuk, jouw webshop, maar daar komen je kopers helemaal niet. Jij verkoopt direct vanaf je feed.

Waarom is dit slim? De zoekvraag van Gen Z start op social media en is het dus wijs om te verkopen daar waar je doelgroep zit. Zonder tussenkomst van een ander platform rekent je doelgroep sneller af. En ja, dat is voor jou misschien best onwennig gezien je de resultaten niet echt goed kunt meten.

Gelukkig zijn er marketingmix modellen die jou laten zien welke kanalen je het meest opleveren. Wie weet wordt social selling jouw nieuwe favoriet?!

Winkel in Instagram
 

5. AI (ChatGPT) maakt het jou makkelijker

We kunnen er echt niet meer omheen, AI wordt je beste vriend!

In plaats van “vraag het Google” zul je jouw collega’s voortaan horen zeggen: “vraag het ChatGPT”. Van copy, afbeeldingen en aanbevelingen. AI is je nieuwe sparringspartner voor als je het even niet meer weet.

You either hate it or love it, but you gotta love ChatGPT. Want je zal je beste vriend nodig hebben. Dit is zo’n ontwikkeling die zal blijven en die zichzelf verder zal blijven ontwikkelen.
 

6. Demand generation

Het draait niet om leads, maar om klanten. Gebruik demand generation om je merk op te bouwen.

Je merkbekendheid vergroten en verkoopkansen stimuleren? Focus op strategieën die impact maken op de gehele klantreis. Je keuze is reuze: varieer van contentmarketing en e-mailcampagnes tot evenementen en betaalde advertenties.
 

7. Social listening

Social listening, betekent letterlijk: Het luisteren naar gesprekken die zich online afspelen over je merk of branche. Hierdoor krijg je beter inzicht over je doelgroep.

Social media draait niet alleen meer om het verkrijgen van likes. Het gaat veel dieper. Onthoud deze formule: likes + betrokkenheid = sales bij je doelgroep.

Social media social listening

Je social media kanalen zijn inmiddels ook je klantenservice. Klachten, vragen, feedback en reviews. Het is de plek waar een directe lijn ontstaat met je klanten. Ze verwachten dan ook een snellere reactie op hun berichten, dan wanneer ze een contactformulier insturen.

Afsluitend, be real

Zoals het social media platform BeReal (waar je overigens niet op kunt adverteren) al aangeeft: de hang naar echtheid is groot, zeker onder Generatie Z. Geen gladde marketing praatjes of reclame trucs. Laat het alledaagse zien, laat echte problemen zien, echte situaties die iedereen wel eens meemaakt.

Geef aandacht aan je community, spoor je doelgroep aan om te creëren, maak motion content, zoek de interactie op, wees authentiek en ga je social media kanalen zien als een plek waar Gen Z haar informatie vindt door aan de slag te gaan met social media SEO.

De trends die we hebben genoemd zijn misschien niet echt nieuw. Maar dat geeft juist aan dat je er iets mee moet – het wordt gemeengoed.
Ga aan de slag met de verschillende vormen van content en bedenk tal van invalshoeken. Een marketingbureau helpt je hierbij. Met een goed gevulde contentkalender kun je 2024 aan.

Laat Afix met je meedenken. Vinden we leuk.

Plan je afspraak