afix_alyssa-van-tiel
Contact met
Alyssa
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_alyssa-van-tiel

Alyssa van Tiel

Social Advertising Marketeer

alyssa.vantiel@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Alyssa!

Blog
Social media cijfers 2024 in Nederland: (dagelijks) gebruik en leeftijden
21 februari 2024
Social media
Particle Particle Particle Particle
Blog

Social media cijfers 2024 in Nederland: (dagelijks) gebruik en leeftijden

21 februari 2024
Social media
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Dit is het tijdperk waarin TikTok een nieuwe koning is onder 40-plussers, LinkedIn onze professionele wereld herovert, en Instagram en X (voorheen Twitter) blijven verrassen met hun onstuitbare groei.

Newcom publiceerde onlangs het ‘Nationale Social Media onderzoek 2024’, en jongens, wat een schatkist aan inzichten! Opnieuw bevestigt het onderzoek dat zichtbaarheid op social media je toegang geeft tot een miljoenenpubliek.

De grootste verrassing? Misschien de comeback van X en de strijd van Snapchat en Pinterest, die het moeilijk hebben om hun plek te behouden, in dit snel veranderende digitale speelveld. Klaar om nog meer te ontdekken? Lees met ons mee…

Een online strategie zonder social media is als een huis zonder voordeur

Gewoonweg onhandig. Want zonder die voordeur mis je ontzettend veel bezoek. Social media kanalen vormen vaak een belangrijke aanjager van verkeer in de awareness fase (voorin de funnel, waar het publiek kennis maakt met jouw merk). Als marketeers passen wij onze strategie graag aan naar de cijfers van het Newcom onderzoek, maar we staren ons niet blind. Ook spelen reeds opgebouwde data in jouw accounts en de social media trends voor 2024 een belangrijke rol.

We zoomen in op opvallende stijgers en dalers en interessante ontwikkelingen. Verderop in dit artikel vind je bovendien een handige download die jou vertelt op welke kanalen jij moet inzetten.

Instagram, TikTok en LinkedIn: de groeikampioenen

Vorig jaar hebben we al gezien dat Instagram en TikTok niet meer uit ons leven zijn te slaan en ook dit jaar bevestigt het onderzoek dat. Instagram weet dit jaar +3% gebruikers voor zich te winnen en TikTok maakt een ongelooflijke stap van +6%. Maar wie spant in 2024 nu echt de kroon? Tromgeroffel… LinkedIn! Met een indrukwekkende sprong voorwaarts en een aanwinst van een half miljoen nieuwe gebruikers (+10%). Dit nadat LinkedIn vorig jaar zelfs -1% gebruikers had verloren. 

Dat een platform dus even iets minder populair is, wil nog niet zeggen dat deze is afgeschreven. Houd deze dus vooral in de gaten. 

Datzelfde geldt voor X (voorheen Twitter), die uit het as herrijst in het social media landschap. Met 125.000 nieuwe volgers aan zijn zijde, maakt X een opmerkelijke comeback. Het vergelijkbare platform Threads (van Instagram) heeft daarentegen te dealen met een flink verlies. Met ruim 400.000 afhakers is 1 op de 3 gebruikers sinds december gestopt met het gebruiken van dit platform. Nog een doorn in het oog: 41% zou Threads niet aanbevelen aan anderen, en de interesse om het platform te blijven gebruiken? Een magere 1%.

Snapchat en Pinterest lijkt de dans van verlies ook te niet ontsnappen. Deze platformen zien samen -125.000 fans de deur uitlopen. 

Benieuwd naar de groei of krimp van deze ‘grote spelers’? Hieronder een procentueel overzicht:

Social media cijfers 2024 en platformen (groot)

En op de kleinere platforms:

Social media cijfers kleine platforms

Wat valt ons hier op? Pinterest. Een flinke daling van -85.000 in de fanbase, een verrassende wending na de 10% groei in 2023. Toch is er een zilveren randje: het aantal dagelijkse pinners klimt met 12% naar de grens van 900.000 trouwe fans. Daarnaast weten zo’n 4,5 miljoen Nederlanders dit platform nog steeds te vinden. Een daling hoeft dus niet negatief te zijn, als de kwaliteit van de trouwe pinners daarmee stijgt. Want wist je dat Pinterest zich in het rijtje weet te voegen als nieuwe zoekmachine platform? De zoekopdrachten bij Pinterest hebben een voorsprong van twee maanden op Google binnen de customer journey.  

Daarnaast springt BeReal er uit. Ooit de lieveling onder tieners en twintigers, maar nu totaal het momentum verloren onder deze doelgroep. Dit heeft geleid tot een afname van 25% in dagelijkse gebruikers. Vorig jaar wist dit platform tijdens de 0-meting nog 0,8 miljoen harten te veroveren en de moeite waard om in de gaten te houden. Dit jaar haalt BeReal zijn groei nu voornamelijk bij een oudere doelgroep van 30-39 jaar. Say Whut!

Social media gebruik naar leeftijd

Het gebruik van social media in Nederland stijgt nog steeds, en dat geldt ook in 2024. Vooral de jonge harten onder de 40 jaar hebben hun social media spel opgevoerd, met de groep van 20 t/m 39 jaar die er met kop en schouders bovenuit steekt. Daarnaast zijn Millenials en Gen-Z, naast het gebruik, ook langer actief op social media, wat terug te zien is in de bestedingstijd van ongeveer 161 minuten (2 uur en 41 minuten).

Als we specifiek inzoomen op de jonge doelgroep van 15 t/m 19 jaar, heeft Instagram zijn glans verloren en plaats moeten maken voor TikTok. Dit zagen we een langere tijd aankomen en wordt bevestigd in dit onderzoek. Terwijl Instagram zijn populariteit verliest bij tieners, stijgt het platform in gebruik en is het het populairste platform binnen de leeftijden 20 t/m 29 jaar. Instagram moet zijn groei dus voornamelijk hebben van de twintigers, zoals je ziet in onderstaande afbeelding:

Dagelijkse gebruikers op Instagram 2024 social media cijfers

De trouwe dagelijkse Facebook gebruikers blijft dit jaar stabiel met 6,6 miljoen en groeit met 3% aan nieuwe gebruikers. Ondanks deze kleine toename zien we ook dat Facebook zijn populariteit verliest onder jongeren en steeds minder relevant is. 

Benieuwd naar een overzicht van alle leeftijden en welke social media kanalen zij gebruiken in 2024?

Wij maakten een cheatsheet waarmee je direct aan de slag kunt. Download ‘m hier.



BeReal? Die is bijna van de radar verdwenen in 2024, te klein geworden om nog op te merken in het social media verhaal. Het podium is duidelijk voor de grotere spelers bewaard!

Cijfers over het gebruik en aantal platforms

  • In 2024 gebruiken 14,3 miljoen mensen in Nederland social media. Leuk om te weten: in 2023 waren dit er 14,1 miljoen en in 2022 13,5 miljoen. 
  • Het aantal Nederlanders vanaf 15 jaar en ouder dat social media gebruikt blijft stijgen. 
  • Alle leeftijdsgroepen zijn langer actief op social media, een gemiddelde van 115 minuten (1 uur en 55 minuten) per dag. In 2020 waren dit nog gemiddeld 98 minuten per dag. Leuk feitje: de gemiddelde schermtijd van onze Afixer’s zit op 193 minuten per dag. 
  • Het aantal gebruikte platforms, van 4,4 gemiddeld per persoon, blijft stabiel vergeleken met 2023.

Gemiddeld besteden minuten aan social media in 2024

De conclusies van het onderzoek

  1. Leiders zoals YouTube, Instagram, en TikTok groeien, maar LinkedIn maakt de grootste stijging binnen de groeikampioenen.
  2. TikTok is de nieuwe koning onder de 40 plussers.
  3. X (voormalig Twitter) ziet een toename van 22% in dagelijkse gebruikers.
  4. Threads verliest snel gebruikers, met 400.000 afhakers.
  5. BeReal verliest populariteit onder jongeren, terwijl Snapchat en TikTok winnen.
  6. In 2024 maken 14,3 miljoen Nederlanders gebruik van social media, waar zij gemiddeld 2 uur per dag besteden op 4 à 5 platformen.

Social media strategie 2024: zit jij nog op het goede spoor?

Jij bent weer een stuk wijzer (en wij ook). Onze grootste tip: beweeg met je doelgroep mee, dan zit je goed. Bekijk goed waar je nu je budget en tijd in steekt, en vraag je af of je daar in 2024 nog moet zijn. Wie weet liggen er – met dit onderzoek in je achterhoofd – veel meer kansen open? Wij kunnen je helpen met een vrijblijvende scan van je huidige kanalen en kansen.

Plan je afspraak

Bron: Newcom, Research & Consultancy. Nationale Social Media onderzoek 2024.