Trends, ze komen en gaan. Voor je het weet is de ene trend alweer oud nieuws en loop je achter de feiten aan. Afix to the rescue! Welke trends nemen we mee van 2021 naar 2022 en welke nieuwe trends gaan we dit jaar verwelkomen?
First things first. Het is belangrijk om te weten welke socialmediakanalen jij in 2022 moet inzetten om jouw doelgroep te bereiken. De tweede stap is ontdekken welke trends en ontwikkelingen jij in de gaten moet houden. Daar lees je deze blog voor.
Hé, voor je begint. Wist je dat we ook de trends en ontwikkelingen voor 2023 op een rij hebben gezet?
De social media trends die we meenemen uit 2021
Welke social media trends zijn gedurende het jaar 2021 steeds groter geworden en nemen we mee naar 2022?
1. Video
We zagen het vorig jaar al dat (door de groei van TikTok en de lancering van Instagram Reels) video steeds belangrijker wordt. Deze trend is nog niet klaar met ons. De belangrijkste video feiten hebben we dan ook voor jou op een rijtje gezet.
Platforms als TikTok, YouTube en ondertussen ook Instagram en Facebook staan bol van de video’s. Video is de meest krachtige vorm van content om je boodschap goed over te brengen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat in 2022 maar liefst 82% van de online content uit video zal bestaan. Camera roll and action!
2. Social commerce
De social media cijfers van 2022 liegen er niet om. We spenderen steeds meer tijd aan social media, maar ook zijn we meer online gaan kopen via social media.
Social commerce: In Jip en Janneke taal is het simpelweg het promoten en direct verkopen van jouw product of service via een socialmediaplatform of kanaal. En door de pandemie is dit versneld. Social commerce is dan ook echt andere koek als e-commerce.
3. Social media is je PR
Het afgelopen jaar is social listening steeds belangrijker geworden. Het is dé manier voor bedrijven en merken om gesprekken op social media te volgen en hierop te reageren die betrekking hebben tot het bedrijf, merk, product, doelgroep of branche en deze gesprekken om te zetten naar data en advies waar je iets mee kunt.
Anders gezegd luisteren en lezen wat personen online te zeggen hebben over jou, zodat jij hier weer op kunt reageren en jezelf kunt verbeteren. Marketeers zijn niet langer de creators van een merk. Wie dit wel zijn geworden? Dat zijn de consument en de influencers die het product of de dienst gebruiken en hier zonder schaamte iets over zeggen op hun social kanalen.
Meer weten over social listening? We helpen je graag op weg. Let’s connect!
De social media trends voor 2022
De kanalen inzet is bepaald voor je strategie in 2022. De trends uit 2021 geanalyseerd en met een blik op het jaar 2022 weten we welke social trends je in de gaten moet houden.
1. User generated content
Als je van je vriendin of je vriend hoort dat ze enorm te spreken zijn over een bepaald merk, dan hebben we het natuurlijk over mond-tot-mond reclame. De krachtigste reclame die je maar kunt krijgen als merk en ook nog eens gratis.
User generated content kun je hier mee vergelijken. Het is dé manier om je doelgroep aan te spreken met content die zij zelf hebben gemaakt. Je huidige volgers opnieuw naar je profiel te krijgen en meer conversies te realiseren.
- Waarom? De content is persoonlijk, geen photoshop, geen gevormd scenario. Authentieke content gemaakt door de ‘normale’ consument die oprecht zijn blijdschap toont over het product of de dienst.
- Wat is belangrijk? Research doen naar je doelgroep. Waar posten zij over? Analyseer de groep die het meest post over jouw merk. Op deze manier verzamel je meer insight information over de doelgroep en kun je jezelf beter inleven in de doelgroep.
Als je het dan gelijk helemaal tot in de puntjes wilt aanpakken, tip: ontwikkel dan buyer persona’s. - Wat je moet doen? Zorg voor interactie met je doelgroep. Door ze te reposten en op hen te reageren.
2. Out of the box met AR (Augmented Reality)
AR, oftewel Augmented Reality. Is een technologie die we in de gaten moeten houden. Het geeft je de kans als bedrijf/merk om creatief je product of dienst te delen.
Snapchat is daar hét voorbeeld van. Met de verschillende filters die je kunt gebruiken tijdens het maken van een Snap. Een leuk feitje is dat Nederlanders de meeste actieve AR-gebruikers zijn binnen Snapchat. De honden en katten filters zijn niet weg te denken.
Facebook, Instagram en ook Apple zijn druk bezig achter de schermen met het uitbreiden van hun AR mogelijkheden. TikTok is zelfs bezig met het uitwerken van zijn eigen augmented reality creator studio. Waardoor ook TikTokkers fanatiek filters kunnen gaan gebruiken. Reden genoeg dus om AR filters te overwegen.
Benieuwd hoe je met AR-filters kunt adverteren in Snapchat?
3. Cross-generational Marketing
We horen de laatste jaren niet anders dan Gen Z, Y of X. Belangrijke informatie over je doelgroep en over de resultaten die je kunt verwachten uit je campagnes. Er zijn duidelijke verschillen tussen de verschillende generaties die waardevol zijn voor ondernemers en marketeers. Een paar feiten opgesomd om rekening mee te houden:
- Generatie Z: De oudste Gen Z-ers zijn 24 jaar. Ze worden gezien als trendsetters. Deze generatie wil alles binnen handbereik. Aankopen doen ze eerder online omdat dit eenvoudig en snel is. Want dat is waar het voor Gen Z om draait: tijd is belangrijk!
- Millenials: Maximaal 40 jaar en hebben genoeg te spenderen. Zij verschillen niet veel van de Generatie Z.
- Generatie X: De generatie die veel waarde hecht aan zijn privacy. Ze delen dan ook amper hun persoonlijke gegevens, uit angst voor verkeerde handelingen. Ook aankopen doen via het internet gebeurt niet heel snel.
Download de cheatsheet om erachter te komen welke kanalen je het beste per leeftijdsgroep kunt inzetten.
4. Klantenservice wordt steeds belangrijker
Een goede klantenservice op je social kanalen is belangrijk! Volgens Sprout Social zegt 49% van de consumenten dat ze merken met een slechte klantenservice niet meer volgen. Dit aantal is behoorlijk hoog en geeft aan dat social marketeers hun contentstrategie slim moeten uitdenken om te voorkomen dat zij negatieve feedback ontvangen van hun social volgers. En als ze deze dan krijgen dat zij hier op een slimme manier op kunnen inhaken en weten om te draaien naar iets positiefs.
Iemand hebben die verantwoordelijk is voor het reageren op opmerkingen en DM’s, het beantwoorden van vragen en het helpen oplossen van mogelijke problemen, is een must voor elk merk. Als je dit nog niet hebt opgenomen in jouw klantenservice of social strategie, is het tijd om er prioriteit aan te geven.
Een #1 strategie voor jouw bedrijf?
We gebruiken als Nederlanders steeds meer en vaker social media. Het is dan ook de perfecte manier om nieuwe doelgroepen warm te maken voor je producten of diensten (push marketing) en ze mee te nemen in een perfect uitgeschreven marketing funnel.
Benieuwd hoe social media advertising in z’n werk gaat en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Of ben je naar aanleiding van de social media cijfers 2022 benieuwd welke kanalen voor jouw bedrijf het beste ingezet kunnen worden? Download dan de cheatsheet door je e-mailadres hieronder achter te laten, om erachter te komen welke kanalen je moet inzetten om je doelgroep te bereiken.
Of plan een vrijblijvend gesprek in met één van onze social marketeers via de onderstaande button.