Afix Oval
profile-maryse-van-wageningen
Contact met
Maryse
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
profile-maryse-van-wageningen

Maryse van Wageningen

Online marketeer

maryse@afix.nl

Wil jij het maximale uit je social media campagnes halen? Kom in contact met Maryse!


    Particle Particle Particle
    Particle Particle Particle
    Blog
    Social media cijfers 2021: wat je moet weten
    06 april 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle
    Blog

    Social media cijfers 2021: wat je moet weten

    06 april 2021
    Social media
    Particle Particle Particle Particle

    Welke kanalen zijn nog booming? Waar moet je aanwezig zijn om je doelgroep te bereiken? Hoeveel gebruikers zijn er per platform? Is Instagram nog wel het kanaal of moet je alles op TikTok inzetten? Dit en meer delen we met jou. Benieuwd naar de social media cijfers van 2021? Lees dan snel verder!

     

    Er wordt intensiever gebruik gemaakt van social media

    Niet geheel onverwacht, is het social media gebruik tijdens corona verder toegenomen. In vergelijking met het afgelopen jaar zijn er 13,7 miljoen Nederlanders actief op social media. Vorig jaar waren dit er 13,5 miljoen en het jaar daarvoor 13,3 miljoen. De toename zien we vooral in de leeftijdsgroep 15-19 en 20-39 jaar. Zij gebruiken gemiddeld 5 social media platformen. Jongeren schatten in dat ze per dag een kwartier langer op social media zitten dan een jaar geleden.

    160 minuten besteedt de groep 15-19 jaar gemiddeld per dag aan social media

    Dit betekent dat merken en bedrijven meer kans hebben om hun doelgroep te bereiken!

     

    De gemiddelde Nederlander besteedt 97 minuten per dag aan social media

     

    TikTok en Pinterest zijn de winnaars

    Het bereik van deze twee kanalen steeg het afgelopen jaar sterk. De grotere platforms blijven stabiel en groeien licht. In het dagelijks gebruik van social media kanalen groeien met name TikTok, LinkedIn en YouTube. Waarbij TikTok de absolute winnaar is en Facebook verslaat als het aankomt op de jongere doelgroep. Ook in de leeftijdsgroep 20 t/m 24 jaar is TikTok dit jaar enorm gegroeid. Hoewel de groei van de top 5 social media platformen afvlakt, betekent dit nog steeds dat je aanwezig moet zijn op de kanalen. Je kunt er nog steeds goed jouw doelgroep bereiken.

    Moet je nu gelijk een TikTok account aanmaken voor je bedrijf? Dat hangt er vanaf of TikTok past binnen jouw strategie. Wil je meer lezen over TikTok en de mogelijkheden om te adverteren op dit kanaal? Check dan onze blog! Ben je benieuwd of TikTok iets voor jouw bedrijf is, neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder, zodat jij een optimale social media mix hebt.

    Dagelijks gebruik per platform

    De groei van ‘the big five’ vlakt dus af, de groei in dagelijks gebruik niet. Bij alle top 5 platformen is een stijging te zien, zeker bij degene die het hardst groeit qua gebruikersaantallen. Vooral TikTok steelt hier de show met +197%.

    Het platform met de meeste moeite om dagelijks gebruikers aan zich te binden is Snapchat. Bij dit kanaal zien we geen groei in dagelijks aantal gebruikers.

    Alles op een rijtje…

    Een nieuwe app als Clubhouse of de ontwikkelingen binnen TikTok?  Wij houden je op de hoogte, want niets verandert zo snel als de online wereld! Daarom is Afix jouw partner voor online succes. We helpen je graag om voorop te blijven lopen. Wil je altijd op de hoogte zijn? Schrijf je dan in voor onze mailing. 

    We maken met zijn allen volop gebruik van de social media kanalen en deze gebruiken we intensiever dan vorig jaar. Met name de kanalen TikTok, YouTube en LinkedIn winnen terrein hierbij. TikTok wint hier zelfs zoveel, dat het Facebook verslaat. Zijn Facebook en Instagram dan niet langer booming? Juist wel, het zijn kanalen die zich in de top 5 bevinden en dus de hoogste aantallen gebruikers hebben. Belangrijk blijft dat je een kanaal niet kiest op basis van populariteit, maar op basis van waar je doelgroep zich bevindt en of het kanaal past bij jouw merk of bedrijf.

    Ben je benieuwd welke kanalen voor jou interessant zijn in je online strategie? Wij plannen graag een online koffiedate met je in!

    Wil je altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen, meld je dan aan voor de nieuwsbrief! Geen stress, hij is geheel gratis, je hebt dus niks te verliezen.

    Bron: De cijfers komen uit een onderzoek, uitgevoerd in januari 2021 door onderzoeksbureau Newcom.nl