afix_kevin-bleeker
Contact met
Kevin
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_kevin-bleeker

Kevin Bleeker

SEA Marketeer

kevin.bleeker@afix.nl

Vragen over Google Advertising? Neem contact met Kevin op!

Blog
ROAS vs. POAS: De sleutel tot winstgevend adverteren
28 januari 2025
Online marketing
Particle Particle Particle Particle
Blog

ROAS vs. POAS: De sleutel tot winstgevend adverteren

28 januari 2025
Online marketing
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Online adverteren draait om één ding: resultaat. Maar waar stuur je op? Stuur je op de omzet die je binnenhaalt of op de winst die onderaan de streep overblijft? Hier komen twee belangrijke metrics bij kijken: ROAS (Return on Ad Spend) en POAS (Profit on Ad Spend).

Benieuwd hoe deze twee elkaar aanvullen en waarom POAS steeds meer terrein wint? We nemen je mee in hoe je met slimme keuzes je advertenties naar een hoger niveau tilt. Ready?

Wat is ROAS?

ROAS (Return on Ad Spend) is een bekendere metric. Deze formule geeft je inzicht in hoeveel omzet je genereert voor elke euro die je investeert in advertenties. Simpel gezegd:

ROAS = (Omzet uit advertenties / Advertentiekosten) x 100%

Heb je een ROAS van 300%? Dat betekent dat je € 3 omzet hebt gegenereerd voor elke uitgegeven euro. Dat klinkt goed, toch? Maar het vertelt slechts een deel van het gehele verhaal. Want omzet is één ding, maar winst is het andere.

Wat is POAS?

Juist, dat is waar POAS (Profit on Ads Spend) bij komt kijken. Deze formule gaat een stap verder. Deze kijkt niet alleen naar omzet, maar houdt ook rekening met de kosten zoals inkoop, verzending, verpakking en transactiekosten. Bij het berekenen van POAS heb je dus veel meer inzichten nodig. Dat betekent:

POAS = (Winst uit advertenties / Advertentiekosten) x 100%

Stuur je op POAS, dan weet je niet alleen hoeveel je omzet is, maar ook of je daadwerkelijk winst maakt. Een POAS van 100% betekent dat je break-even draait, terwijl alles daarboven winst oplevert.

Overstappen van ROAS naar POAS

Maar waarom zou je overstappen? ROAS is en blijft een nuttige metric, maar het kent ook zo z’n beperkingen. Een hoge ROAS kan alsnog verlies betekenen als je marges te laag zijn. Dit zijn een aantal redenen waarom POAS een betere keuze kan zijn:

  1. Focus op winst in plaats van omzet: Door POAS te gebruiken zie je direct welke advertenties écht bijdragen aan je winstgevendheid. Dit voorkomt dat je onnodig budget verspilt aan advertenties die wel omzet genereren, maar geen winst. Een win-win!
  2. Slimmere budgetbeslissingen: POAS stelt je in staat om je budget te verdelen naar de campagnes die impact maken. Zo maak je slimmere keuzes én haal je meer uit hetzelfde advertentiebudget.
  3. Help het algoritme beter sturen: Door Google’s algoritme te kunnen voorzien van winst-data in plaats van omzet, leert deze welke conversies de meeste waarde hebben. Wat levert je dat op? Nog efficiëntere campagnes. Wie wil dat nu niet?

Hoe stap je over van ROAS naar POAS?

Om over te stappen van ROAS naar POAS, vraagt dat een aantal stappen van je. Maar als jij je winstgevendheid beter in kaar wilt brengen, dan zijn het de stappen dubbel en dwars waard. Letterlijk!

1. Breng je kosten in kaart
Begin met het verzamelen van alle relevante kosten, zoals:

  • Inkoopkosten
  • Verzendkosten
  • Transactiekosten
  • Verpakkingsmateriaal
  • Retourinformatie (retourkosten en retourzendingen)

2. Configureer POAS in Google Ads
Zorg dat je nieuwe conversies aanmaakt in Google Ads, die gebaseerd zijn op winst in plaats van omzet. Stel deze winst-conversie in als primaire KPI en monitor deze prestaties (dagelijks).

3. Stapsgewijs optimaliseren
Verwacht niet dat je deze verandering in één dag geheel hebt geïmplementeerd. Verlaag geleidelijk je ROAS-doelstellingen om over te stappen naar POAS. Geef het algoritme de tijd om te leren en stel je budgetten opnieuw in op basis van de meest winstgevende campagnes.

 

Maak het verschil met ROAS of POAS

ROAS is een sterke metrics om de prestaties van een campagne te meten. POAS gaat een stap verder en geeft meer inzichten in je winst. Beide metrics hebben hun waarde, afhankelijk van jouw doelen. Waar ROAS je een overzicht biedt van opbrengst vergeleken met de kosten, helpt POAS je strategische keuzes te maken door je winstgevendheid in kaart te brengen. Samen zorgen ze ervoor dat je elke euro slim kunt inzetten en maximaal rendement kunt behalen.

Benieuwd hoe je POAS en ROAS in balans kunt inzetten om het meeste uit je campagnes te halen?

Ik wil sparren!