profile-maryse-van-wageningen-800x800
Contact met
Maryse
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-maryse-van-wageningen-800x800

Maryse van Wageningen

Social Advertising Marketeer

maryse@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Maryse!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Social media cijfers 2021: wat je moet weten
    06 april 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Social media cijfers 2021: wat je moet weten

    06 april 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle

    Welke kanalen zijn nog booming? Waar moet je aanwezig zijn om je doelgroep te bereiken? Hoeveel gebruikers zijn er per platform? Is Instagram nog wel hét kanaal of moet je alles op TikTok inzetten? Dit en meer delen we met jou. Benieuwd naar de social media cijfers van 2021? Lees dan snel verder!

    Update 2022: we hebben nieuwe cijfers

    Je bekijkt nu de social media cijfers van 2021. Inmiddels hebben wij ook een recentere publicatie.

    Er wordt intensiever gebruik gemaakt van social media

    Het zal je niet veel verbazen dat het social media gebruik in de corona periode verder is toegenomen. In 2021 zijn er 13,7 miljoen Nederlanders actief op social media. Vorig jaar waren dit er 13,5 miljoen, het jaar daarvoor 13,3 miljoen. De toename zien we vooral in de leeftijdsgroepen 15-19 en 20-39 jaar. Gemiddeld genomen zijn zij actief op vijf verschillende social media platformen. Jongeren schatten in dat ze per dag een kwartier langer op social media zitten dan een jaar geleden. Op hoeveel platformen ben jij actief? En schrik je van je schermtijd per platform…?

    160 minuten besteedt de groep 15-19 jaar gemiddeld per dag aan social media

    Voor merken en bedrijven betekent dit natuurlijk: meer kans om je doelgroep te bereiken!

     

    De Nederlander besteedt gemiddeld 97 minuten per dag aan social media

     

    TikTok en Pinterest zijn de winnaars

    Het bereik van deze twee kanalen steeg het afgelopen jaar sterk. De grotere platformen blijven stabiel en groeien licht. Als je kijkt naar het dagelijks gebruik van social media groeien met name TikTok, LinkedIn en YouTube. Waarbij TikTok de absolute winnaar is en Facebook zelfs verslaat als het aankomt op de jongere doelgroep. Ook in de leeftijdsgroep 20-24 jaar is TikTok dit jaar enorm gegroeid.

    Ook al vlakt de groei van de top vijf social media platformen af, het betekent absoluut niet dat je er weg moet blijven. Een ongelooflijk groot deel van de Nederlanders is actief op de platformen aanwezig, dus ook de personen waar jij je op wilt richten.

    De vraag is: moet je nu gelijk een TikTok account aanmaken om jouw bedrijf of merk te promoten? Dat hangt er vanaf of TikTok past binnen jouw strategie. Wil je meer lezen over TikTok (en verschillen met Instagram) en de mogelijkheden om te adverteren op TikTok? Check dan onze blogs! Ben je benieuwd of TikTok iets voor jouw bedrijf is, daarover kunnen onze specialisten je alles vertellen. We helpen je graag verder, zodat jij een optimale social media mix hebt.

    Dagelijks gebruik per platform

    Hoewel de groei van ‘the big five’ dus afvlakt, neemt de groei in dagelijks gebruik toe. Bij alle top vijf platformen is een stijging te zien, zeker bij degene die het hardst groeit qua gebruikersaantallen. TikTok steelt hier de show met +197%.

    Het platform met de meeste moeite om dagelijks gebruikers aan zich te binden is Snapchat. Bij dit kanaal zien we geen groei in dagelijks aantal gebruikers.

    Alles op een rijtje…

    Een nieuwe app als Clubhouse of de ontwikkelingen binnen TikTok… Wij houden je op de hoogte, want niets verandert zo snel als de online wereld. Met deze kennis in huis kun je betere keuzes maken. Online succes behaal je door voorop te lopen, en daar helpen we je graag een handje bij.

    Conclusie: we maken met z’n allen volop gebruik van social media kanalen en deze gebruiken we intensiever dan vorig jaar. Met name de kanalen TikTok, YouTube en LinkedIn winnen terrein. TikTok wint hier zelfs zoveel, dat het Facebook achter zich laat. Zijn Facebook en Instagram nu niet langer booming? Juist wel, het zijn kanalen met de hoogste aantallen gebruikers. Maar onthoud: het blijft belangrijk dat je een kanaal kiest op basis van waar je doelgroep zich bevindt en of het kanaal past bij jouw merk of bedrijf, niet enkel op basis van populariteit.

    Ben je benieuwd welke kanalen voor jou interessant zijn in je online strategie? Wij plannen graag een koffie (of thee)-date met je in!
    Wanneer zien we je? Kom gerust eens langs bij ons op kantoor.

     

    Trek in andere artikelen?

    Snappen we. Uit onze data zien we dat lezers zoals jij doorklikken naar:

    Bron: De cijfers komen uit een onderzoek, uitgevoerd in januari 2021 door onderzoeksbureau Newcom.nl