Afix Oval
Eline Schumacher
Contact met
Eline
Afix
  • Comeniusstraat 2A
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
Volg ons
Eline Schumacher

Eline Schumacher

Online marketeer

eline@afix.nl

Heb je vragen over zoekmachine optimalisatie of social media? Eline staat je graag te woord.


Solliciteren?

We willen je graag leren kennen, want voor de juiste mensen is er altijd plaats. Bekijk onze vacatures of upload hier direct je motivatie en CV.



Particle Particle Particle
Particle Particle Particle
Blog
De basics van Snapchat advertising: je vragen beantwoord
27 maart 2018
Social media
Particle Particle Particle Particle
Blog

De basics van Snapchat advertising: je vragen beantwoord

27 maart 2018
Social media
Particle Particle Particle Particle

Eerlijk is eerlijk, voor ons is het ook nieuw. Adverteren op Snapchat. Vanaf half 2017 is Snapchat advertising beschikbaar gesteld voor bedrijven en het biedt merken een nieuwe kans om een jonge doelgroep te bereiken. Veel Nederlandse jongeren zijn namelijk niet meer weg te slaan uit de app. 1,3 miljoen Nederlanders gebruiken de app dagelijks, waarvan de voornaamste groep tussen de 15 en 19 jaar oud is, blijkt uit het Nationaal Social Media onderzoek van Newcom.

Past Snapchat bij mijn bedrijf of merk?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je erachter wilt komen of adverteren op Snapchat bij jouw business past, is of jouw doelgroep zich daadwerkelijk bevindt op het platform. Wil je een voornamelijk oudere doelgroep vanaf 20 jaar bereiken, dan is adverteren op Facebook een veel beter idee. Overweeg Snapchat als jouw doelgroep tussen de 15 en 19 jaar valt.

Kan ik alleen op leeftijd targeten?

Nee. Snapchat biedt meerdere targeting opties. Er zijn zo’n 300 voorgedefinieerde doelgroepen te vinden op Snapchat die zijn samengesteld op basis van wat Snapchatters doen, waar ze naar kijken en waar ze heen gaan. Daarnaast kun je nog een selectie maken per geslacht en per regio. Je kunt ook je eigen doelgroepgegevens uploaden en vergelijkbare doelgroepen vinden.

Welke advertentievormen kan ik toepassen?

Nog even terug naar het begin: Snapchat is een app die je kunt installeren op je smartphone en waarmee je vervolgens foto’s en video’s met anderen kunt delen. Het verschilt van andere social apps omdat de foto’s en video’s die je stuurt na een paar seconden weer verdwijnen.

Snapchat biedt drie advertentievormen:

  1. Snap Ads: verticale, beeldvullende video’s met geluid die je kunt opleuken met tekst en bewegende objecten, afhankelijk van je doel. De kosten om je doelgroep te bereiken beginnen vanaf zo’n 50 euro per dag.
  2. Filters: je kunt je eigen geofilter ontwerpen die Snapchatters vervolgens over hun eigen Snap kunnen plaatsen, exclusief in een bepaalde locatie. Denk aan een geofilter van jouw merk tijdens een evenement dat je organiseert. Iedereen die bij het evenement aanwezig is, heeft toegang tot de filter. Extra aandacht voor je merk dus.
  3. Lenzen: volgens Snapchat is dit een hele toegankelijke en leuke manier om online met je doelgroep in contact te komen. Iedereen kan zijn eigen lens maken, een gezichtsfilter die in augmented reality in de app te gebruiken is. Na het maken van zo’n lens krijg je een Snapcode die je met anderen kunt delen. Deel de code bijvoorbeeld tijdens een event dat je organiseert. Je doelgroep zal dan uit eigen beweging ervoor kiezen om jouw lens te gebruiken. Helaas is dit nog wel de duurste variant en daarom alleen nog te betalen voor de grote merken.

Wat moet ik wel en niet doen op Snapchat?

Wat je veel ziet in social media land zijn zogenaamde take-overs. Dit houdt in dat een ambassadeur of influencer een dag lang het Snapchat account van een merk overneemt. Voor het merk betekent dit meer brand awareness, aangezien de volgers van de influencer extra gestimuleerd worden om ook het merk te gaan volgen. Zeker als de betreffende influencer zijn volgers laat weten dat de take-over eraan komt.

Merken zetten in op snelle content, want lange video’s zijn niet bedoeld voor Snapchat. Denk aan het delen van een story met je volgers, dit zijn meerdere korte berichten achter elkaar die jouw merkverhaal vertellen. Een story blijft voor 24 uur beschikbaar.

Je wilt blenden met het medium. Snapchat is niet bedoeld voor formele, onopvallende berichten. Er wordt veel gebruikt gemaakt van filters, lenzen, emoji’s en tekentools. Je wilt het liefst dat je berichten er zo min mogelijk uitzien als reclame en zoveel mogelijk aansluiten op het normale Snap-gedrag van de doelgroep.

Hoe meet ik of Snapchat resultaat oplevert?

Snapchat vertelt je hoe vaak je advertentie is uitgeleverd, hoeveel mensen je hebt bereikt en wat hun demografische kenmerken zijn. De tool geeft inzichten in hoeverre je doelgroep zich verbonden voelt met je merk (op basis van gedrag) en door samenwerking met derde partijen kan Snapchat inzicht geven in het aantal fysieke store visits.

Meer weten?

Wil je meer info over Snapchat ontvangen specifiek voor jouw business of ben je door dit artikel juist meer overtuigd geraakt van andere social kanalen? of of bel met ons!