In 3 weken 2 nieuwe medewerkers
Hoe haal je in deze tijd, technisch talent binnen? Door gerichte push marketing en het lef om het anders te doen.
Begin van 2020 hebben wij voor BJH Installatietechniek een wervingscampagne mogen uitrollen. Het doel was om voldoende kandidaten te werven, zodat er 2 kandidaten aangenomen konden worden. Dat is gelukt! Benieuwd hoe we dit hebben aangepakt? Lees snel verder.
Push je vacature
De concurrentiestrijd om technisch talent wordt steeds groter. Van alle technische vacatures is een derde pas na een half jaar tot een jaar vervuld. Ga dus niet zitten wachten tot een potentiële kandidaat je vacature heeft gevonden op jouw website, maar breng je vacature zelf actief onder de aandacht bij je doelgroep!
Social media kanalen zijn perfect voor een push marketing strategie. In dit geval is er voor gekozen om met LinkedIn aan de slag te gaan. LinkedIn staat onder de social media kanalen bekend als het duurste kanaal om op te adverteren, echter staan er een hoop voordelen tegenover. De voornaamste reden om op LinkedIn te adverteren is de mogelijkheid om héél gericht te adverteren. Geen enkel andere kanaal heeft zoveel werkgerelateerde targeting opties als LinkedIn. Voorbeelden van targetingopties:
- Ervaring: functie, senioriteitsniveau, aantal jaren ervaring, vaardigheden
- Bedrijf: bedrijfsnaam, bedrijfstak, bedrijfsgrootte, volgers en connecties van bedrijven
- Opleiding: onderwijsinstelling, studierichting, titels/graden
- Interesses en gedrag: groepen en interesses van leden
- Demografische gegevens: geslacht en leeftijd.
Door de vele targetingopties kan je zelf bepalen wie jouw advertenties te zien krijgt. Ondanks dat LinkedIn dus een duurder kanaal is dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram, krijg je wel waar voor je geld. Je bereikt met hetzelfde budget weliswaar minder mensen, maar de kwaliteit van de websitebezoekers en sollicitanten is relevanter voor dit doel.
Heb het lef om op te vallen
BJH Installatietechniek was zich bewust dat als je een vacature ‘de wereld in pusht’ dat je dan wel wat te vertellen moet hebben. Geen standaard vacaturetekst die bomvol staat met eisen, waaraan sollicitanten qua kennis en vaardigheden, aan moeten voldoen. Nee, ze schreven een aantrekkelijke tekst in een schrijfstijl die de doelgroep aanspreekt. Daarvoor moet je wellicht een tikkeltje lef hebben, maar in dit geval sloeg het erg goed aan. Bij die tekst maakte ze een vlog, waarin je inzage kreeg in een werkdag als monteur bij BJH. Op die manier schets je een compleet beeld van de functie, een gebruikelijke werkdag en de redenen waarom je bij BJH Installatietechniek moet werken. Een video die je een glimlach op je gezicht tovert en je aanzet om te solliciteren.
Resultaat
In 3 weken tijd hebben we 4 sollicitanten binnengehaald. Dankzij de juiste targeting was de kwaliteit van de sollicitanten heel goed te noemen. BJH Installatietechniek heeft hierdoor 2 medewerkers kunnen aannemen. En dat met een budget van slechts € 2.000, maakt dit een geslaagde campagne en een tevreden klant!
Dankzij een gerichte campagne op LinkedIn hebben wij binnen een korte periode twee moeilijk in te vullen vacatures kunnen invullen. Dit resultaat was boven verwachting! De samenwerking met Afix is erg prettig verlopen; er wordt helder gecommuniceerd en bijsturing op de campagne verloopt soepel en snel. Ik ben erg tevreden over de samenwerking! – Branco Dekkers (operationeel directeur BJH Installatietechniek)
Ook moeite met het invullen van vacatures? Stuur ons een bericht en we vertellen we je meer over de specifieke targeting mogelijkheden voor jouw vacature!