afix_ricardo-vos
Contact met
Ricardo
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_ricardo-vos

Ricardo Vos

Teamlead Online Marketing

ricardo.vos@afix.nl

Wil je hoger ranken in Google? Dan moet je bij Ricardo zijn!

Ons werk
Made Blue
Online marketing
Gerealiseerd door
afix_jeremy-metselaar
Particle Particle Particle Particle
Case

Made Blue

Online marketing
Gerealiseerd door
afix_jeremy-metselaar
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Bij deze partner stroomt het altijd, want dat is de missie van Made Blue. Deze non-profit organisatie werkt er dag en nacht aan om iedereen op Moeder Aarde te voorzien van schoon en genoeg drinkwater. Een missie waar Afix graag aan mee werkt. Afix laat het graag online stromen, zo zagen wij voor deze non-profit organisatie dan ook gelijk mogelijkheden. Made Blue had een te gekke, nieuwe website als startpunt en die combineren met een gratis advertentiebudget in Google is all it took. Lees snel verder hoe we Made Blue uit de (water)put hebben gehaald.

Spetterende start

Wanneer Made Blue ervaarde dat hun online resultaten down the drain gingen, was het tijd voor actie. Zij zochten een nieuw online marketing bureau die een kritische blik konden werpen op hun toenmalige zoekmachine advertenties in Google AdGrants en zoekmachine optimalisaties (SEO). De opdracht voor Afix? Het mag weer stromen, online dan. 😉

Nu denk jij, Made Blue is een non-profit organisatie. Hoe zit dit dan met het advertentiebudget? Meet: Google voor non-profitorganisaties. Google support non-profits die bijdragen aan het grotere goed, door hun technologie en een (beperkt) advertentiebudget beschikbaar te stellen. Zo kan een non-profit organisatie als Made Blue awareness creëren voor hun missie.

Wil je meer weten over Google voor non-profits? Neem contact op. 

Stromen dus. Okay, dan beginnen we bij de bron. We zijn gestart door een uitvoerige analyse te maken van de Google Ads account structuur. Deze hebben we uitvoerig onder de loep genomen. Daarin vonden we al snel quickwins en mogelijkheden die de prestaties van het account significant konden verbeteren. Aanvullend daarop hebben we een Seach Engine Optimalisation (SEO) quickscan gemaakt. De huidige situatie was in kaart. Tijd om Made Blue weer boven water te halen.

Het verhuisbericht aan Google

Uit de analyse kwam al gauw naar voren dat die te gekke nieuwe website nauwelijks of niet werd gevonden buiten hun Google Ads om. De oorzaak? Het verhuisbericht aan Google was niet goed doorgekomen. Wat bedoelen we daarmee? De re-directs van de oude webpagina’s naar de nieuwe webpagina’s waren niet goed ingesteld. Daar kwam bij dat de nieuwe website was opgeleverd met compleet nieuwe content; alle oude pagina’s zijn verwijderd en de nieuwe website heeft ook nog eens compleet nieuwe structuur. Bezoekers komen niet op de juiste pagina’s terecht en haken af. Plus het zorgt ervoor dat je organisch niet goed vindbaar bent. Ook was aan Google niet goed doorgegeven welke pagina’s wel of niet geïndexeerd mochten worden. Uiteraard hebben we deze onderstroom gelijk getackeld en verholpen. Langzaamaan ging het weer stromen; voorzichtig stegen de website bezoeken. 

Het doel

Meer website bezoekers is leuk, maar waar hebben we het dan over? Made Blue heeft als doel om via de website donaties te ontvangen om hun missie te realiseren. Een ander doel is het sluiten van partnerships met kantoren en horeca zaken die watertaps en bottles van Made Blue. De eerste prioriteit was dan ook het aantal organische bezoekers herstellen naar het aantal op de oude website. Drie maanden na de start in december 2021, was dit een feit. Nu zou je kunnen denken; dat duurt lang, maar de benchmark is 3 tot 6 maanden. Organisch verkeer is duurzaam verkeer.

De volgende stop is het meer traffic genereren op basis van het zoektermen-onderzoek. Tot op de dag van vandaag is het optimaliseren van deze zoekwoorden een continu samenspel tussen zoektermen die Made Blue aandraagt en advies vanuit Afix. Zo is er uit de data bijvoorbeeld te halen dat enorm veel verkeer zit op de vraag: ‘Hoeveel water moet je per dag drinken?’ Ons advies; creëer hier een nieuwe SEO pagina voor.